DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Código 12224103
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
BINIMELIS ADELL, MARIA DEL MAR FRANCINA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Correo-e marta.montagut@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
Profesores/as
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM ., CILIA MARGARETA MICHAEL
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura planteja l'adquisició d'uns coneixements bàsics del llenguatje audiovisual, tant en el terreny teòric com en el terreny pràctic. ATENCIÓ: s'ofereix la possibilitat de cursar la part teòrica d'aquesta assignatura en anglès. En un grup matrícula s'impartirà la matèria teòrica, els exemples i les anàlisis dels fragments audiovisuals en anglès (una hora setmanal). En canvi, tant les pràctiques com les proves (presentacions i exàmens) es poden desenvolupar en català/castellà. L'alumne, a l'hora de matricular-se, haurà de decidir en quina llengua vol cursar l'assignatura. Places limitades en ambdos grups, per ordre de matrícula.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Dominar l’aplicació de les eines i els programes informàtics de creació de continguts textuals i audiovisuals.
 A6 Produir productes audiovisuals persuasius aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge en moviment, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals de caràcter publicitari.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B9 Saber planificar i organitzar.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d'espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B9 Té capacitat de planificació i organització
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1.- Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.- Moviments de càmera -Encuadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Video Digital 3.1.-Eines per a streaming en directe en plataformes online
-Livestream
-Make TV
-Hangout
-Ustream
3.2.- Vídeo mobil: eines i llenguatges
-Qik
-Vine
-SociaCam
-Veetle
4.- Composició 4.1 Posada en escena: fotografia
-Fotografía de cinema i video digital
-Formats de cuadre: especificacions técniques
-Formats de cuadre: forma i significat
4.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
4.3 Posada en Escena: altres elements de la composició
5.- Muntatge 5.1.-Transicions
5.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
5.3.-El temps i la narració
6.- Llenguatge sonor 6.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
6.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
6.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
6.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
6.5.-Silenci

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
B9
B10
25 34 59
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
44 70 114
Atenció personalitzada
B9
20 30 50
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentación de asignatura: objetivos, metodología, calendario de prácticas
Sessió Magistral Aproximación analítica a los elementos del lenguaje audiovisual con la idea de aprender a reconocer sus diferentes elementos elementos en cualquier producto audiovisual y poder utilizarlos a posteriori en las prácticas profesionales.
Pràctiques a laboratoris Puesta en práctica de los elementos del lenguaje audiovisual que se analizan en las sesiones magistrales.
Atenció personalitzada trabajo de corrección de comentario y corrección de las prácticas de laboratorios con los alumnos.

Atenció personalitzada
descripción
Se desarrollarán sesiones grupales con los diferentes equipos de trabajo en que se organicen las prácticas para discutir las propuestas y evaluar conjuntamente los resultados.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A3
A6
B5
B10
Aplicació dels coneixements adquirits a les classes magistrals a traves de la realitzacio d'exercicis practics. Assistencia obligtaoria 70% de la nota final
Otros  

Examen final on s'avalua el nivell de coneixements adquirits durant el curs a traves de l'analisi d'un fragment d'un producte audiovisual I preguntes breus sobre el temari.

30% de la nota final
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Nota final i segona convocatòria
Per tal de superació l'assignatura cal aprovar tant la part teòrica com la pràctica per separat. La nota pràctica es una mitjana entre totes les practiques. No es repetiran les pràctiques a segona convocatòria.

Avaluació única. En cas que l'alumne no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb els professors de l'assignatura abans del 27 de setembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010

Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005

S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000

D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995

S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004

Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010

Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002

Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009

, www.streamingmedia.com, ,

, http://openvideoalliance.org, ,

, http://forum.sorensonmedia.com, ,

, www.datacompression.info, ,

, http://provideocalition.com, ,

Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998

Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós

Complementària Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,
Television Studies, Miller, Toby, BFI,

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.