Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
| | A7 |
Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
| | A11 |
Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Conceptes bàsics del periodisme informatiu |
|
La notícia: concepte i característiques |
Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa |
Les fonts informatives |
Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa |
Periodista de mitjans i periodista de fonts |
Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment |
La peça informativa escrita |
Estructura i característiques
Entrevista informativa |
La peça informativa en ràdio |
Tipologia de programes informatius radiofònics |
La peça informativa en televisió |
Tipologia d'informatius de televisió |
La informació per internet |
Característiques
Mitjans exclusivament digitals i mitjans que combinen diversos formats
Avantatges i inconvenients |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
7 |
37 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
25 |
50 |
75 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
60 |
90 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
18 |
19 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Enregistrament al carrer de fets noticiables reals. |
Pràctiques de camp/sortides |
Lectura i posterior treball d'anàlisi crítica d'un llibre actual que aborda i permet treballar els gèneres informatius. |
Atenció personalitzada |
Conferència i col·loqui amb l'autor del llibre escollit. |
Atenció personalitzada |
Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats. |
Descripció |
Al llarg del curs hi ha previstes un total de 8 sessions de dues hores cadascuna d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura |
35% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
L'avaluació té en compte la capacitat se síntesi i anàlisi crítica del llibre escollit |
35% |
Altres |
|
Prova de coneixements teòrics |
30 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|