Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d'innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Península Ibèrica.
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
| | A2 |
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Sap seguir els recorreguts diacrònics dels principals elements que donen identitat a una època.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. El fin del Imperio en Hispania y las invasiones. |
Hispania en los siglos IV y V. Las invasiones "bárbaras” en Hispa-nia. El reino de Tolosa |
2. El reino visigodo. |
La formación del reino peninsular. La época de la conversión al catolicismo. Las tensiones políticas. El fin del reino visigodo. |
3. La sociedad en época visigoda. |
La población (hispanos y visigodos, minorías) y Las clases socia-les (aristocracia, colonos y patrocinados, esclavos). La administración central y local. La feudalización del reino visigodo. |
4. La conquista musulmana y el califato omeya. |
La conquista musulmana y los pactos. El emirato y el poder omeya.Abd al-Rahman III y la proclamación califal. Al-Mansur y sus sucesores. La población. Administración y fiscalidad. |
5. Los reinos cristianos norteños. |
El reino astur. El reino asturleonés. El reino de Pamplona. La organización política |
6. La sociedad cristiana altomedieval. |
La organización del reino. La aristocracia y el campesinado. Fiscalidad e inmunidad. |
7. Los inicios de la expansión. La dinastía navarra en Castilla-León. |
La consolidación de la dinastía. La influencia europea. La época de las parias. Los almorávides. |
8. Castilla-León en el siglo XII. |
La crisis sucesoria. El Imperio de Alfonso VII. Castilla y León en la época de los cinco reinos. |
9. Economía y sociedad en la Plena Edad Media |
Rasgos generales. Campesinado y aristocracia. La repoblación: áreas y caracteres. Las ciudades y la actividad comercial. La administración del reino. |
10. De la expansión a la crisis. |
La expansión con Fernando III. El reinado de Alfonso X. Las dificultades y la política monárquica. Pedro el Cruel y la guerra civil. |
11. La Iglesia y la cultura en la Plena Edad Media |
La Iglesia episcopal. Las reformas monásticas: cluniacenses y cistercienses. Las órdenes mendicantes. Las Universidades. |
12. La crisis del siglo XIV |
Las mortandades. La respuesta señorial a las dificultades. Los conflictos sociales. |
13. Los Trastamara en Castilla |
La victoria nobiliaria. Relaciones europeas. La reorganización del poder regio. El enfrentamiento con la nobleza |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
55 |
83 |
138 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
2 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Reccorregut per al temari. Traball amb textos |
Atenció personalitzada |
Atenció al aprendizatge de l'estudiant |
Descripció |
Atenció a les activitats personals d'aprendizatge |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
Prueba de desarrollo sobre el temario
Prueba de preguntas cortas con material |
70%
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
DÍAZ MARTÍNEZ, P., , Hispania tardoantigua y visigoda, Madrid, Akal, 2007,
MANZANO, E., Historia de España. II. Épocas medievales, Barcelona, Crítica, 2010,
THOMPSON, E., Los godos en España, Madrid, Alianza, 2007,
ISLA, A. , La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Madrid, Síntesis, 2002,
Salvatierra, V.; Canto, A., Al-Ándalus. De la invasión al califato de Córdoba, Madrid, Síntesis,
GUINOT, E. , La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Economía y sociedad, Madrid, Síntesis,
ÁLVAREZ BORGE, I., La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII La Plena Edad Media. Siglos XII-XIII, Madrid, Síntesis,
MONSALVO, J.M., La Baja Edad Media en los siglos XIV-XV. Política y cultura, Madrid, Síntesis, 1999,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|