DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) L'ATENCIÓ SOCIOEDUCATIVA EN INFÀNCIA EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT Código 11224208
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 1Q
Impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Correo-e carmen.ponce@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripción general e información relevante Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació d’experiències educatives per la prevenció i tractament de la Infància en risc o desemparament, així com coneixements pràctics en diferents àmbits professionals mitjançant la resolució de casos.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A4 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
tema Subtema
Tema1:Història i situació actual de l'atenció a la infància i adolescència.
Tema 2: Maltractament infantil.
Tema 3: Intervenció dels professionals
Tema 4:Tècniques d´avaluació i diagnòstic

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A3
30 30 60
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
30 30 60
Atenció personalitzada
B5
3 9 12
 
Proves mixtes
B2
2 12 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització de diferents treballs individuals i en grup.
Atenció personalitzada
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria(tutories, revisió presencial o telemàtica de treballs, ...) tant individuals com grupals. Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic: carmen.ponce@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
Treball en grup


Treball individual
35%


35%


Proves mixtes
B2
Prova escrita 30%
Otros  

L'examen s'haurà d'aprovar amb un mínim de 5 per poder fer la mitja amb les altres activitats de l'assignatura.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

L´assistència a classe és obligatòria. Es podrà considerar un Pla Alternatiu si es presenta, abans del 26 de setembre, un contracte laboral que coincideixi amb l'horari de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA. i altres, El Maltrato Infantil. Detección, notificación, investigación y evaluación, 1, 2 i 3, Programa de mejora del sistema de atención social a la infancia (SASI), , , Madrid, 1995.
ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA (coord.), , Guía de actuacion en situaciones de desprotecció infantil, , Diputación Foral de Gipuzkoa
BALSELLS, M.A.,, Maltractament infantil i educació familiar, , 1997, Universitat de Lleida, Lleida.
BARUDY, J. i DANTAGNAN, M, Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia, , 2005, Gedisea, Barcelona.
DE PALMA DEL TESO, ANGELES, Administraciones públicas y protección de la infància. En especial, estudio de la tutela administrativa de los menores desamparados, , INAP, Madrid, 2006.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Manual de Protección Infantil, , Barcelona, 2007.
De PAUL OCHOTORENA, JOAQUIN i ARRUABARRENA MADARIAGA, M. IGNACIA, Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento,, , Madrid, 2001.
INGLÈS I PRATS, ANTONI (Dir.), , El maltractament d’infants a Catalunya. Quants. Com. Per què, , , Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzad
LÓPEZ SÁNCHEZ, FÉLIX i altres, , Necesidades de la infancia y protección infantil. Actuaciones frente a los malos tratos y desamparo de menors, 2, Programa de mejora del sistema de atención social a la infancia (SASI), , , Madrid, 1995.
MARTÍNEZ GARCÍA, CLARA (Coord.),, Los sistemas de protección de menores en la España de las Autonomías. Situación de riesgo y desamparo de menores. Acogimiento familiar y acogimiento residencial, , Madrid, 2007.
MORENO-TORRES SÁNCHEZ, JULIETA, seguridad jurídica en el Sistema de Protección de Menores Español, , Navarra, 2009.
VV.AA,, Intervención en situaciones de desprotección infantil, , Diputación Foral de Bizkaia, 2005.
VV.AA.,, Model de prevenció i detecció de situacions de risc social a la infància i l’adolescència, Col·lecció Documents de Treball, núm. 6,, , Diputació de Barcelona, 2009.
VARIS MEMBRES CTIC TARRAGONÈS , Protocol de coordinació d’actuacions per a la prevenció i l’abordatge del maltractament prenatal, col•lecció eines 9, Generalitat de Catalunya (Institut Català de serveis socials)., Barcelona 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.