Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi. |
|
BP5 |
Treballar de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Professionalitzador |
|
CP3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CP4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
|
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6
|
BP3 BP5
|
CP3 CP4
|
Tema |
Subtema |
- Mètodes per l'ensenyament de les ciències socials.
- El tractament de la temporalitat.
- El treball cooperatiu.
- Els conceptes socials clau.
- El museu com a taller d'aprenentatge.
- La transposició didàctica.
- L'avaluació en ciències socials.
- El currículum de ciències socials a l'ESO i el Batxillerat.
- El treball de recerca del Batxillerat en ciències socials.
- La història oral.
- El tractament de l'art des d'un Camp d'Aprenentatge.
- Fons per a l'estudi de la història i la història de l'art.
- El relats històrics a l'aula de secundària.
- Fotografia i cinema per una història vivencial.
- Recursos didàctics de ciències socials a Internet.
- La causalitat històrica.
- Literatura i ciències socials. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
16 |
24 |
Aplicació de les TIC en laboratori. |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
Treballs |
|
1 |
7 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
30 |
44 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
14 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida al Camp d'Aprenentatge Monestirs del Cister i al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona. |
Aplicació de les TIC en laboratori. |
Treball a l'aula d'informàtica a partir de recursos disponibles a Internet. |
Seminaris |
Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques. |
Treballs |
Anàlisi i reflexió per escrit de les sortides i seminaris realitzats a l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades. |
Sessió Magistral |
Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements. |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Anàlisi i reflexió per escrit sobre les sortides i els seminaris realitzats.
Els criteris d'avaluació seran: assimilació correcta dels continguts treballats, coherència i ordre en les argumentacions, originalitat i fonament en les valoracions, expressió escrita correcta. |
30% |
Proves de desenvolupament |
Prova en què es valorarà l'assimilació i la capacitat d'aplicació de tots els continguts i competències treballats durant l'assignatura. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de tenir la necessària correcció lingüística per tal de ser avaluada positivament. És imprescindible lliurar tots els treballs establerts dins els terminis previstos.
En aquest màster no es preveu segona convocatòria, és per això que tampoc en aquesta assignatura. L'avaluació serà contínua. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
J. Prats (coord.), Didáctica de la geografía y la historia, 2011, Graó - Ministerio de Educación
J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 2011, Graó - Ministerio de Educación
C. Anguera et al., Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials, 2016, Associació de mestres Rosa Sensat
C.A. Trepat i P. Rivero, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, 2010, Graó
A. Gavaldà (coord.), El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials, 2016, Universitat Rovira i Virgili - Universitat de Vic
J. Pagès i A. Santisteban (coord.), Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials , 2012, Universitat Autònoma de Barcelona
C.A. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, 1998, Graó
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 2002, Graó
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|