DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) ESTRUCTURA DE COMPUTADORS Código 17234108
Titulación
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Correo-e carles.aliagas@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
tomas.gonzalez@urv.cat
Profesores/as
ALIAGAS CASTELL, CARLOS
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
GONZALEZ SANCHEZ, TOMAS
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén iniciar a l'alumne en el disseny i avaluació en termes de cost, rendiment i consum d'un computador: unitats funcionals, subsistema de memòria i segmentació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CM9 Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CM9 Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Realitza les exposicions de forma correcta i eficaç en el context de l'assignatura. La transmisió d'informació és rellevant i oportuna als temes treballats.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Introducció 1.1. Història de la computació.
1.2. Arquitectura Von-Neumann.
1.3. Conceptes clau.
1.4. Tendències arquitectòniques.
1.5. Reptes en el disseny de processadors.
1.6. Etapes d’ execució de les instruccions.
1.7. Cost i Rendiment
2. Disseny d'unitats funcionals 2.1. Conceptes bàsics
2.2. Sumadors: CPA,CSA,CLA
2.3. Multiplicadors: seqüencial, en array, en arbre
2.4. Divisió
2.5. Aritmètica coma flotant: IEEE 754
2.6. Cost i Rendiment
3. Disseny i avaluació d'un computador senzill 3.1. Conceptes bàsics
3.2. Components
3.3. Unitat de procés.
3.4. Unitat de control.
3.5. Avaluació.
3.6. Rendiment
4. Anàlisi i disseny de processadors segmentats 4.1. Conceptes bàsics
4.2. Segmentació.
4.3. Riscos: estructurals, dades i control.
4.4. Tècniques microarquitectòniques avançades.
4.5. Rendiment
5. Disseny i avaluació del subsistema de memòria 5.1. Conceptes bàsics.
5.2. Jerarquia de memòria: localitat temporal i localitat espacial, tecnologies.
5.3. Memòria caché: placement policy, access policy, replacement policy, write policy, millora del rendiment.
5.4. Memòria virtual.
5.5. Rendiment

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CM9
16 26 42
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
10 16 26
Pràctiques a laboratoris
C4
22 48 70
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
CM9
2 0 2
Proves de desenvolupament
B3
2 0 2
Proves pràctiques
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i resolució de dubtes de manera individualitzada

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de preguntes curtes
CM9
Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura 25%
Proves de desenvolupament
B3
Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura 25%
Proves pràctiques
C4
Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada. S'han aprovar les dues parts (teoria i pràctica) per separat

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes i en una prova pràctica, on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria o pràctica) que estigui suspesa en 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Professors EC, Transparències EC, 2012, ETSE-URV
David A. Patterson y John L. Hennessy, Estructura y Diseño de Computadores: La Interfaz Hardware/Software, 2011, Editorial Reverté
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 2010, Prentice Hall
John L. Hennessy y David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann

Complementària John Paul Shen, Modern processor design : fundamentals of superscalar processors , 2005, McGraw Hill
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, 2005, Prentice Hall
José Ignacio Hidalgo Pérez, Problemas de fundamentos y estructura de computadoras, 2009, Prentice Hall
Felix García Carballeira, Problemas resueltos de estructura de computadores, 2009, Paraninfo
Sergio Díaz Ruiz, Estructura y tecnología de computadores : teoría y problemas, 2009, McGraw Hill

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
ARQUITECTURA DE COMPUTADORS/17234109


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17234002
COMPUTADORS/17234107
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.