Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestió en els aspectes de relació i legislació involucrats.
| | A3 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut productiva i en el creixement des de l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
| | A9 |
Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, pasicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
| | A19 |
Explicar coneixement bàsic sobre sobre les alteracions més freqüents en l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA 1: PROBLEMES DE REPRODUCCIÓ |
- Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida |
UNITAT TEMÀTICA 2: PROBLEMES DE SALUT DURANT L'EMBARÀS |
- Hemorràgies, hipertensió i diabetis
- Diagnòstic prenatal
- Avortament induit
- Embaràs en l'adolescència
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs |
UNITAT TEMÀTICA 3: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PART |
- Part prematur
- Part distòcic
- Part induit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part |
UNITAT TEMÀTICA 4: PROBLEMES DE SALUT DURANT EL PUERPERI |
- Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Depressió pospart
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi |
UNITAT TEMÀTICA 5: EL PROCÉS DE MALALTIA DURANT LA INFÀNCIA |
- Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància |
UNITAT TEMÀTICA 6: TÈCNIQUES BÀSIQUES D'INFERMERIA A PEDIATRIA |
- Avaluació
- Atenció inmediata al nadó després del part
- Higiene del nadó
- Alimentació del nadó
- Presa de mostres en pediatria
- Presa de contants vitals
- Inmobilització |
UNITAT TEMÀTICA 7: PROBLEMES DE SALUT MÉS FREQÜENTS EN PEDIATRIA |
- Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
15 |
25 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
15 |
27 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Treballs |
|
1 |
15 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
20 |
22 |
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. |
Seminaris |
Activitats participatives, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, també es treballarà a partir del visionat de pel·lícules i/o documentals. Posteriorment es complementen amb la realització d'un treball. |
Treballs |
Treball complementari relacionat amb el contingut dels seminaris. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories personals/virtuals sobre la assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
L'alumne realitzarà, obligatòriament un treball, relacionat amb els continguts dels seminaris
|
6% |
Proves mixtes |
|
L'alumne realitzarà una prova que combina:
preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, dels seminaris i dels ABP |
62% |
Proves mixtes |
|
L'alumne realitzarà una prova que combina:
preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les pràctiques a laboratoris. |
32% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Important:
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. - La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts mitjançant els treballs, la prova mixta relacionada amb el contingut de les pràctiques a laboratoris i la prova mixta relacionada amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris i els ABP. Per poder fer la suma les proves mixtes deuden d'estar superades. - Per a que les proves mixtes siguin corregides, l'estudiant ha d'haver respost el 80 % de les preguntes de cadascuna de les parts que les composen. - Les proves mixtes es consideraran aprovades amb una qualificació mínima de 55% (5,5). - L'alumne que no supera les proves mixtes ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria).
Recuperació (segona convocatòria):
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, de les pràctiques a laboratoris, dels seminaris, del treball i dels ABP.
- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 80% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen. - La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 55% (5,5).
|
Bàsica |
Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Última disponible, Elsevier
Taeusch, Compendio de neonatología de Avery, Última disponible, Harcourt
Edo, M et al, Manual de procediments i tècnqiues d'infermeria en pediatria, Última disponible, Universitat Autònoma de Barcelona
Kliegman, RM et al., Nelson. Tratado de Pediatría, Última disponible , Elsevier
Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Última disponible , Elsevier
Torrens, RM et al., Enfermeria de la mujer, Última disponible , Difusión Avances de Enfermería
González-Merlo, J et al, Ginecología, Última disponible, Masson
Cunningham, F. Gary et al, Williams Obstetricia, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana
Cabero Roura, L et al, Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción, Última disponible, Médica Panamericana
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioètica
Marion Johnson ... [et al.], Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones : Interrelaciones NANDA, NOC y NIC, Última disponible, Harcourt
|
|
Complementària |
Whaley DL; Wong D, Enfermería pediátrica Whaley Wong, Última edició disponible, Mosby/doyma
Berger, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Última edició disponible , Médica Panamericana
Teitelbaum et al., Signos y síntomas en pediatria, Última edició disponible , Mayo DL
Brazelton, T, Las necesidadesbásicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender., Última edició disponible , Garó
Alonso JM et al, El llibre d'en Pau: guia per a l'abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut, Última edició disponible , Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora), Protocol d’assistència al part i al puerperi i d’atenció al nadó., Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Societat catalana de Pediatria i Generalitat de Catalunya, Carnet de salut Infantil, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Partas et al (coordinadores), Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Fernández, R (coordinadora) , Protocol de seguiment de l'embaràs a Catalunya, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Plasencia, A et al, Protocol per a l'assistència natural al part normal, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i
Tazón, P et al , Relación y comunicación, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería
Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioèica
Olds, Sally B et al, Enfermería maternoinfantil: un concepto integral familiar , Última disponible, Interamericana
|
Planes Web: - Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/ - Unicef: http://www.unicef.es/ - Ministerio de Sanidad, Política Social e
Igualdad. España: http://www.msps.es/ciudadanos/proteccionSalud/home.htm- Instituto de la Juventud. Ministerio
de Sanidad, Política Social e Igualdad (España): http://www.injuve.es/contenidos.type.action?type=2058364445&menuId=2058364445&mimenu=Informaci%F3n%20juvenil - Portal de la Generalitat de Catalunya:
http://www.gencat.cat/temes/cat/index.htm - Institut Català de la Salut: Professionals: http://www.gencat.cat/ics/professionals/index.htm - Portal de la gent jove de la Generalitat de
Catalunya: http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat - Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/ - Societata Catalana de Pediatria: http://www.scpediatria.cat/ -
Energy Control: proyecto de
reducción de riesgos para los que consumen drogas de la ONG ABD - Asociación
Bienestar y Desarrollo: http://www.energycontrol.org/energy-control.html - Faros. Hospital Sant Joan de Déu de
Barcelona: http://www.faroshsjd.net/home.php?lang=1 - Imágenes: http://www.flickr.com/ - Biblioteca Virtual en Salud. España: http://bvsalud.isciii.es/php/index.php - Scielo: biblioteca virtual formada por una colección de
revistas científicas españolas de ciencias de la salud: http://scielo.isciii.es/scielo.php -Associación Catalana de Llevadores: http://www.llevadores.org |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006 | APROFUNDIMENT EN LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18214215 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|