DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ART CATALÀ MEDIEVAL Código 12214115
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Correo-e marta.serrano@urv.cat
Profesores/as
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripción general e información relevante Con la intención de obtener un conocimiento global suficiente del Arte catalán medieval, se insiste en los aspectos culturales y sociales que propiciaron esa forma de expresión artística. No se trata de una fórmula cerrada y única, sino de numerosas variantes que, desde su aparición, se extienden por la geografía catalana adaptándose a los gustos específicos y a las necesidades de la zona, sin dejar de tener un denominador común, tanto en su apariencia como en el mensaje que transmiten, con el entorno vinculado históricamente. Además de estudiar los principales focos de producción artística, con una visión integradora de todos los géneros artísticos, se insiste en la personalidad de los principales autores conocidos, su consideración social, el papel de los comitentes que encargaron las obras y cómo se utilizó la belleza formal para atraer la atención del observador, sin perder en ningún momento su fuerte contenido simbólico.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Aplica i relaciona l’aprofundiment en aquest període i les seves obres d’art a la docència, la conservació o la catalogació.
 A4 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació des d’una perspectiva contemporània que inclogui també els avenços tecnològics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.- Introducció

1.1.- Marc històric i cronològic. Problemàtiques historiogràfiques i del discurs docent
2.- L'època del prerromànic
2.1.- La petjada paleocristiana i visigòtica.
2.2.- La petjada de l'Islam.
2.3.- Els contactes carolingis.
3.- L'època del romànic
3.1.- El romànic "llobmard" i la influència italiana.
3.2.-El romànic. Arquitectura, pintura, escultura i sumptuàries.
4.- L'època del Cister i les noves catedrals
4.1.- L'art dels monestirs de Poblet i Santes Creus.
4.2.- Les catedrals de Tarragona i Lleida.
5.- La plenitud del gòtic
5.1.- Coincidencies i peculiaritats de l'anomenat gòtic català.
5.2.- El desenvolupament urbà i el medi rural.
5.3.- L'artista i la promoció artística.
5.4.- Catedrals i esglésies urbanes.
5.5.- Obres monàstiques.
5.6.- Conjunts civils.
5.7.- Escultura,pintura, arts sumptuàries.
5.8.- L'últim gòtic.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
B5
5 5 10
Sessió Magistral
A1
30 45 75
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
10 15 25
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A2
A4
B5
14 25 39
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
B5
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa i la bibliografia desenvolupada. Es farà la proposta dels treballs de curs amb les indicacions pertinents.(distribució de grups, assignació de temes, format, metodologia i tècnica de treball, dates límit de lliuraments, etc.). Es farà menció als tipus de proves i el seu pes en la nota.
Sessió Magistral La professora ofereix els continguts de l'assignatura seleccionats en el programa. Proporcionarà material multimèdia revisat i actualitzat, i penjarà bibliografia fonamental que serà treballada a classe.
Pràctiques de camp/sortides Visita i treball in situ a un monument i assistència i participació en d'altres activitats relacionades amb l'assignatura (exposicions, conferències).
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes L'alumne podrà escollir entre fer el treball convencional o participar en una metodologia d'innovació docent amb alumnes de secundària.
Atenció personalitzada Atención al alumnado per resoldre els dubtes acadèmics relacionats amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A4
B5
CLASSES PRÀCTIQUES (preferentement externes):
assitència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades.
10%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
B5
Prova escrita al final del curs. No s'aprovarà l'assignatura si no s'han fet les pràctiques i els treballs. Per fer mitjana, es necessitarà aconseguir un mínim de la nota de l'examen (4 sobre 10).
60%
Otros  

Treballs convencionals o treball amb alumnes de secundària (projecte d'innovació docent de caràcter voluntari)

30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

El exámen de la segunda convocatoria incluye todo el programa de la asignatura y equivale a un máximo de 10 puntos.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA QUE SERÀ AMPLIADA A CLASSE:

A.A.V.V.- Catalunya romànica, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (con desigualdades).

A.A.V.V.- L’art gòtic a Catalunya, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (Artquiectura, I, 2002; Arquitectura, II, 2003; Arquitectura, III, 2003; Pintura, I, 2005; Pintura, II, 2005; Pintura, III, 2006; Escultura, I, 2007; Escultura, II, 2007; Artes del objeto, 2008.

Art de Catalunya, Ars Cataloniae, Barcelona, L'Isard, 1992 (diversos volums)

CARBONELL, Eduard / SUREDA, Joan.- Tresors medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona Lunwerg, 1997.

Catalogne romane. Sculptures du Val de Boí, catálogo de exposición, París, Musée National du Moyen Âge Thèrmes de Cluny, 14 de septiembre de 2004 – 3 de enero de 2005.

DALMASES, Núria de / JOSÉ I PITARCH, Antoni.- Els inicis i l’art romànic. S. IX-XII, “Història de l’art català”, vol. I, Barcelona, Ed. 62, 1986.

ID.- L’época del Cister. S. XIII, “Història de l’art català”, vol. II, Barcelona, Ed. 62, 1985.

ID.- L’art gòtic. S. XIV-XV, “Història de l’art català”, vol. III, Barcelona, Ed. 62, 1984.

ESPAÑOL, Francesca.- El gòtic català, Caixa Manresa, Angle Edicions, 2002.

GUDIOL, Josep / ALCOLEA I BLANCH, Santiago.- Pintura gòtica catalana, Barcelona, Polígrafa, 1986.

SUREDA, Joan.- La pintura románica en Cataluña, Madrid, Alianza, 1981 (1ª ed., con reediciones).

PLADEVALL (Dir), L'Art gòtic a Catalunya, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2002-2009

 

 

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ICONOGRAFIA/12214002
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005
ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC/12214103
ART GÒTIC/12214104
 
Otros comentarios
En las avaluaciones no se permitirá el uso de dispositivos de comunicación o transmisión de datos.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.