DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) LITERATURA I SOCIETAT Codi 12254009
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GALLARDO TORRANO, PEDRO
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
pere.gallardo@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
GALLARDO TORRANO, PEDRO
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat
Descripció general i informació rellevant La docència d'aquest grup tindrà caràcter SEMIPRESENCIAL. Les persones matriculades hauran de tenir accés a un ORDINADOR i CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat) per poder-la cursar. Continguts: Aquesta assignatura es proposa estudiar la relació que hi ha entre la literatura i el seu entorn social, quines són les funcions que s'atribueixen a la ficció en les grans etapes de la història occidental i de quina manera la literatura construeix els seus models. Finalment es vol observar de quina manera la literatura és un camp on s'exerceixen una sèrie d'activitats de tipus ideològic, econòmic i social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai
En aquest primer bloc es pretén aconseguir que els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura
1. Literatura i societat: la visió sociològica. La proposta de Pierre Bourdieu.
1.1. La literatura com a espai social i econòmic en el món contemporani.
Paper de la crítica, el cànon, els intel.lectuals
Centres de poder en el món cultural

Com funcionen:
1. Empreses editorials.
2. Agències literàries
3. RUTES LITERÀRIES
4. Premis i FESTIVALS LITERARIS
5. Escoles de Lletres
6. Centres culturals on es promou la literatura
7. Clubs de lectura
8. Biblioteques, etc.
2. La literatura com a imatge del món. La proposta d’Auerbach.
2.1. Observació del funcionament d’alguns mites com a element modelitzador.
1. Mites extrets d’Ovidi. Les Metamorfosis (Licàon. Píram i Tisbe. Aracné. Cadmus i el drac. Proteu. Orfeu i Eurídice. Pigmalió. Actéon). Mites de Perseu i Andròmeda; Prometeu.
2. Models renaixentistes, barrocs, neoclàssics. El model de W. Shakespeare: Romeu i Julieta. El model de Mary W. Shelley: Frankenstein. El model de Kafka: La metamorfosi. La llegenda de sant Jordi, la princesa i el drac.
3. Versions contemporànies: Boris Vian, “Le loup garou”. Patricia Higsmith, “Notas de una cucaracha respetable”. Quim Monzó, “Gregor”.
4. Les sèries modernes de no-morts i la licantropia. Els mites a l’univers de Marvel.
5. Creacions plàstiques (escultura, pintura, tapís, etc.) dels mites observats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Estudis previs
A2
C4
C5
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
A2
C4
C5
10 40 50
Treballs
A2
C4
C5
20 28 48
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
Estudis previs DOSSIER DE TEXTOS
1. Model de Pierre Bourdieu
2. Model d'Auerbach
3. Mites que es treballaran a l'assignatura

L'alumnat s'haurà de familiaritzar amb la terminologia específica i els conceptes bàsics que es treballaran a l'assignatura.

DURANT EL MES D'ABRIL, HI HAURÀ UNA SORTIDA DE DOS DIES COMPLETS PER FER TREBALL DE CAMP
Pràctiques a través de TIC Per tal d'aconseguir els resultats del curs, s'hauran de fer diverses activitats.
Eines que s'utilitzaran:
1. Bloc del grup
2. Fòrum/wiki
3. Tasques d'avaluació entre iguals
4. Exposició oral en format virtual (publicar un video)
Treballs Al llarg del curs s'hauran de fer tres treballs:
1. Les rutes literàries: disseny i execució d'una Ruta Literària (BLOG)
2. Els festivals literaris: valoració i comentari d'un festival (BLOG)
3. Mites i literatura: elecció d'un mite i anàlisi d'una obra literària que el contingui (AULA)
Atenció personalitzada Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat buscarà el suport de "La Factoria" o del servei tècnic del Moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita. Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle i buscarà el suport de "La Factoria"

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A2
C4
C5
Lectura de textos teòrics del dossier: Pierre Bourdieu, Auerbach. Lectura de relats mítics.
Controls de lectura i comprensió de textos.
Pràctiques a través de TIC
A2
C4
C5
Els dos primers ítems del programa (Tema 1) es treballaran en un BLOG (contindrà el procés d'aprenentatge, la valoració i les conclusions). Comporta la redacció, il·lustració i publicació de posts i la confecció i publicació de videos.

Els exercicis es faran amb el suport de:
Bloc personal o del grup
Video (publicació)
Tasques (penjar un fitxer)
Fòrum
Taller (avaluació entre iguals)
80%
Treballs
A2
C4
C5
Treball en grup sobre els Mites: Exposició a classe 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents:

Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura. Bona presentació. Ús de la cita, la referència i la bibliografia/webgrafia. Capacitat de comunicar amb eficàcia els resultats d'aprenentatge. Domini de les tecnologies de la comunicació.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.

A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica , Dossier de lectures i materials disponible a l'inici del curs, ,
Erich Auerbach, Mimesis, , 1950
Pierre Bourdieu, Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Anagrama, 2002
Publi Ovidi Nasó, Les Metamorfosis, Fundació Bernat Metge,
Franz Kafka, La Metamorfosi, Proa, 2009
Patricia Higsmith, Notas de una cucaracha respetable, ,
Quim Monzó, Gregor, ,
Boris Vian, Le Loup garou ("El lobo hombre"), ,

A principi de curs es facilitarà una bibliografia extensa, que estarà disponible al Moodle

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les persones matriculades en aquest grup HAURAN DE FER SERVIR L'ORDINADOR AMB CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat) A la segona convocatòria hi haurà l'opció de repetir els exercicis suspesos durant l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent