Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A3 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
| A4 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A10 |
Aplicar la didàctica de la Història. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
| | A3 |
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
| | A4 |
Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament al llarg de la Història.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
| | A10 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat.
| | A11 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. CONCEPTES GENERALS
|
• El llegat de Roma.
• La religió romana i l’estat.
|
TEMA 2 . LA FUNDACIÓ DE ROMA |
• Context arqueològic: Laci, Etruria, Magna Grècia.
• La fundació mítica de Roma i arqueologia de la fase arcaica.
|
TEMA 3. LA PENÍNSULA ITÀLICA MEDIO-REPUBLICANA |
• Expansió territorial i creació d’un exèrcit professional.
• El temple etrusc-itàlic i produccions artístiques.
|
TEMA 4. LA CIUTAT REPUBLICANA I ELS SEUS MONUMENTS |
• La conquesta de la Mediterrània. Santuaris del Laci.
• Arquitectura i vida cívica.
|
TEMA 5. ITÀLIA TARDOREPUBLICANA |
• La casa aristocràtica urbana i les vil•les.
• Els estils Pompeians.
|
TEMA 6.DE LA REPÚBLICA A L’IMPERI |
• Monuments funeraris. El retrat dit “republicà i d’estil hel•lenístic.
• El culte imperial.
|
TEMA 7. LA ROMA ALTO IMPERIAL |
• Roma imperial: Programes urbanístics i ideologia de l’imperi.
• Llenguatges figuratius al canvi d’era i l’alt Imperi.
|
TEMA 8. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES DE L’ALT IMPERI |
• L’escultura romana entre la tardo república i el segle III dC
• Pintura i mosaic de l’alt imperi.
|
TEMA 9. EL FUNCIONAMENT DE L’IMPERI. |
• Les tipologies arquitectòniques: termes, basíliques, mercats.
• Infraestructures de comunicació i gestió de les aigües.
|
TEMA 10. LA CRISI DEL SEGLE III I LA REORGANITZACIÓ DE L’IMPERI |
• L’exèrcit i l’economia.
• La societat.
|
TEMA 11. EL BAIX IMPERI |
• La ciutat tardana. Roma i les noves capitals.
• Noves tipologies i funcions: basílica, episcopi, martyrium.
|
TEMA 12. LES PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES TARDANES |
• El nou llenguatge de l’art. L’escultura.
• Les vil.les tardanes i el seu art.
|
TEMA 13. ELS NOUS MISSATGES RELIGIOSOS |
• Hipogeus i catacumbes: l’art funerari cristià.
• Els cultes orientals.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
41 |
90 |
131 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
13 |
0 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Participació a la sortida amb visita arqueològica programada.
Elaboració d'una memòria de l'activitat. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Resolució de dubtes i orientació sobre els continguts de l'assignatura i les proves d'avaluació. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició dels continguts basada en imagtes d'art i arquitectura romana per explicarl'evolució de la cultura i la societat romanes.
|
- |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita a un jaciment romà per conèixer d'aprop les runes arqueològiques, la seva problemàtica i el valor del seu estudi. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova basada en la identificació d'imatges i la contextualització del monument en relació a la història política social i artística.
Dos avaluacions parcials amb 50% de pes cadascuna. |
90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de segona convocatòria seguirà el mateix procediment que les proves de desenvolupament de l'avaluació continuada basada en imatges de l'arqueologia romana que s'hauran seleccionat a partir d'un dossier donat a conèixer a l'inici de curs. En aquest cas, la prova final tindrà un pes de 100%. |
Bàsica |
BIANCHI BANDINELLI, R, Roma : centro del poder., Madrid : Aguilar, 1970
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del mundo antiguo, Madrid, Aguilar, 1971
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, I., Paris, Picard, 1996
GROS, P., L'Architecture romaine : du début du IIIe siècle av. J.-C. à la fin du Haut-Empire, II, Paris, Picard , 2001
GROS, P.; TORELLI, M., Storia dell'urbanistica. Il mondo romano., Roma-Bari, 1988
MENICHETTI, M.:, Archeologia del potere : re, immagini e miti a Roma e in Etruria in età arcaica,, Milano, 1994
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, Alianza, 1992
TORELLI,M., Arte e archeologia del mondo romano , Milano, 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA/12204223 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DE ROMA/12204218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204221 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|