DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) TECNOLOGIA LÍTICA Código 12645211
Titulación
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2010)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
Correo-e andreu.olle@urv.cat
Profesores/as
OLLÉ CAÑELLAS, ANDREU
Web http://www.iphes.cat
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura està dedicada a l’estudi de les eines lítiques prehistòriques, i té un caràcter específicament central en aquesta titulació. D’una banda, per l’estreta relació entre tecnologia i evolució humana, i, de l’altra, perquè els instruments de pedra representen una part essencial del registre arqueològic a partir del qual reconstruïm molts dels aspectes culturals de la Prehistòria. L’assignatura proporciona uns coneixements bàsics per al seguiment d’altres assignatures que plantegen visions diacròniques de la Prehistòria a escala continental.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
1.- Conèixer i comprendre el paper de la tecnologia lítica en l'evolució humana i reconèixer la seva importància per a l'estudi de les societats prehistòriques. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
2.- Conèixer les tècniques de la producció lítica. AC2
AC4
AC11
CC6
3.- Conèixer les principals fases distingides convencionalment en l'evolució tecnològica i les característiques de cadascuna d'elles. AC1
BC3
BC6
CC1
CC2
CC3
CC6
4.- Comprendre i aplicar sistemes de l'anàlisi tècnica de conjunts arqueològics d'època plistocena. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC9
AC11
BC2
BC3
BC4
BC6
CC6
5.- Conèixer les diferens subdisciplines i enfocaments dins la tecnologia lítica prehistòrica. AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC11
BC3
BC4
CC1
CC3
CC6

Continguts
tema Subtema
I. Tecnologia Lítica i Prehistòria. Nocions elementals, història de la disciplina i principals corrents teòriques i metodològiques


(tema 1).

II. Les matèries primeres lítiques, la mecànica de fractura de les roques i els sistemes i tècniques de producció lítica
(temes 2 i 3).

III. Els sistemes d’anàlisi i classificació d’instruments lítics
(temes 4 i 5).
IV. Desenvolupament històric de la tecnologia lítica. Els Modes Tècnics (temes 6 a 12).

V. L’anàlisi de conjunts arqueològics. Protocols de recerca, disciplines específiques i interpretació d’ocupacions humanes
(tema 13).

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 2 3
 
Pràctiques a laboratoris
10 32 42
Treballs
0 22 22
Sessió Magistral
25 0 25
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Pràctiques a laboratoris 1.- Manipulació de col•leccions de referència.
2.- Reproducció dels procediments bàsics de la talla lítica.
3.- Dibuix i classificació d’instruments lítics.
4.- Anàlisi i interpretació de conjunts arqueològics hipotètics i/o reals.
Treballs Documentació bibliogràfica i organització de la informació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del programa, amb l'ajut de mitjans audovisuals
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i problemes específics , i discussió de projectes de recerca.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
1.- Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2.- Resoldre problemes de comprensió i seguiment dels continguts tractats en l’assignatura. 3.- Ajudar a l’alumne a localitzar, organitzar i utilitzar informació relacionada amb la matèria. 4.- Assessorar l’alumne sobre la seva eventual futura recerca.

Avaluació
  descripción Peso
Pràctiques a laboratoris Exercici de classificació de materials 40%
Treballs Ressenya d'articles científics seleccionats pel professor 20%
Otros

Examen escrit

40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

(qualificació mínima imprescindible en cadascun dels apartats)

Criteris d'avaluació:

1.- Domini de la terminologia específica de la disciplina.

2.- Capacitat d'estructurar la informació i d'exposar-la de forma correcta (conceptualment i formal).

3.- Domini dels sistemes d'anàlisi en tecnologia lítica prehistòrica.

4.- Coneixement bàsic de la tecnologia lítica prehistòrica en la seva vessant diacrònica i de les seves implicacions en l'evolució humana.

5.- Capacitat d'extreure conclusions i de plantejar hipòtesis interpretatives a partir de dades empíriques.


Fonts d'informació

Bàsica

Litoteca, Col·leccions de referència d’instruments lítics

Taller de reproducció d’instruments lítics

 

Revistes científiques:

 

Antiquity, American Antiquity, Bulletin de la Societé Préhistorique Française, Current Anthropology, Evolutionary Anthropology, Journal of Archaeological Science, Journal of Field Archaeology, Journal of Human Evolution, Journal of World Prehistory, L’Anthropologie, Lithics, Nature, Proceedings of the Prehistoric Society, Science, World Archaeology.

 

Bibliografia bàsica:

 

Andrefsky, W. (1998). Lithics: Macroscopic Approaches to Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Baena, J. Ed. (1998). Tecnología Lítica Experimental: Introducción a la talla de utillaje prehistórico. B.A.R. International Series, Vol. 721.

 

Boëda, É. (1994). Le concept Levallois: variabilité des méthodes. CNRS. (Monographie du CRA, 9).

 

Bordes, F. (1961). Typologie du Paléolithique Ancien et Moyen. Bordeaux: Delmas.

Carbonell, E., Mosquera, M., Ollé, A., Rodríguez, X. P., Sala, R., Vaquero, M. & Vergès, J. M. (1992). New elements of the Logical Analytic System. First Meeting on Technical Systems to Configure Lithic Objects of Scarce Elaboration. Tarragona: R.S.A.T. (Cahier Noir, 6).

 

Débenath, A. & Dibble, H. L. (1994). Handook of Paleolithic Typology. Volume 1, Lower and Middle Palaeolithic of Europe. Philadelphia: University Museum, University of Pennsylvania.

 

Djindjian, F., Koslowski, J. & Otte, M. (1999). Le paléolithique supérieur en Europe. Paris: Armand Colin.

 

Gibson, K. R. & Ingold, T. Ed. (1993). Tools, Language and Cognition in Human Evolution. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Inizan, M. L., Roche, H. & Tixier, J. Ed. (1992). Technology of Knapped Stone. Meudon: C.R.E.P. (Prehistoire de la Pierre Taillée, Vol. 3).

 

Isaac, G. (1989). The Archaeology of Human Origins. Papers by Glynn Isaac. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Juan Eiroa, J., Bachiller Gil, J. A., Castro Pérez, L. & Loma Maurandi, J. (1999). Nociones de tecnología y tipología en Prehistoria. Barcelona: Ariel.

 

Knecht, H., Ed. (1997). Projectile Technology. New York and London: Plenum Press.

 

Luedtke, B. (1992). An Archaeologist's Guide to Chert and Flint. Los Angeles: Institute of Archaeology, University of California.

 

Merino, J. M. (1994). Tipología lítica. San Sebastian: Sociedad de Ciencias Aranzadi, (Munibe Antropologia - Arkeologia, suplemento 9).

 

Schick, K. D. & Toth, N. (1993). Making Silent Stones Speak. New York: Simon & Schuster.

 

Semenov, S. A. (1964). Prehistoric technology. An experimental study of the oldest tools and artifacts from traces of manufacture and wear. London: Cory, Adams and Mackay Ltd.

 

Stordeur, D. Ed. (1987). La Main et l'outil. Manches et emmanchements préhistoriques. Lyon: GS Maison de l'Orient. (Travaux de la Maison de l'Orient, Vol. 15).

 

Whittaker, J. C. (1994). Flintknapping: Making & Understanding Stone tools. Austin: University of Texas Press.

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.