Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Adquireix els conceptes bàsics de la pràctica periodística aplicada al tractament de l’actualitat cultural
Desenvolupa les habilitats de producció periodística aplicades al periodisme cultural
És capaç de produir peces periodístiques professionals sobre temàtica cultural per a qualsevol canal de comunicació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel•ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural |
- Il·lustració vs Antropologia social
- Delimitació de la cultura i el periodisme com a transformador social
- Conceptualització pràctica del periodisme cultural
|
2. El periodisme cultural i els seus gèneres |
- L'estil i objectius del periodista cultural
- Informació: notícia, agenda, entrevista, reportatge
- Interpretació: crònica i crítica
- Fonts d'informació
|
3. Institucions i indústries culturals |
- Organismes i agents que generen informació cultural
- El periodista i el mitjà com a filtrador i distribuidor
- Principals tendències del periodisme cultural a Espanya |
4. Suplements, revistes i programes culturals |
- Naixement i desenvolupament del suplement
- Característiques de la revista especialitzada
- La informació cultural a la ràdio i principals agents a Espanya
- La informació cultural a la televisió i prinicpals agents a Espanya |
5. Informació cultural d'arts plàstiques i literatura |
- Estil de la crítica literària
- El poder de les editorials per condicionar al periodista
- Com informar de l'art
|
6. Informació cultural d’arts escèniques, audiovisuals i musicals |
- El teatre i les principals tendències
- El cine com a rei de la informació cultural
- Crítica musical
- El boom del videojoc |
7. Crítica i anàlisi de productes cinematogràfics i de ficció televisiva |
- Com llegir una pel·lícula, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual
- Principals tendències del setè art a nivell internacional i a Espanya
- Com llegir un sèrie de televisió, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual
- Principals tendències de la ficció a nivell internacional i a Espanya. |
8. El periodisme en altres formes de cultura |
- El fenòmen de la cultura popular
- El periodisme gastronòmic
- El periodista com a captador de les tendències socials |
9. La informació cultural a Internet |
- Llenguatge cultural a la xarxa
- L'aparició dels bloggers i la seva incidència a la indústria
- El nou concepte d'audiència cultural
- Les dificultats econòmiques a Internet |
10. La informació cultural de proximitat al Camp de Tarragona |
- La limitació de recursos respecte a la cultura
- Principals generadors d'informació cultural
- Principals distribuïdors d'informació cutural i el concepte que venen |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Treballs |
|
14 |
60 |
74 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
30 |
37 |
Debats |
|
9 |
0 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de l'assignatura s'explicarà el seu funcionament, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
|
Treballs |
Els treballs consisteixen en la realització de reportatges, entrevistes, crítiques i cròniques d'esdeveniments culturals. Poden tenir un caràcter internacional, nacional o local i versar sobre les arts plàstiques, escèniques o teatrals, així com la cultura popular. |
Pràctiques de camp/sortides |
Assistència a una activitat cultural de proximitat, al Camp de Tarragona. Entrevista a un personatge de l'entorn cultural. |
Debats |
Anàlisi de casos de periodisme cultural. Coneixement dels referents d'aquest àmbit, en el periodisme escrit, radiofònic, televisiu i digital. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i atenció a través del correu electrònic. En cas de d'atenció personal, cal demanar cita prèvia a l'e-mail. |
Descripció |
A través del correu electrónic, i amb cita prèvia, en persona. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització de treballs relacionats amb el periodisme cultural. Des reportatges a entrevistes, passant per crítiques i cròniques. De caràcter i temàtica genèrica i en diversos formats (escrit, àudio i vídeo) |
70% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida a cobrir informació cultural de proximitat, al Camp de Tarragona. |
20% |
Altres |
|
Assistència i participació a classe. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria, cal superar el 5 de mitjana de la nota global, amb independència del número de pràctiques que hagi aprovat o entregat. Si l'alumne no supera aquesta nota i està suspès, en segona convocatòria haurà de lliurar aquelles pràctiques que no ha entregat o bé repetir-ne aquelles que el professor consideri. Els alumnes que no assisteixin a classe tindran un zero en aquesta part de l'avaluació. I els que assisteixin a classe i no participin, només podran optar a un 5. Cal tenir en compte que a l'assignatura no hi ha examen. |
Bàsica |
Jordi Busquet i Duran, Miquel Rodrigo Alsina, Gonzalo Samaranch, Els Escenaris de la cultura : formes simbòliques i públics a l'era digital, Blanquerna Tecnologia i Serveis, 1995,
Jorge B. Rivera, El periodismo cultural, Paidos Ibérica, 1995,
Iván Tubau, Teoría y práctica del periodismo cultural, Mitre, 1982,
Francisco Rodríguez Pastoriza, Periodismo cultural, Síntesis, 2006,
, , ,
Martín-Barbero, Jesús, De los medios a las mediaciones : comunicación, cultura y hegemonía , Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco, 2010,
Enrique Bustamante i José María Álvarez Monzoncillo (coordinadores), Comunicación y cultura en la era digital : industrias, mercados y diversidad en España, Gedisa, 2002,
Néstor García Canclini, Culturas híbridas : estrategias para entrar y salir de la modernidad , Paidós, 2001,
Maria del Pilar Palomo (editora) y Maria José Alonso (coordinadora), Movimientos literarios y periodismo en España , Síntesis, 1997,
José Luis Castro de Paz, Pilar Couto Cantero y José María Paz Gago (eds.), Cien años de cine : historia, teoría y análisis del texto fílmico , Visor, 1999,
Mario Prades, Algunos aspectos del periodismo cultural ante el desafío de internet, ,
Javier Rodríguez C., Periodismo cultural y medios electrónicos: Sofisticados galimatías hacia una praxis renovadora, Punto Cero, 2008,
Jorge Luis Rodríguez, La cultura del periodismo cultural, Universidad La Habana,
Esteban Hernández, Tres crisis en una: el periodista cultural, ,
|
Bibliografia
Arendt, Hannah. “El orgullo de pensar”. Gedisa, Barcelona, 2006
Barthes, Roland. “La aventura semiológica”. Paidós, Barcelona 2009
Bernal, Sebastià, i Chillón, Lluís Albert. “Periodismo informativo de creación”. Mitre, Barcelona, 1985.
Chomsky, Noam. “Estructuras sintácticas”. Siglo XXI, Madrid, 1975
Eco, Umberto. “Tratado de Semiótica General”. Lumen, Barcelona, 1985
Eco, Umberto. “Apocalípticos e integrados”. Lumen, Barcelona, 1985
Eco, Umberto. "Historia de la belleza". Random House Mondadori, Barcelona, 2010
Habermas, Jürgen. “Textos y contextos”. Ariel, Barcelona, 1996
Habermas, Jürgen. “Historia y crítica de la opinión pública”. Gustavo Gili, Barcelona, 1994
Lukács, Georg. "Estética". Grijalbo, Barcelona, 1974
Hauser, Arnold. "Historia social de la literatura y el arte". Guadarrama. 1969
Mattelart, Armand. “La cultura como empresa multinacional”. Era, México DF, 1976
Rivera, Jorge. “El periodismo cultural”. Paidós, Barcelona, 1995
Serrano, Sebastià. “Signes, Llengua i cultura”. Edicions 62, Barcelona, 1980
Lévi-Strauss, Claude. “Mirar, escuchar, leer”. Siruela, Madrid, 1995
Vallejo, MªLuz. “La crítica literaria como género periodístico”. Eunsa, Pamplona, 1993
Weiss, Peter. "La estética de la eesistencia". Hiru, Hondarribia, 1999
|
Complementària |
Mark Cousins, La historia del cine, 2011,
Canal +, España en serie, 2014,
PBS, America in Primetime, 2011,
Sergio Vila-Sanjuán, Una crónica del periodismo cultural, UB, 2015,
|
Gaziel. “La península inacabada”. Selecta, Barcelona, 1989.
Pla, Josep. “Cròniques parlamentàries”. Destino, Barcelona, 1982
Vázquez Montalbán, Manuel. Obra periodística. Debate, 2010
Xammar, Eugeni. “L’ou de la serp”. Quaderns Crema. Barcelona, 1998
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|