DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ARQUEOLOGIA IBÈRICA Código 12805211
Titulación
Arqueologia Clàssica (2013)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
BELARTE FRANCO, CARME
Correo-e jordi.diloli@urv.cat
carme.belarte@urv.cat
Profesores/as
DILOLI FONS, JORDI
BELARTE FRANCO, CARME
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura Arqueologia Ibèrica pretén mostrar el naixement, evolució i desaparició del fet cultural que coneixem com a cultura ibèrica. S’analitzaran les dades sobre el món ibèric des d’una perspectiva integradora, fonts clàssiques, numismàtica, arqueologia, per tal de definir els marcs geogràfics i cronològics en els que s’enquadra, passant posteriorment a descriure l’organització territorial, les estructures de poblament, l’organització socio-política, l’economia, l’arquitectura i les creences.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Dominar metodologies específiques així com conèixer l'activitat investigadora en els camps de coneixement de l'arqueologia protohistòrica mediterrània, de l'arqueologia grega i romana i de l'antiguitat tardana. Adquirir capacitats en l'àmbit de l'arqueologia professional.
  AC4 Dominar els mètodes d'anàlisi de l'arquitectura arqueològica.
  AC5 Aprofundir en la cultura material de les societats mediterrànies antigues.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Coneix i comprèn l’evolució històrica de la Cultura Ibèrica. AC1
Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític. Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament durant un període concret de la Història AC4
Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels pobles protohistòrics. Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història. Coneix el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació AC5

Continguts
tema Subtema
1. Introducció. Caracterització i periodització del període ibèric. Historiografia. La cultura ibèrica a les fonts clàssiques.
2. La formació del món ibèric: el bronze final i la primera edat del ferro
3. L’estructura del poblament ibèric i l’organització socio-política.
4. L’economia ibèrica.
5. Arquitectura i vida quotidiana.
6. El món de les creences: religió i ritual funerari
7. La conquesta romana i el final de l’època ibèrica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
8 8 16
Seminaris
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries La sessió introductòria, presencial, servirà per a fer una breu exposició de l'assignatura, metodologia, fonts d'informació i avaluació. Es realitzarà al primer dia de classe.
Sessió Magistral Es faran classes teòriques presencials per tractar el contingut del temari.
Pràctiques de camp/sortides S'efectuarà una sortida per conèixer els principals jaciments ibèrics del territorio.
Seminaris Els alumnes participaran en un seminari especialitzat sobre arqueología protohistórica.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat de l'assignatura per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada s’efectuarà individualment o en grup. Els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular. En el cas del grup, els objectius són bàsicament fomentar el treball en grup, si s'escau, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació.

Avaluació
  descripción Peso
Proves de desenvolupament Es farà un treball sobre el temari de l'assignatura. 100 %
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

ALMAGRO, M., ARTEAGA, O., BLECH, M., RUIZ MATA, D., SCHUBART, H. (2001): Protohistoria de la Península Ibérica.  Editorial Ariel (Ariel Prehistoria), Barcelona

BELARTE, M. C. (ed. cient.) (2009): L’espai domèstic i l’organització de la societat a la protohistòria de la Mediterrània occidental (Ier mil·lenni). Actes de la IV Reunió Internacional d'Arqueologia de Calafell. Arqueomediterrània, 11, Barcelona.

BELARTE, M. C.; SANMARTÍ, J. (ed. cient.) (2006): De les comunitats locals als estats arcaics: la formació de les societats complexes a la costa del Mediterrani occidental. Homenatge a Miquel Cura. Actes de la III Reunió Internacional d’Arqueologia de Calafell. Arqueomediterrània, 9, 2006.

CHAPA, M.T.; MAYORAL, V. (2007): Arqueología del trabajo. El ciclo de la vida en un poblado ibérico. Ed. Akal.

DD.AA. (1991): Simposi Internacional d’Arqueologia Ibèrica. Fortificacions. La problemàtica de l’Ibèric Ple (segles IV-III aC). Ed. SCA. Manresa.

DD. AA. (1976-78): Els orígens del món ibèric. “Ampurias” 38-40. Barcelona.

DD. AA. (1981): La Baja Época de la cultura ibérica. Ed. Asociación de amigos de la Arqueología. Madrid.

DD. AA. (1986): Iberos. I Jornadas Arqueológicas sobre el mundo ibérico. Ed. Junta de Andalucía. Jaen.

DD. AA. (1992): Paletnología de la Península Ibérica. “Complutum” 2-3. U.C. Madrid.

DD. AA. (1992): Congreso de Arqueología Ibérica. Las necrópolis. Ed. U.A.M. Madrid.

DD. AA. (1993): El poblament ibèric a Catalunya. “Laietània”, 8.

DD. AA. (1998): Los iberos, príncipes de occidente, Fundación “La Caixa”, Barcelona.

DD. AA. (2013): Iberos del Ebro. Documenta 25. ICAC.

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

GRACIA, F. (coord.) (2008): De Iberia a Hispania. Ed. Ariel.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

OLMOS, R. (1992): La sociedad ibérica a través de la imagen. Ed. Ministerio de Cultura. Madrid.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (2007): Iberos en Jaén. Junta de Andalucía.

SANMARTÍ, J.; SANTACANA, J. (2005): Els ibers del nord. Ed. Dalmau. Barcelona. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.