DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) DISSENY DE PRODUCTE I PROCÉS Código 20705101
Titulación
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
BAULIN ., VLADIMIR
Correo-e allan.mackie@urv.cat
vladimir.baulin@urv.cat
Profesores/as
MACKIE ., ALLAN DONALD
BAULIN ., VLADIMIR
Web
Descripción general e información relevante Introducció als conceptes i eines de disseny de producte i processos amb èmfasi als processos i productes nanoestructurats i basats en nanomaterials.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
 A1.2 Fer cerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats de nanociències, materials i disseny de producte i procés.
 A1.3 Planificar i executar projectes d’R+D+I relacionats amb el camp de les nanociències, els materials i les tecnologies químiques, elaborar-ne les conclusions i preparar els informes associats.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A2.2 Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés.
 A2.3 Assessorar en assumptes de nanociència, materials i tecnologia química legal, econòmica i financera relacionada amb l'aplicació dels resultats de recerca en els àmbits industrials.
 A2.4 Sensibilitzar-se en temes mediambientals i socials relacionats amb la nanociència, els materials i el camp general de la tecnologia química.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B4.1 Aprendre de forma contínua.
 B4.2 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
 B5.2 Resoldre problemes complexos, en entorns nous i en contextos d'innovació i multidisciplinaris.
 B5.3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Domina l'anàlisi del disseny de producte industrial en l'àmbit de la indústria química i afí.
Domina l'anàlisi i disseny de processos industrials en l'àmbit de la indústria química i afí, mitjançant l'aplicació de metodologies de disseny i simulació.
Domina la integració de disseny de producte i procés n l'àmbit de la indústria química i afí.
Identifica la naturalesa complexa del disseny de processos i productes i la seva relació amb la resta d'aspectes de l'enginyeria.
Resol problemes de disseny de processos seqüencials, simultanis i discontinus.
 A1.2 És capaç de fer cerques en bases de dades especialitzades els paràmetres necessaris per realitzar dissenys de productes i processos específics.
Realitza recerques bibliogràfiques sobre el disseny de productes i processos específics.
 A1.3 Planifica i porta a terme projectes de R+D+I que incloguin aspectes relacionats amb el disseny de producte i procés.
 A1.4 Concep i dissenya protocols eficients per a la recerca en tecnologia química tant a nivell computacional com experimental.
 A2.2 Avalua críticament els resultats d'investigació en temes relacionats amb el disseny de producte i procés.
 A2.3 Assessora en assumptes de tecnologia química a nivell legal, econòmic i financer relacionats amb l'aplicació dels resultats de recerca als àmbits industrials.
 A2.4 Entén l'impacte de l'enginyeria en el context social / global, incloent les implicacions ètiques de les decisions preses.
Entén l'impacte i els riscos preses en el medi ambient de les decisions preses durant la fase d'enginyeria de procés i producte.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B3.1 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B4.2 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
 B5.1 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
 B5.2 Dirigeix el procés de presa de decisions de manera participativa.
Elabora una estratègia per resoldre el problema.
Obté el recolzament necessari d'altres per assolir l'èxit de les seves decisions.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges.
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
 B5.3 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C1.4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
Els continguts de la matèria responen a l'objectiu d'introduir els conceptes i eines de disseny de producte i procés amb èmfasi a processos i productes nanoestructurats i basats en nanomaterials. El disseny del producte basat en nano / micro tecnologies i en el qual les propietats de materials són la principal contribució a la cadena de valor no és substancialment diferent del disseny de producte i procés d'indústries més tradicionals però el professional investigador que treballa en aquest camp ha de poder complir amb dues tasques diferenciades:
- L'edificació d'un pont eficaç entre les escales nano / micro (que confereixen les propietats del producte) i l'escala macro (que permet l'ús orientat del producte) i
- L'aplicació de mètodes de fabricació a gran escala que, encara que es basen en processos els principis formen part de la formació bàsica d'un Enginyer de procés, requereixen uns coneixements addicionals sobre la pràctica de la seva realització.
Aquesta assignatura ha per tant incloure necessàriament una part de presentació bastant fenomenològica i descriptiva de mètodes de fabricació a gran escala que al seu torn té una part bastant ben establerta però també una part que s'actualitza anualment per seguir els avenços en mètodes de fabricació de nanopartícules i especialment de materials alotrópicos de carbó.

Programa:
1. Procés de Disseny
2. Disseny d'Estructura Molecular
3. Creació de Procés
4. Simulació per ajudar en la creació de processos
5. Heurística per a la Síntesi de Processos

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A1.1
A1.3
A1.4
A2.3
A2.4
16 32 48
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1.4
6 6 12
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves orals
A1.1
A1.2
A1.3
A2.2
B1.1
B5.1
B5.3
C1.1
C1.4
1 20 21
Proves de desenvolupament
A1.1
2 8 10
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A1.3
A2.2
C1.1
C1.3
C1.4
1 25 26
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es presenta una introducció al curs
Sessió Magistral Classes magistrals a l'aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos Estudis de casos pràctics en el laboratori de simulació de processos
Atenció personalitzada Sessió individual en cas de problemes

Atenció personalitzada
descripción
Sessió individual en cas de problemes

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves orals
A1.1
A1.2
A1.3
A2.2
B1.1
B5.1
B5.3
C1.1
C1.4
Defensa del projecte proposat. 25
Proves de desenvolupament
A1.1
Examen final basat en el material donat a classe 50
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
A1.3
A2.2
C1.1
C1.3
C1.4
Informe escrit de la proposta de projecte 25
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'estudiant no aprova la primera convocatòria , hi haurà l'oportunitat de repetir totes o algunes de les proves. La qualificació de les proves de la primera convocatòria que s'han aprovat es pot incloure en aquesta segona convocatòria si ajuden a l'estudiant a superar l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Seider, Seader, Lewin, Widagdo, Product and process design principles. Synthesis, analysis and evaluation, third,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.