Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.1 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
| | A8.2 |
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures.
| | A11 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A14 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A20 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A22.1 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A23.1 |
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
- Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital. - Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada. |
- Estades de quatre setmanes en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAP.
|
- Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge. “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”. |
- Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família. |
- Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut. |
- Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
4 |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
80 |
0 |
80 |
Sessions clíniques |
|
3 |
0 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor
de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada.
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Espai per a tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en l'observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.
La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requereixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
20% |
Pràctiques clíniques |
|
Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor. |
60% |
Sessions clíniques |
|
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques es portaran a terme en els centres associats a la Universitat i amb torns rotatoris de matí i de tarda depenen de la tutora i dels horaris del centre . Les pràctiques son obligatòries al 100% d'assitència. . L'alumne ha de fer les pràctiques en les dates indicades . La recuperació serà per als estudiants que no hagin superat la categoria "Execució de les Pràctiques clíniques" i/o "Portafoli" i per recuperar les faltes d'assistència previament justificades. . La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el perìode establert per la Facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura. |
Bàsica |
Acebedo Urdiales, S et al , Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut., 2010, Tarragona Publicacions URV
Alfaro- LeFeuvre, R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria, 4ªed, Barcelona. Elsevier Masson 2009
Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C., Fundamentos de enfermería, 1ªed, Madrid: DAE, S.L.: 2001
García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM., Enfemeria del anciano. , , DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia
Marriner, A. Alligoog MR., Modelos y teorias de enfermeria., 6ªed, Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
North American Nursing Diagnosis Association, NANDA International nursing diagnoses : definitions and classification , 2012-2014, Oxford [etc.]: Wiley-Blackwell, 2012-2014
Fundamentos de enfermería, Perry, Patricia A. Stockert, Amy M. Hall, 8ªed, Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2015
Berman, Audrey, Kozier y Erb fundamentos de enfermería : conceptos, proceso y práctica , 1ªed, Madrid : Pearson Educación, cop. 2013
Torralba, F, Antropología del Cuidar, 1ªed, Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
Watson, J, Le caring : philosophie et science des soins infirmiers / Jean Watson ; traduction française de C. Waingnier et L. Caas ; sous la direction de Josiane Bonnet, 1ªed, Paris : Seli Arslan, 1998
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18254001 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18254004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18254005 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18254111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18254008 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura, s'han d'aprovar les pràctiques de cuidatges i tota la documentació que integra el portafoli. Es recorda que és obligatori utilitzar l'uniforme de pràctiques de la facultat d'infermeria URV. Així com les normatives d'higiene i asèpsia de la institució |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|