Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A3 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
|
| A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix la història evolutiva humana.
|
| A3 |
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
|
| A7 |
Analitza de forma crítica les tradicions historiogràfiques sobre temes controvertits o en general.
|
| A8 |
Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
|
| A11 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
|
| B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.- Els primers pobladors.
|
- Aspectes cronoestratigràfics.
- Aspectes paleoambientals
- Tecnologia lítica: El Mode 1
- Paleoeconomia dels primers pobladors.
- Els jaciments de la Conca Guadix-Baza.
- Les primeres ocupacions de la Sierra d'Atapuerca
|
Tema 2.- El poblament paleolític durant el Plistocè Mig. El Paleolític Inferior. |
- Contexte Paleoambiental
- Tecnologia lítica: El Mode 2
- Paleoeconomia
- Principals jaciments
|
Tema 3.- Les ocupacions de la Sierra de Atapuerca durant el Plistocè Mig.
|
- El nivell TD10 de Gran Dolina.
- Les ocupacions de Galería.
- Tecnologia lítica i estratègias de subsistencia.
- Patrons d'assentaments.
- La Sima de los Huesos.
|
Tema 4.- El Paleolític Mig.
|
- Definició.
- Context paleoambiental.
- Els fòssils humans.
|
Tema 5.- El Paleolític Mig a la Península Ibèrica.
|
a) El Paleolític Mig al N de la península.
b) El Paleolític Mig a Catalunya.
c) El Paleolític Mig al Llevant peninsular.
d) El Paleolític Mig a la Meseta i al avall de l'Ebre.
e) El Paleolític Mig al S de la península.
f) El Paleolític Mig a Portugal.
|
Tema 6.- Patrons d'assentament, estratègies de subsistència i organització de l'espai durant el Paleolític Mig.
|
- Estratègies de subsistència.
- Patrons d'assentaments.
- Organització de l'espai.
|
Tema 7.- La transició Paleolític Mig/Superior.
|
- Aspectes cronoestratigràfics i ambientals.
- El Chatelperronià a la Península Ibèrica.
- L'aparició del Paleolític Superior. |
Tema 8.- El Paleolític Superior Inicial. |
- Contexte paleoambiental.
- Contexte cultural: Aurinyacià i Gravetià.
- Principals jaciments.
|
Tema 9.- El Paleolític Superior Final.
|
- Contexte paleoambiental.
- Contexte cultural: Solutrià i Magdalenià.
- Principals jaciments.
|
Tema 10.- Patrons d'assentament, estratègies de subsistència i organització de l'espai durant el Paleolític Superior.
|
- Estratègies de subsistència.
- Patrons d'assentaments.
- Organització de l'espai. |
Tema 11.- Art i expressió simbòlica al Paleolític Superior.
|
- La regió cantàbrica.
- El centre i el sud peninsular.
- Art moble.
|
Tema 12.- Epipaleolític i Mesolític.
|
- La regió vasco-cantàbrica.
- La vessant mediterrània.
|
Tema 13.- El Neolític. |
- Contexte ambiental
- Els primers agricultors i ramaders.
- L'evolució del Neolític.
- Tipus d'assentaments |
Tema 14.- El Calcolític i l'Edat del Bronze.
|
- El Calcolític.
- L'Edat del Bronze. |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe |
Sessió Magistral |
Contiguts especifics de l'assignatura: Temari |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral dels treballs |
Treballs |
Treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura |
Atenció personalitzada |
sessions de discussió amb els estuidants per ajudar-los a l'ecció del tresball |