Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestació en els aspectes de relació i lesgislació involucrats.
| | A3 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
| | A9 |
Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
| | A19 |
Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents a l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ
|
Repàs de l´anatomia i fisiologia de
l´aparell reproductiu de la dona i l´home. Fisiología del cicle endometrial i ovàric |
TEMA 1 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació
|
1.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
1.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
1.3- Educación sanitaria a l´embaràs
1.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
|
TEMA 2 Els problemes de salut durant la gestació-1
|
2.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
2.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
|
TEMA 3 Els problemes de salut durant la gestació-2
|
3.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
3.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
|
TEMA 4 Atenció d’infermeria en les complicacions durant el treball de part i alumbrament
|
4.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
4.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
4.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
Instrumentació obstètrica i cesària
|
TEMA 5 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1
|
5.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
5.2- Cures al postpart inmediat
5.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
|
TEMA 6 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2
|
6.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
6.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
|
TEMA 7 Atenció d'infermeria al nadó |
7.1- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat, problemes de lactància.
7.2- Complicacions perinatals: traumatismes, malformacions, malalties congènites, icterícia neonatal.
7.3- Nadó d'alt risc. Cuidatges a la família del nadó d'alt risc. |
TEMA 8 Atenció d'infermeria en la primera infància |
8.1- Deshidratació.
8.2- Eritema del bolquer i candidiasi.
8.3- Alteració de la son..
8.4- Problemes d'audició i parla.
8.5- Problemes de visió.
8.6- Accidents i intoxicacions en la infància. |
TEMA 9 Atenció d'infermeria en al edat escolar |
9.1- Enuresi i encopresi.
9.2- Trastorns de la conducta.
9.3- Mononucleosi infecciosa.
9.4- Febre i convulsió febril. |
TEMA 10 Atenció d'infereria en la pubertat i adolescència |
10.1- Depressió i suïcidi.
10.2- Fracàs escolar.
10.3- Consum de substàncies tòxiques. |
TEMA 11 Tècniques d'infermeria en l'edat pediàtrica. |
11.1- Pressa de constants vitals.
11.2- Recollida de mostres.
11.3- Immobilització.
11.4- Administració de medicaments. |
Tallers |
Tallers pràctics relacionats amb l´atenció infermera a la gestació, infància i adolescència |
Seminaris |
Relacionats amb els continguts de l´assignatura |
ABPs |
Relacionats amb el continguts de l´assignatura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
23 |
43 |
Simulació |
|
11 |
11 |
22 |
Seminaris |
|
18 |
18 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
9 |
9 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
18 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació |
Sessió Magistral |
Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics
|
Simulació |
Tallers on es treballen situacions reals de la pràctica infermera. |
Seminaris |
Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Avaluació a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge. |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs, amb cita previa |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Simulació |
|
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup. A banda de que els continguts treballats també seran avaluats a la prova tipus test.
|
10% de la nota, a banda de la prova tipus test |
Seminaris |
|
Es valorarà l´assistència |
5% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es valoraran els continguts de les sessions magistrals partir d´una prova tipus test , en la que també es valoraran els continguts de simulacions i seminaris
|
60% |
Altres |
|
El professor, impartira continguts teòrics a classe i formarà part de l´avaluació l´assistència, la participació i la implicació dels alumnes en la mateixa. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En el moodle trobareu tota la informació de com funciona l'assignatura. El material audiovisual facilitat pel professorat, es només un esquema per a impartir les classes. creiem que és imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomanada a classe per a poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competències necessàries. Durant l'avaluació continuada, s'aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de la prova tipus test, on es necessari treure com a mínim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d'activitats. Si no es així, l'alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la segona convocatòria. Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatòria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable, amb la data límit de la segona convocatòria |
Bàsica |
Jayne Marshall and Maureen Raynoor, Myles texbook for midwives , 2014, Churchill Livingstone ELSEVIER
Ruth Johnson and Wendy Taylor, Skills for Midwifery Practice, 2016, ELSEVIER
Seguranyes, G y otros, Enfermeria Maternal (Master de Enfermeria), varias, Masson
Seguranyes, G, Enfermería maternal (Serie manuales de enfermeria), 2000, Masson
SEMICYUC profesionales del enfermo critico, Medicina critica práctica (Patologia critica en embarazo y potparto), 2007, Edikamed
Ladewig, London, Moberly, Olds, Enfermeria maternal y del recien nacido, 2006, McGraw-Hill- Interamericana
Vigil de Gracia et al, Embarazo de alto riesgo y sus complicaciones, 2011, Amolca
Castan, Tobajas, Obstetricia para matronas. Guia práctica, , Editorial Panamericana
Rodriguez-Rozalen, Plata-Quintanilla, Guia de intervención rápida en enfermeria obstétrica, , Editorial DAE
Mclnerny et al, Tratado de pediatria. American Academy of pediatrics, 2011, Editorial Panamericana
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson , Tratado de pediatría I y II, 2000, McGraw-Hill- Interamericana
Aguilar Cordero, M.J, Tratado de enfermería del niño y el adolescente: cuidados pediátricos, 2012, Elsevier
J.M Viguer, Enfermeria de la infancia y la adolescencia, 2006, Mc Graw-Hill/Interamericana de España
M. Cruz, Manual de pediatria (3ª edición), 2013, Ergon
|
Tota la bibliografia recomanada es troba al CRAI. A part es podran recomanar articles o guies d´actuació diverses |
Complementària |
Sue Macdonald and Julia Magill-Cuerden, Mayes’ Midwifery, BAILLIERE TINDALL ELSEVIER, 2010
Jean Rankin, Myles Midwifery. Anatomy and physiology workbook, Churchill Livingstone ELSEVIER,
Kate Grady, Charlotte Howell, and Charles Cox, Managing Obstetric Emergencies and Trauma, Advance Life Support Group. The Moet Course Manual ( MOET), Second edition 2007
Wong, Enfermeria pediátrica, 1995, Mosby/Doyma
Garces, Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica, Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgil, 1995
|
Es proporcionarà bibliografia específica. |
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES/18224116 |
|
|
Altres comentaris |
Els alumnes que vulguin apronfundir en el coneixemen del tenir cura del nen, tant a l'àmbit hospitalari com a comunitari, poden cursar les optatives de tercer:
- LA INFÀNCIA I L'ADOLESCENCIA HOSPITALITZADA
- LA INFÀNCIA I L'ADOLESCENCIA A LA COMUNITAT |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|