Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CM9 |
Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CM9 |
Comprèn l’organització i el funcionament dels subsistemes de l’arquitectura Von Neumann: processador, memòria i entrada/sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul d’adreça, seqüenciador, etc.) i entén com intervenen en l’execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el rendiment, cost i consum d'un processador
Dissenya i avalua unitats funcionals, blocs combinacionals i blocs seqüencials mitjançant portes lògiques.
Avalua el cost i rendiment de les unitats funcionals.
Dissenya i avalua un processador senzill a nivell de blocs.
Analitza i dissenya processadors segmentats i avaluar el seu rendiment.
Dissenya i avalua el subsistema de memòria d’un computador.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Realitza les exposicions de forma correcta i eficaç en el context de l'assignatura. La transmisió d'informació és rellevant i oportuna als temes treballats.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. Història de la computació.
1.2. Arquitectura Von-Neumann.
1.3. Conceptes clau.
1.4. Tendències arquitectòniques.
1.5. Reptes en el disseny de processadors.
1.6. Etapes d’ execució de les instruccions.
1.7. Cost i Rendiment |
2. Disseny d'unitats funcionals |
2.1. Conceptes bàsics
2.2. Sumadors: CPA,CSA,CLA
2.3. Multiplicadors: seqüencial, en array, en arbre
2.4. Divisió
2.5. Aritmètica coma flotant: IEEE 754
2.6. Cost i Rendiment |
3. Disseny i avaluació d'un computador senzill |
3.1. Conceptes bàsics
3.2. Components
3.3. Unitat de procés.
3.4. Unitat de control.
3.5. Avaluació.
3.6. Rendiment |
4. Anàlisi i disseny de processadors segmentats |
4.1. Conceptes bàsics
4.2. Segmentació.
4.3. Riscos: estructurals, dades i control.
4.4. Tècniques microarquitectòniques avançades.
4.5. Rendiment |
5. Disseny i avaluació del subsistema de memòria |
5.1. Conceptes bàsics.
5.2. Jerarquia de memòria: localitat temporal i localitat espacial, tecnologies.
5.3. Memòria caché: placement policy, access policy, replacement policy, write policy, millora del rendiment.
5.4. Memòria virtual.
5.5. Rendiment |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
16 |
26 |
42 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
16 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
22 |
48 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i resolució de dubtes de manera individualitzada |
descripción |
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura |
25% |
Proves pràctiques |
|
Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada. S'han aprovar les dues parts (teoria i pràctica) per separat En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes i en una prova pràctica, on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria o pràctica) que estigui suspesa en 1a convocatòria. |
Bàsica |
Professors EC, Transparències EC, 2012, ETSE-URV
David A. Patterson y John L. Hennessy, Estructura y Diseño de Computadores: La Interfaz Hardware/Software, 2011, Editorial Reverté
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 2010, Prentice Hall
John L. Hennessy y David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach, 2006, Morgan Kaufmann
|
|
Complementària |
John Paul Shen, Modern processor design : fundamentals of superscalar processors , 2005, McGraw Hill
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, 2005, Prentice Hall
José Ignacio Hidalgo Pérez, Problemas de fundamentos y estructura de computadoras, 2009, Prentice Hall
Felix García Carballeira, Problemas resueltos de estructura de computadores, 2009, Paraninfo
Sergio Díaz Ruiz, Estructura y tecnología de computadores : teoría y problemas, 2009, McGraw Hill
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
ARQUITECTURA DE COMPUTADORS/17234109 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17234002 | COMPUTADORS/17234107 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|