Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1-Introducción al estudio del aprendizaje y tipos de aprendizaje |
1-Concepto de aprendizaje
2-Marcos teóricos ene l estudio del aprendizaje
3-Tipos de parendizaje
|
Tema 2-Procedimientos básicos de condicionamiento clásico |
1-los inícios del condicionamiento clásico: Los trabajos de Pavlov
2-El paradigma del condicionamiento clásico
3-Fases del condicionamiento clásico
4-Condicionamiento clásico excitatorio
5-Condicionamiento clásico inhibitorio
|
Tema 3-Variables y fenómenos en condicionamiento clásico |
1-Variables que afectan al condicionamiento clásico
2-Fenómenos de condicionamiento clásico
|
Tema 4-Procedimientos básicos de condicionamiento operante o instrumental |
1-Los primeros trabajos de Thorndike y Skinner
2-El paradigma del condicionamiento instrumental
3-Fases del condicionamiento instrumental
4-Procedimientos del condicionamiento instrumental
|
Tema 5-Variables y fenómenos en condicionamiento instrumental |
1-Variables que afectan al condicionamiento instrumental
2-Fenómenos de condicionamiento instrumental |
Tema 6-Influéncias biológicas y cognitivas en el aprendizaje |
1-Procesos biológicos en el aprendizaje
2-Procesos cognitivos en el aprendizaje |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión magistral |
|
15 |
10 |
25 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
8 |
6 |
14 |
Estudios previos |
|
4 |
12 |
16 |
Atención personalizada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
7 |
9 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sesión magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Les pràctiques consistiran en la simulació de fenòmens de condicionament clàssic, instrumental, i d'aprenentatge espacial mitjançant programes d'ordinador dissenyats amb aquesta finalitat concreta. |
Estudios previos |
Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar alguna lectura relacionada amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquesta lectura es discutirà a classe i s'avaluarà la comprensió del seu contingut per part dels alumnes. |
Atención personalizada |
S'atendrà de forma individual als alumnes durant l'horari d'atenció del professor. |
descripción |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Les preguntes sobre els continguts teòrics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs. En concret, les proves que es realitzaran seran:
-Primera convocatòria on s'avaluarà tot el temari (continguts teòrics i pràctics).
-Segona convocatòria a la que s'hauran de presentar els alumnes que no hagin superat la primera convocatòria.
|
70% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
S'avaluaran els coneixements pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la capacitat dels estudiants d'aplicar els coneixements teòrics.
Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs . En concret, les proves que es realitzaran seran:
-Primera convocatòria on s'avaluarà tot el temari (continguts teòrics i pràctics).
-Segona convocatòria a la que s'hauran de presentar els alumnes que no hagin superat la primera convocatòria.
|
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Básica |
Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, última edició disponible,
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, última edició disponible,
Froufe, M, Psicología del aprendizaje: principios y aplicacioens conductuales, 2011, Madrid: Paraninfo
De Vicente, F., Psicología del aprendizaje, 2014, Madrid: Síntesis
|
|
Complementaria |
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Pozo, J.I., Psicología del aprendizaje humano, 2014, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
, , ,
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|