DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Código 12214012
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e mariaramon.cubells@urv.cat
Profesores/as
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genètica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Coneix el pensament del segle XX.
Compren els conceptes i teories fonamentals dels principals pensadors.
Té una visió de conjunt del pensament modern i contemporani.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.
1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
2. El pensament crític de la Il·lustració.

1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant.
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme.
1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme.
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche.


1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.

1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica.
6. Fenomenologia i Hermenèutica.
1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
43 73 116
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
1 1 2
Proves pràctiques
A7
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els textos presentats.

Atenció personalitzada
descripción
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 10%
Proves de desenvolupament
A7
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema 80%
Otros  

Presentació per escrit dels comentaris de text.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats (20%).

Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
TEORIA DE L'ART/12214112
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117


 
Otros comentarios
Per a un seguiment de les assignatures assenyalades, és important que l'alumne cursi aquesta assignatura (Filosofia Moderna i Contemporània).
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.