Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai |
En aquest primer bloc es pretén aconseguir que els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura |
1. Literatura i societat: la visió sociològica. La proposta de Pierre Bourdieu.
1.1. La literatura com a espai social i econòmic en el món contemporani.
|
Paper de la crítica, el cànon, els intel.lectuals
Centres de poder en el món cultural
Com funcionen:
1. Empreses editorials.
2. Agències literàries
3. RUTES LITERÀRIES
4. Premis i FESTIVALS LITERARIS
5. Escoles de Lletres
6. Centres culturals on es promou la literatura
7. Clubs de lectura
8. Biblioteques, etc.
|
2. La literatura com a imatge del món. La proposta d’Auerbach.
2.1. Observació del funcionament d’alguns mites com a element modelitzador.
|
1. Mites extrets d’Ovidi. Les Metamorfosis (Licàon. Píram i Tisbe. Aracné. Cadmus i el drac. Proteu. Orfeu i Eurídice. Pigmalió. Actéon). Mites de Perseu i Andròmeda; Prometeu.
2. Models renaixentistes, barrocs, neoclàssics. El model de W. Shakespeare: Romeu i Julieta. El model de Mary W. Shelley: Frankenstein. El model de Kafka: La metamorfosi. La llegenda de sant Jordi, la princesa i el drac.
3. Versions contemporànies: Boris Vian, “Le loup garou”. Patricia Higsmith, “Notas de una cucaracha respetable”. Quim Monzó, “Gregor”.
4. Les sèries modernes de no-morts i la licantropia. Els mites a l’univers de Marvel.
5. Creacions plàstiques (escultura, pintura, tapís, etc.) dels mites observats.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Estudis previs |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
40 |
50 |
Treballs |
|
20 |
28 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
|
Estudis previs |
DOSSIER DE TEXTOS
1. Model de Pierre Bourdieu
2. Model d'Auerbach
3. Mites que es treballaran a l'assignatura
L'alumnat s'haurà de familiaritzar amb la terminologia específica i els conceptes bàsics que es treballaran a l'assignatura.
DURANT EL MES D'ABRIL, HI HAURÀ UNA SORTIDA DE DOS DIES COMPLETS PER FER TREBALL DE CAMP |
Pràctiques a través de TIC |
Per tal d'aconseguir els resultats del curs, s'hauran de fer diverses activitats.
Eines que s'utilitzaran:
1. Bloc del grup
2. Fòrum/wiki
3. Tasques d'avaluació entre iguals
4. Exposició oral en format virtual (publicar un video) |
Treballs |
Al llarg del curs s'hauran de fer tres treballs:
1. Les rutes literàries: disseny i execució d'una Ruta Literària (BLOG)
2. Els festivals literaris: valoració i comentari d'un festival (BLOG)
3. Mites i literatura: elecció d'un mite i anàlisi d'una obra literària que el contingui (AULA) |
Atenció personalitzada |
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat buscarà el suport de "La Factoria" o del servei tècnic del Moodle |
Descripció |
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle i buscarà el suport de "La Factoria" |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Estudis previs |
|
Lectura de textos teòrics del dossier: Pierre Bourdieu, Auerbach. Lectura de relats mítics.
Controls de lectura i comprensió de textos. |
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Els dos primers ítems del programa (Tema 1) es treballaran en un BLOG (contindrà el procés d'aprenentatge, la valoració i les conclusions). Comporta la redacció, il·lustració i publicació de posts i la confecció i publicació de videos.
Els exercicis es faran amb el suport de:
Bloc personal o del grup
Video (publicació)
Tasques (penjar un fitxer)
Fòrum
Taller (avaluació entre iguals) |
80% |
Treballs |
|
Treball en grup sobre els Mites: Exposició a classe |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents: Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura. Bona presentació. Ús de la cita, la referència i la bibliografia/webgrafia. Capacitat de comunicar amb eficàcia els resultats d'aprenentatge. Domini de les tecnologies de la comunicació. Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici. A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada. |
Bàsica |
, Dossier de lectures i materials disponible a l'inici del curs, ,
Erich Auerbach, Mimesis, , 1950
Pierre Bourdieu, Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Anagrama, 2002
Publi Ovidi Nasó, Les Metamorfosis, Fundació Bernat Metge,
Franz Kafka, La Metamorfosi, Proa, 2009
Patricia Higsmith, Notas de una cucaracha respetable, ,
Quim Monzó, Gregor, ,
Boris Vian, Le Loup garou ("El lobo hombre"), ,
|
A principi de curs es facilitarà una bibliografia extensa, que estarà disponible al Moodle |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Les persones matriculades en aquest grup HAURAN DE FER SERVIR L'ORDINADOR AMB CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat)
A la segona convocatòria hi haurà l'opció de repetir els exercicis suspesos durant l'avaluació continuada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|