IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) HISTÒRIA DEL CINEMA I ALTRES ARTS AUDIOVISUALS Code 12214108
Study programme
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 2Q
Modality and teaching language
Prerequisites
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
E-mail josecarlos.suarez@urv.cat
Lecturers
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
General description and relevant information Estudi de la història del cinema, la fotografia i la televisió des del seu naixement a l'actualitat, amb especial incidència en temes com la seva conservació i actualitat i noves línees d'investigació.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A5 Aplicar la interdisciplinarietat en l’àmbit de les ciències humanes.
Type B Code Competences Transversal
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A4 Assoleix la terminologia i els coneixements bàsics per analitzar i interpretar les Arts Audiovisuals, i la seva evolució estètica i tecnològica.
 A5 Aplica i assimila una visió global sobre la Història de les Arts audiovisuals amb especial incidència sobre la Història del Cinema.
Type B Code Learning outcomes
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
Type C Code Learning outcomes
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Topic Sub-topic
1. Història de la fotografia
1.1. Els antecedents. La càmera fosca
1.2. Els primers fotògrafs
1.3. Del calotip al col·lodió humit
1.4. Fotografia de viatges i guerres
1.5. Els primers aficionats
1.6. La fotografia com a document social
1.7. Pictorialisme i Photo-Secession
1.8. Fotografia pura
1.9.La manipulació de la imatge: avantguardes
1.10. La fotografia a partir de 1945
2. Història del cinema
2.1. Europa abans de la Gran Guerra
2.2. El desenvolupament del cinema americà
2.3. El cinema soviètic
2.4. Estats Units en els anys 30 i 40
2.5. El cinema europeu d'entreguerres
2.6. El neorealisme italià
2.7. Hollywood als anys 50 i 60
2.8. La Nova Ona francesa
2.9. La renovació europea
3. Història de la televisió i de la imatge electrònica 3.1. Estatut tècnic-cultural de la televisió
3.2. La identitat estètica de la televisió
3.3. Els gèneres televisius
3.4. Cinema i televisió
3.5. Efectes socioculturals de la televisió
3.6. La televisió per satèl·lit i per cable
3.7. La videografia
3.8. La imatge infogràfica
3.9. La realitat virtual immersiva
3.10. La iconosfera contemporània
4. SEMINARIS 4.1. La fotografia i el cinema com a art
4.2. Anàlisi cinematogràfic (cinema i història)
4.3. Cerca del moviment
4.4. Llenguatge cinematogràfic
4.5. Conservació de la fotografia
4.6. Conservació del cinema
4.7. Integritat de l'obra cinematogràfica
4.8. Manipulació de la imatge
4.9. Relacions cinema i art
4.10. Cinema i dictadures
4.11. Gèneres cinematogràfics: Fantàstic
4.12. El documental
4.13. Videoart
4.14. Actualitat del cinema i la fotografia

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Seminaris
A4
A5
C2
44 23 67
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A4
A5
B6
C2
2 15 17
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
C2
5 35 40
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A5
B6
2 17 19
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries El professor introduirà el programa de l'assignatura, donarà les normes per fer els treballs, el llistat dels seminaris que es faràn, la forma d'obtindre i treballar els textos recomanats i les pautes a seguir durant el curs.
Seminaris Cada setmana es tractarà un tema relacionat amb la història del cinema i de la fotografia d'actualitat o de reforç del temari en forma de seminari, mitjançant conferència o visionat de films
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Es donarà a través del moodle o la fotocopiadora cada setmana els temes bàsics de la història del cinema i la fotografia.
Pràctiques de camp/sortides S'assistirà a diverses projeccions i debats que es faran durant aquell quatrimestre d'entre la programació de l'Aula de Cinema, justificant l'assistència. A més es farà una sortida al Museu del Cinema de Girona.
Atenció personalitzada S'atendran i resoldran tots els dubtes i problemes plantejats pels alumnes sobre el temari de l'assignatura, seminaris i els treballs pràctics tant en hores de despatx com a l'aula.

Atenció personalitzada
Description
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx tots els dubtes relacionats amb el programa, els seminaris, els textos donats i farà un seguiment dels treballs realitzats; així com totes les consultes que es realitzin per correu electrònic.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
A4
A5
C2
Es realitzarà una prova consistent en 30 preguntes sobre el temes vist a classe. 30%
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
C2
S'assistirà a diverses projeccions i debats que es faran durant aquell quatrimestre d'entre la programació de l'Aula de Cinema, justificant l'assistència. A més es farà una sortida al Museu del Cinema de Girona. 30%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A5
B6
Es realitzarà una prova consistent en 40 preguntes sobre el temari donat als alumnes. 40%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria es realitzarà de la mateixa manera que la primera: una prova objectiva de tipus test amb preguntes sobre el temari i els seminaris (70%) més les pràctiques (30%).


Fonts d'informació

Bàsica

ALTMAN, Rick: Los géneros cinematográficos, Paidós , Barcelona, 2000.

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J.: La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

CALBET, Javier y CASTELO, Luis: La fotografía, Acento, Madrid, 1997.

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico: Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991.

CASETTI, Francesco: Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ELENA, Alberto: Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India, Paidós, Barcelona, 1999.

FONT, Doménec: Paisajes de la modernidad. Cine europeo, 1960-1980, Paidós, Barcelona, 2002.

GONZÁLEZ, Juan F.: Aprender a ver cine, Rialp, Madrid, 2004.

GUBERN, Román: Medios icónicos de masas, Historia 16, Madrid, 1997.

KEIM, Jean A.: Historia de la fotografía, Oikos-tay, Barcelona, 1971.

ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero. (comps.): Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis: Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín: Historia del cine, Historia 16, Madrid, 1997.

SOUGEZ, Marie-Loup: Historia del a fotografia, Cátedra, Madrid, 1999.

Complementària

Recomanacions

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
LLENGUATGES ARTÍSTICS/12214001
LITERATURA I SOCIETAT/12214011
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12214105

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.