Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional. |
|
AC5 |
Aprofundir en la cultura material de les societats mediterrànies antigues. |
|
AC8 |
Aprofundir en el coneixement de les ciències de l'antiguitat relacionades amb l'arqueologia: Història, Filologia clàssica, Epigrafia i Numismàtica i Història de l'Art Clàssic. |
|
AC9 |
Conèixer les línies de recerca actuals de l'arqueologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els temes bàsics de la religió grega i romana i la seva aplicabilitat a la feina de l'arqueòleg |
AC8
|
|
|
Reconèixer els elements i personatges de la mitologia i el culte de les cultures clàssiques en les fonts iconogràfiques, textuals i arqueològiques. |
AC1 AC5 AC8 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Identificar i avaluar críticament la bibliografia científica rellevant per a un tema específic de religió i mitologia de l'antiguitat clàssica. |
|
BC1 BC2 BC3 BC4
|
CC1 CC2 CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
1 Mite i ritual: conceptes teòrics i aproximacions metodològiques. |
|
Diacronia: els períodes de la religió grega i romana. |
|
Temes de la mitologia clàssica |
Mites dels orígens, mite i etiologia (cosmogonia, condició humana, institucions i formes del poder, fundació).
Déus i herois. |
Elements del culte i el ritual. |
Els participants: destinataris, actors, públic.
Les accions: sacrifici, ofrena, etc.
Les normes: leges sacrae.
Sincretismes i cultes orientals. |
El temps. |
Organització del calendari cívic (festes).
Gestió dels ritmes vitals (naixement, iniciació, matrimoni, mort). |
L’espai. |
Santuaris de la ciutat: urbans, periurbans, extraurbans,
Santuaris supralocals: federacions, pelegrinatges, santuaris panhel•lèniques. |
Sistemes religiosos locals: desenvolupament d'exemple. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Treballs |
|
6 |
12 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Avaluació de coneixements previs.
Presentació del temari, la bibliografia bàsica i les activitats avaluables. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari per part del professor, amb espai per a la discussió en funció de la preparació prèvia del material pels alumnes i aportació per part d'aquests dels resultats dels exercicis avaluables, |
Treballs |
1. Treball bibliogràfic: ressenya i exposició d’un article o capítol de llibre.
2. Comentari de mite i/o d’acció ritual/cultual: lex sacra, dada material, font textual/iconogràfica. |
Atenció personalitzada |
Orientació sobre la realització dels exercicis avaluables. |
|
Descripció |
Orientació al llarg del desenvolupament dels exercicis avaluables. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
1, Treball bibliogràfic: ressenya i exposició d’un article o capítol de llibre.
2. Comentari de mite i/o d’acció ritual/cultual: lex sacra, dada material, font textual/iconogràfica. |
33,3
33,3 |
Proves mixtes |
Prova mixta de preguntes curtes sobre conceptes bàsics de l'assignatura i preguntes tipus test sobre vocabulari específic. |
33,3 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
J.M.Blázquez, Historia
de las Religiones Antiguas. Oriente, Grecia y Roma, Cátedra, Madrid 1993.
L.Bruit
Zaidman-P.Schmitt Pantel, La religión griega en la polis de época clásica,
Akal, Madrid 2002 (=Paris 1991).
W. Burkert,
Religión Griega arcaica y clásica, Madrid : Abada 2007 (=Oxford 1985 =Stuttgart 1977). D. Ogden, A Companion to Greek Religion, Malden, MA : Blackwell Pub., 2007. J. Rüpke, A Companion to Roman Religion, Malden, MA : Blackwell Pub., 2011. E. Kearns, Ancient Greek Religion: A Sourcebook, Chichester : Blackwell, 2010. J. Scheid, La religión en Roma, Madrid : Ediciones Clásicas, 1991 R. Buxton, Todos los dioses de Grecia, Madrid : Oberon, 2004. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|