DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Código 12785216
Titulación
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GÓMEZ MERINO, GALA
Correo-e gala.gomez@urv.cat
Profesores/as
GÓMEZ MERINO, GALA
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripción general e información relevante Aproximació als fonaments teòrics i metodològics de la Conservació i Restauració, i a la seva aplicació al registre arqueopaleotològic plistocè (especialmente fauna i indústria lítica). Dins la titulació, els continguts d’aquesta assignatura poden considerar-se de caire auxiliar, ja que no es pretén formar especialistes en la matèria sinó dotar els alumnes d’uns coneixements bàsics que els preparin per afrontar les necessitats específiques de conservació del material que recuperen als jaciments i/o que estudien.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació
  AC8 Avaluar i decidir en la conservació i restauració
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. AC8
BC1
CC3
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. AC1
AC3
AC8
BC1
BC4
CC1
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. AC1
AC8
CC1
CC3
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. AC3
AC5
AC8
BC1
BC4
CC1
CC6

Continguts
tema Subtema
Introducció Introducció a la Restauració de Béns Culturals.
Metodologia i criteris bàsics d'actuació.
El paper del restaurador dins dels equips d'investigació
Els materials arqueopaleontològics i els seus problemes. Composició i degradació dels materials arqueopaleontològics, amb especial atenció a restes faunístiques i indústria lítica.
Principals processos de deteriorament.
Estats de conservació i problemes: des del jaciment fins a la invetigació.
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
Tractamets.
Materials i tècniques d'intervenció: neteja, consolidació i reconstrucció.
Intervencions in situ i intervencions al laboratori.
Emmagatzematge i conservació a llarg termini.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
18 10 28
Pràctiques a laboratoris
15 20 35
Debats
2 2 4
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries - Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts del programa amb suport de mitjans audiovisuals
Pràctiques a laboratoris - Tractament de conservació d’objectes arqueològics de naturalesa diversa.
Debats - Discussió sobre problemes d'actualitat en conservació i restauració.
Treballs - Elaboració i execució d’un protocol de recerca.
Atenció personalitzada - Seguir el procés acadèmic dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Avaluació
  descripción Peso
Proves de desenvolupament Prova escrita que contempli una part teòrica i supòsit pràctic 50%
Otros

Pràctiques al laboratori

50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Criteris d'avaluació: - Coneixement de la metodologia i criteris d'intervenció en restauració i conservació. - Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient. - Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica

Berducou, M. (1990).. La Conservation en Archéologie. M. C. Berducou. París, Masson.

Cronyn, J. M. (1990). The elements of Archaeological Conservation. Londres, Routledge.

Horie, C. V. (1987). Materials for Conservation. Organic consolidants, adhesives and coatings. Oxford, Butterworths-Heinemann.

López Román, A. (1999). Prevención de riesgos laborales en la investigación e intervención en patrimonio histórico, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Macarrón Miguel, A. M. and A. González Mozo (1998). La conservación y la restauración en el siglo XX. Madrid, Tecnos.

Pedeli, C. and S. Pulga (2002). Pratiche conservative sullo scavo archeologico. Principi e metodi.

Ruiz de Lacanal, M. D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales : historia de la profesión. Madrid, Síntesis.

Sease, C. (1994). A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles, University of California.

Stanley Price, N. P., Ed. (1987). La Conservación en excavaciones arqueológicas. Con particular referencia al Área del Mediterráneo. Madrid, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Revistes:Journal of Cultural Heritage, Studies in Conservation.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.