DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS Codi 12244112
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.domenech@urv.cat
ricard.lahoz@urv.cat
Professors/es
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixements teòrics i treballs pràctics per arribar a indentificar i poder elaborar treballs periodístics dels gèneres informatius (notícia, entrevista i crònica) destinats a premsa, ràdio, TV i mitjans online.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A11 Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
 A7 Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
 A11 Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Conceptes bàsics del periodisme informatiu
La notícia: concepte i característiques Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa
Les fonts informatives Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa
Periodista de mitjans i periodista de fonts Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment
La peça informativa escrita Estructura i característiques
Entrevista informativa
La peça informativa en ràdio Tipologia de programes informatius radiofònics
La peça informativa en televisió Tipologia d'informatius de televisió
La informació per internet Característiques
Mitjans exclusivament digitals i mitjans que combinen diversos formats
Avantatges i inconvenients

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
30 7 37
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B5
25 50 75
Pràctiques de camp/sortides
B5
30 60 90
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
Atenció personalitzada
1 18 19
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Sessions teòriques per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. Enregistrament al carrer de fets noticiables reals.
Pràctiques de camp/sortides Lectura i posterior treball d'anàlisi crítica d'un llibre actual que aborda i permet treballar els gèneres informatius.
Atenció personalitzada Conferència i col·loqui amb l'autor del llibre escollit.
Atenció personalitzada Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats.

Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs hi ha previstes un total de 8 sessions de dues hores cadascuna d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B5
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura 35%
Pràctiques de camp/sortides
B5
L'avaluació té en compte la capacitat se síntesi i anàlisi crítica del llibre escollit 35%
Altres  

Prova de coneixements teòrics

30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent