Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig.
| | A8 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
| | A9 |
Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre què significa conèixer al pacient com a persona
| | A11 |
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi.
| | A12 |
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, autonomia i estils de vida.
| | A13 |
Aplicar procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; Sondatge, administració i càlcul de dosis...
| | A14 |
Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria |
La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt. |
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació |
Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins |
Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària |
Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva |
Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida. |
Unitat temàtica VII: L'experiència / situació / malaltia i problemes de salut que afecten l'adult amb càncer |
En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Prevenció i detecció precoç. Com afecta a la vida de les persones i al seu món el diagnòstic de càncer, el càncer per ell mateix, els tractaments i els efects que s'en deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
54 |
60 |
114 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
18 |
40 |
58 |
Seminaris |
|
22 |
25 |
47 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
8 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
14 |
19 |
33 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
21 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament de situacions en tallers pràctics on l'estudiant ha de resoldre una sèrie d'exercicis, el contingut dels quals ha estat treballat prèviament a les classes teòriques.
L'objectiu és integrar coneixements i aprendre a resoldre problemes. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup: 50 %
Avaluació per triple salt: 50 %.
Seguint la metodologia ABP, l'alumne, a partir d'un cas se li demanarà:
Definició d'objectius i preguntes
Cerca d'informació
Síntesi i argumentació oral
Aquesta categoria s'aprova amb un 5. Per poder fer mitjana entre les diferents proves de la categoria cal un mínim de 4,5 en cadascuna de les proves.
|
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Qüestionaris pre i post (30%)
Prova test de càlcul de dosi (20%)
Examen de demostració d'habilitats i coneixements sobre continguts pràctics treballats a l'aula en laboratori en diferents escenaris (50%). S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules clau que expressen l'activitat mostrada. Per poder-se presentar a la prova pràctica cal haver aprovat prèviament els qüestionaris pre i post. Per aprovar la categoria cal treure una nota mitjana de 5.
|
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluarà amb exercicis pràctics (activitats reflexives) treballats fora d'aula relacionats amb els continguts de les classes magistrals, seminaris i tallers de situacions i estudi de casos.
Els criteris d'avaluació de cadascun d'aquests exercicis es poden consultar a la mateixa activitat al Moodle. Per aprovar la categoria es requeriex una mitjana de 5. |
15 % |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluen els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris i estudi de situacions i suposits pràctics treballats a classe, mitjançant 3 proves de resposta múltiple (obligatorietat de respondre totes les preguntes, amb descompte per respostes errònies).
Els exàmens aprovats permetran alliberar matèria. Per fer la mitjana i poder superar aquesta categoria cal aprovar cadascuna de les proves.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura és requisit tenir aprovats totes les categories (portafolis, l'aprenentatge basat en problemes, proves objectives, Pràctiques a laboratoris.) amb un mínim de 5 en cada categoria, segons els criteris ja explicats. En segona convocatòria es recuperarà la part de l'assignatura que hagi quedat pendent d'aprovar. Les exigències per aprovar les categories i l'assignatura en segona convocatòria són les mateixes que en la primera. Els qüestionaris pre i post s'han de respondre mentre estiguin disponibles al Moodle. Si no es responen quan correspon, més tard ja no es podran recuperar. |
Bàsica |
AA VV , Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano , última edició disponible , Sevilla: Ed. MAD
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Williams L V , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas II , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas , última edició disponible, Madrid: Pearson
Rubiales MD y Palmar AM, Enfermería del adulto, última edició disponible, Madrid Editorial Universitaria Ramón Areces DL
LeMone P. y Burke K., Enfermería médico quirúrgica. Pensamiento crítico en la aisitencia al paciente, última edició disponible, Madrid. Pearson education
Juvinyà Canal, Dolors; Franch Vinyes, Lluís , Infermeria i salut comunitària, última edició disponible, Documenta Universitaria
Campo Osaba, M. Antònia; Darias Curvo, Sara, Enfermería comunitaria, última edició disponible, Difusión de avances de enfermería
Porth, Unidad XI- Función Genito-urinària y reproductora en Fisiopatologia , última edició disponible, . Editorial panamericana
Seguranyes, Capítulos 5,21,22,23 y 24 en Enfermeria Maternal , última edició disponible, Ediciones . Editorial Masson
, , ,
Martinez Riera, JR; Pino Casado R., Manual práctico de enfermería comunitaria, 2014, Elsevier
Hurst, M., Enfermería médico quirúrgica, 2013, Manual moderno
Smeltzer et al., Enfermería Médico-Quirúrgica, 2013, Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
|
Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema. |
Complementària |
Benner Patricia & Wrubel Judith, The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , última edició disponible, Califòrnia: Prentice Hall
Piédrola Gil, G.; Sierra López, Antonio; Rodríguez Artalejo, Fernando, Medicina preventiva y salud pública, última edició disponible, Elsevier Masson
Casado Vicente, Verónica; Calero Muñoz, Sebastián , Tratado de medicina de familia y comunitaria, última edició disponible, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunit
Luís Rodrigo, MT., Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, 9ª edición, elsevier Masson
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones , última edició disponible, Elsevier
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18204010 | FARMACOLOGIA/18204107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204002 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18204108 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana un llibre d'estudi, com a mínim.
Per al seguiment dels tallers i seminaris és imprescindible la realització del treball previ descrit a les guies docents de les activitats. No es podrà entrar a les activitats de laboratori si no es contesten correctament les preguntes de preparació prèvia del taller.
Pel que fa a l'ABP, s'ha d'assistir a les sessions amb el coneixement del problema tractat, per la qual cosa és imprescindible el treball previ del material de cerca.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d’alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d’aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|