DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) FONAMENTS D'ELECTRÒNICA Código 17204107
Titulación
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Ciclo 1r i 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
VILANOVA SALAS, JAVIER
Correo-e guillermo.ruiz@urv.cat
xavier.vilanova@urv.cat
eduard.llobet@urv.cat
francois.lime@urv.cat
Profesores/as
RUIZ MAGAZ, GUILLERMO
VILANOVA SALAS, JAVIER
LLOBET VALERO, EDUARD
LIME ., FRANÇOIS
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante A l'assignatura es revisaran els components bàsics utilitzats en la electrònica, tot presentant algunes aplicacions i possant de manifest les seves limitacions.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
0. Components passius: Resistències, condensadors i bobines Tipus i característiques de les resistències
Tipus i característiques dels condensadors
Caracterítiques de les bobines
1. Semiconductors Model de bandes/model enllaços
Portadors de càrrega (Generació-recombinació)
Semiconductors intrínsec i extrínsecs
Corrents en un semiconductor: Arrossegament i difusió
2. Díodes Distribució de càrregues, camp elèctric i potencial a una unió PN
Característica V-I. Polarització del díode.
Ruptura de la Unió: Díode Zener
Models circuitals (Resistències de pèrdues, capacitats paràsites)
Circuits amb díodes
3. Transistors BJT i MOS Principis de funcionament i tipus de BJT
Corbes característiques. Regions de funcionament
Principis de funcionament i tipus de MOSFET
Corbes característiques. Regions de funcionament
Model Ebers-Möll pel BJT
Equacions pel MOSFET
4. Els transistors en commutació Introducció a les portes lògiques
Inversor CMOS
Característiques/limitacions Portes CMOS
Paràmetres rellevants dels circuits seqüencials.
5. Els transistors com Amplificadors Polarització
Circuit en petit senyal
Impedància d'entrada/sortida. Guany de tensió i corrent
Marges dinàmics
Amplificadors en varies etapes
Resposta freqüencial

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Estudis previs
RI5
C4
0 13 13
Pràctiques a laboratoris
RI5
C4
13 4 17
Sessió Magistral
RI5
28 28 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
RI5
10 20 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
RI5
1 0 1
Proves objectives de tipus test
RI5
4 0 4
Proves de desenvolupament
RI5
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es repassaran les metodologies a emprar en l'assignatura, els continguts, els mètodes d'avaluació i la bibliografia de referència.
Estudis previs Els alumnes hauran de respondre a una sèrie de qüestions teòriques sobre els continguts de les pràctiques a realitzar al laboratori. Els alumnes hauran de presentar via Moodle un informe responent raonadament les qüestions.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes hauran de muntar els circuits electrònics que es demanaran, tot realitzant una sèrie de mesures per a comprovar-ne el funcionament, contrastant els resultats amb els obtinguts als estudis previs. Els alumnes hauran de entregar via Moodle un informe on es recullin les mesures realitzades i les conclusions derivades.
Sessió Magistral S'exposaran els continguts teòrics de l'assignatura, així com exemples representatius.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La resolució de problemes a classe es desenvoluparan seguin dos metodologies diferenciades. En uns casos es comentaran els qüestionaris realitzats prèviament pels alumnes.
En l'altre cas, els alumnes hauran de realitzar a classe un conjunt de problemes proposats la setmana anterior. ·Els alumnes treballaran a casa aquesta problemes en grups de 4 persones. A classe s'assignarà a cada persona del grup un dels problemes proposats. S'escollirà a l'atzar un dels membres dels grup, al que se li corregirà el problema i la seva qualificació s'aplicarà a tots els membres del grup.
Atenció personalitzada Els alumnes podran resoldre els dubtes que els hi apareguin de forma individual en el despatx del professor corresponent.

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes podran resoldre els dubtes que els apareguin, tant en el seguiment de les classes magistrals com en la resolució dels problemes o estudis previs presentant-se dins l'horari de consultes, al despatx dels professors que es facin càrrec de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Estudis previs
RI5
C4
Els alumnes hauran de preparar i realitzar un total de 4 estudis previs, que s'entregaran via Moodle. Els enunciats amb les preguntes a contestar també es podran descarregar via Moodle. 10 %
Pràctiques a laboratoris
RI5
C4
Els alumnes hauran de muntar al laboratori un conjunt de circuits, tot comprovant el seu funcionament i realitzant les mesures que es demanaran en un document que es podrà descarregar via Moodle. Un cop fetes les mesures demanades, els alumnes hauran de preparar un informe que reculli aquestes mesures i els comentaris pertinents, que s'haurà de presentar via Moodle. Es valorarà, tant la correcció de les mesures i comentaris, com la correcció en el llenguatge. 10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
RI5
Es proposaran un total de 3 col·leccions de de problemes, que els alumnes hauran de treballar en grups de 4 persones. S'assignarà un problema a realitzar a classe a cada membre del grup. Es seleccionarà a l'atzar un dels membres del grup al que se li corregirà el problema realitzat i la qualificació s'aplicarà a tots els membres del grup. 15 %
Proves de desenvolupament
RI5
Al final del semestre es realitzarà una prova individual on s'avalurà la capacitat de l'alumne d'aplicar els coneixements desenvolupats en l'assignatura en l'anàlisi de circuits electrònics bàsics.
En aquest prova s'ha d'aconseguir una qualificació mínima de 3.5 sobre 10
30 %
Proves pràctiques
RI5
Els alumnes hauran de muntar i realitzar de forma individual les mesures que es demanin sobre algun dels circuits treballats a les pràctiques.
En aquest prova s'ha d'aconseguir una qualificació mínima de 3.5 sobre 10
15 %
Proves objectives de tipus test
RI5
Es realitzaran durant els curs un total de 3 proves tipust test a realitzar individualment pels alumnes a classe sobre esl conceptes desenvolupats a classe o treballats per l'alumne a casa. 20 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

OBSERVACIONS: Durant les proves tipus test, els alumnes no podran disposar ni utilitzar cap dispositiu de comunicació ni amb capacitat de transmissió de dades.

En cas de no superar l'avaluació continua, els alumnes disposaran d'una segona convocatòria que consistirà en un examen en tres parts:

Una prova de desenvolupament on es demanarà l'anàlisi teòrica de diferents circuits (45 %)

Un qüestionari tipus test sobre els conceptes bàsics revisats a l'assignatura (20 %)

Una prova al laboratori per avaluar la capacitat de muntar un circuit i realitzar un conjunt de mesures (35 %)

Cadascuna de les 3 proves requereix una nota mínima de 3.5 per aprovar l'assignatura.

Els alumnes que hagin aprovat la prova de desenvolupament, la prova pràctica al laboratori i/o el test globalitzador (el tercer realitzant durant el quadrimestre) durant l'avaluació continua, podran sol·licitar que la qualificació obtinguda es mantingui per la segona convocatòria, aplicant els percentatges anteriors.


Fonts d'informació

Bàsica A.R. Hambley, Electrónica, 2a Edició, 2001
Malik, Norbert R. , Circuitos electrónicos : análisis, diseño y simulación , , 1996
Cabré, R., Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, , 2004
Bragós Bardia, Ramon;Chávez Domínguez, Juan Antonio;Fernández Chimeno, Mireya;Jiménez Serres, Vicent, Circuits i dispositius electrònics : fonaments d'electrònica, 2ª Edició, 2002

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ELECTRÒNICA ANALÒGICA/17204109
ELECTRÒNICA DIGITAL/17204108

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
TEORIA DE CIRCUITS II/17204106

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FÍSICA II/17204004
ESTADÍSTICA I MÈTODES TRANSFORMATS/17204009
TEORIA DE CIRCUITS I/17204105
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.