DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA Código 12204118
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.duch@urv.cat
Profesores/as
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante Coneixement de la societat catalana actual tot pensant històricament una realitat complexa en la demografia, la societat, l'economia, la política i la cultura d'una nació sense estat.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix la història de l'entorn proper local i regional.
Aprèn a explicar el mitjà proper a partir de la coneixement del passat.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A7 Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
Inicia la investigació històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
 A10 Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Té un mètode d’anàlisi que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1.- La societat catalana 1900-1930 Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura
2.- La II República El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
3.- La Guerra civil Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
4.- La dictadura franquista Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista (1939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions
5.- La transició a la democracia a Espanya L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980.
6.-La Catalunya autònoma (1980-2010) Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
2 5 7
Sessió Magistral
A1
A2
50 0 50
Treballs
A7
5 60 65
Treballs
A1
1 10 11
Treballs
0 4 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu.
Treballs Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada
Treballs
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
descripción
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius. A priori, es comptabilitza 1 h. per alumne i curs.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A7
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. 30%
Treballs
A1
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada 10%
Treballs
Assaig a partir d'Història orial i/o observació participant 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica Manel López (dir) (et alter), 6 d'octubre, Base, 2014
Jordi Amat, El llarg procés, Tusquets, 2015
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
Jordi Maluquer de Motes, Història econòmica de Catalunya, Proa, Barcelona
Marina Subirats, Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI, L'avenç, Barcelona
Josep Fontana, La formació d'una identitat, Eumo, 2014
Manel Risques, Història de la Catalunya Contemporània, Mina, Barcelona
Angel Duarte, El republicanisme català a la fi del segle XIX, Eumo, 1997
, , ,
Josep Termes, La immigració a Catalunya i altres estudis del nacionalisme català, Empúries, 1984
Montserrat Duch, Quimeres. Sociabilitats populars i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
Jaume Vicens Vives, Noticia de Catalunya, Destino, 1954
Salvador Giner, Catalunya assaig, Galerada,
AADD, La Segona República a Catalunya. 3 vols., Ara,
Marc Andreu, Barris, veïns i democràcia, L'Avenç, 2015
José Luis Martín Ramos, La rereguarda en guerra, L'Avenç, 2012
José Luis Martín Ramos, Territori capital, L'Avenç, 2015
Montserrat Duch, Ramon Arnabat, Xavier Ferré, Sociabilitats a la Catalunya contemporània, PAM, 2015
Antoni Gavaldà, Fam de pa i de terra, URV, 2016
José Álvarez Junco, Dioses útiles. Naciones y nacionalismos, Galaxia Gutemberg, 2016

Complementària Jordi Nadal (dir), Atlas de la industrialización en España, Crítica, Barcelona
Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Emili Giralt (dir), Història agrària dels Països Catalans. Vol IV, Fundació Catalana per a la recerca i la innovació, Barcelona

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.