Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
| | A2 |
Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Analitza els mitjans audiovisuals i les seves implicacions educatives.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
| | A11 |
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
| | B4 |
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
L’educació psicomotriu a l’etapa d’educació infantil |
1.1 El cos i el moviment com a eix i motor del desenvolupament psicomotor.
1.2. Conceptes bàsics, definicions.
1.3. Origen, evolució i panorama actual.
1.4. Finalitats de l’educació psicomotriu.
1.5 Models d’intervenció en educació psicomotriu.
1.6. Realització i anàlisi d’activitats corporals dels temes.
|
Tema 2
L’Educació psicomotriu al currículum d’educació infantil |
2.1. Anàlisi dels elements curriculars i la seva relació amb la psicomotricitat.
2.2. Principis compartits de l’educació infantil i l’educació psicomotriu.
2.3. L’educació psicomotriu i el tractament de la diversitat educativa.
2.4. Reflexió i debat del paper de la psicomotricitat al currículum d'Educació Infantil.
|
Tema 3
Els continguts psicomotors
|
3.1. Els components neuromotors: Sensacions, to, moviment, respiració, relaxació, postura i equilibri, locomoció, manipulació i predomini lateral.
3.2. Conceptualització d’esquema corporal.
3.3. Els components perceptivomotors: Imatge corporal, orientació espacial i orientació temporal.
3.4. Realització, anàlisi i creació d’activitats corporals de cadascun dels temes.
|
Tema 4
Metodologia d’intervenció en l’educació psicomotriu. |
4.1. L’activitat espontània dels infants
4.2. Organització de les sessions de psicomotricitat: fases, espais, materials, temps.
4.3. L’observació de l’expressivitat motriu.
4.4. Anàlisi de vídeo de sessions amb infants de parvulari i pràctica d’observació.
4.5. Creació d'una sessió de psicomotricitat i elaboració d’una pauta d’observació senzilla.
4.6. L’actitud del mestre a les sessions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
3 |
4 |
Sessió Magistral |
|
27 |
27 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
31 |
55 |
Treballs |
|
8 |
20 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que l'alumnat haurà de complementar amb lectures o activitats diverses. |
Pràctiques a laboratoris |
Propostes d'activitats de pràctica corporal que realitza l'alumnat relacionades amb els temes teòrics corresponents. Aquestes es fan a la sala de psicomotricitat.
|
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne, tant teòrics com pràctics. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'horari d'atenció de cada professor es donarà a conèixer a l'inici de la matèria.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
- Participació activa, realització de tasques de seguiment dins les sessions magistrals com en la pràctica corporal. |
10% |
Treballs |
|
- Realització d'un diari de cada sessió pràctica individualment.
- Realització d'una sessió de psicomotricitat i presentació de la mateixa en grup reduit. |
35%
20%
|
Proves mixtes |
|
Prova de preguntes tipus test i pregunta/es de desenvolupament. |
30% |
Altres |
|
Actitud i implicació dins les sessions magistrals i pràctiques. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents: - Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota. - L'assistència és obligatòria a les sessions pràctiques, mínim al 80% de les sessions, (només es pot faltar a dues sessions). De tota manera la falta d'assistència té efectes negatius envers la nota (-0,75 punts per cada falta en relació a la nota dels diaris i del treball pràctic). El professorat no acceptarà justificants, excepte en els casos que estan sota l'empar de la normativa de la URV. Aquests casos considerats de força major són: assistència a exàmens oficials, competicions d'esportistes d'alt rendiment i malaltia justificada. - La participació activa en les activitats proposades i la coherència de les aportacions en els debats realitzats. - La correcció lingüística a tant oral com escrita en les diferents activitats realitzades i presentades. - Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats. Les dates de lliurament s'especificaran al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs. - Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obté una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5. - Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada. - Donat que l'avaluació és continuada, només es podran acollir a aquesta possibilitat i seguir un pla alternatiu marcat pel professorat, els alumnes que per causa de força major justificada no puguin assistir a classe i ho comuniquin a l'inici de l'assignatura. Serà l'equip de coordinació qui acceptarà o no la possibilitat de poder seguir l'assignatura seguint un pla alternatiu en funció dels motius al·legats i justificats. Els motius de força major seran excepcionals i no contemplen en cap cas el solapament d'assignatures. - Els alumnes amb el vist i plau del professorat, que no segueixin l'avaluació continuada, hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota i les tasques de seguiment que consideri el professorat dins els terminis establerts. D'altra banda caldrà superar l'examen dels continguts tant pràctics com teòrics de tota la matèria . Per superar la matèria hauran d'estar aprovades totes les activitats amb pes a la nota amb una ponderació mínima de 5. - Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts. Altres consideracions a tenir en compte: - Tots els alumnes han de seguir l'assignatura dins el grup que oficialment s'han matriculat. El professorat no acceptarà canvis de grup entre els laboratoris. - Totes les activitats presentades han de tenir un alt rigor gramatical en quant a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i d'ortografia tindran efectes negatius sobre la nota de les diferents activitats amb pes a la nota. Així doncs, cada falta gramatical i/o d'ortografia baixarà 0,1 punts sobre la nota de les diferents tasques d'avaluació. - D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. - D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient. |
Bàsica |
Berruezo, P.P., Pasado, presente y futuro de la psicomotricidad, 2006, Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnic
Rota, J., La intervención psicomotriz: de la práctica al concepto, 2015, Octaedro
Mendiara, J.; Gil, P. , Psicomotricidad. Evolución y corrientes actuales. , 2003, Wanceulen
Martín Domínguez, D., Psicomotricidad e intervención educativa, 2008, Pirámide
Sugrañes, E. i Àngel, M.A. (coord.) , La educación psicomotriz (3-8 años) , 2007, Graó
Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), L'infant dels 3 als 6. Guia de Desenvolupament per a les famílies i el personal docent, 2012, Departament d'Ensenyament
Generalitat de Catalunya, L'infant de 0 a 3 anys. Guia de desenvolupament per a les famílies i el personal docent, 2012, Departament d'Ensenyament
Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), Currículum i orientacions educació infantil segon cicle, 2016, Departament d'Ensenyament
Generalitat de Catalunya (Departament d'Ensenyament), Currículum i orientacions eduació infantil primer cicle, 2012, Departament d'Ensenyament
|
|
Complementària |
Bonastre, M.; Fusté, S. , Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años), 2007, Graó
Llorca, M. y Vega, A., Psicomotricidad y globalización del currículum de educación infantil, 1998, Aljibe
Rizo, M. , Crecer juntos , 2012, Octaedro
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|