DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) TREBALL DE FI DE MÀSTER Código 12815301
Titulación
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Treball fi de màster Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Correo-e gaspar.maza@urv.cat
carmina.puig@urv.cat
joanjosep.pujadas@urv.cat
jordi.roca@urv.cat
yolanda.bodoque@urv.cat
jaime.vallverdu@urv.cat
mariamontserrat.soronellas@urv.c
ramona.torrens@urv.cat
eva.zafra@urv.cat
dolors.comasdargemir@urv.cat
jordi.moreras@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Profesores/as
MAZA GUTIERREZ, GASPAR
PUIG CRUELLS, CARMINA
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
ROCA GIRONA, JORDI
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
VALLVERDÚ VALLVERDÚ, JAIME
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
TORRENS BONET, RAMONA
ZAFRA APARICI, EVA
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
MORERAS PALENZUELA, JORGE
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura té l'objectiu principal d'acompanyar a l'alumne en un procés de disseny i de materialització d'una recerca. Aquesta recerca pot estar orientada des del punt de vista de la Intervenció Social per aquells/es estudiants que vulguin treballar en base aquest perfil; o bé pot ser un treball de recerca més orientat a la preparación del projecte d'una futura tesi doctoral.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC6 Dominar la literatura en matèria d'estudis migratoris (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per documentar-se i per interpretar les polítiques migratòries i la incidència de les ciències socials en el seu desenvolupament
  AC8 Dissenyar, implementar i avaluar els plans d'intervenció negociant la prestació de serveis amb les persones implicades
  AC9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
  AC10 Utilitzar la mediació com estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes i desenvolupar estratègies de prevenció del risc derivat de l'exercici professional
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Desenvolupar la capacitat d'anàlisi de la realitat social en relació a la cultura i el sistema social urbà, el fet migratori i qualsevol dels àmbits de la intervenció social dels contextos urbans. AC3
AC4
AC5
BC3
BC4
CC2
CC3
CC6
Aprendre a elaborar projectes i plans d'intervenció social en qualsevol dels àmbits del màster AC4
AC8
AC10
AC11
BC2
BC3
BC5
CC4
CC5
CC6
Potenciar el desenvolupament de les activitats i capacitats funcionals dels alumnes per gestionar i resoldre els conflictes propis de l'exercici professional. AC8
AC9
AC10
AC11
BC2
BC3
BC5
CC5
CC6
Aplicar les metodologies pròpies de la recerca i de la intervenció social. AC5
BC3
BC4
BC8
CC2
CC3
Aprendre a dissenyar una recerca, des de la delimitacióp de l'objecte d'estudi fins a l'estructuració i exposició final dels resultats (elaboració de la memòria final). AC1
AC3
AC5
AC6
BC1
BC4
BC6
BC8
CC1
CC3
CC6
Aprendre a exposar oralment la recerca realitzada. AC5
BC4
BC6
CC3
CC4

Procediments de selecció
Procedimientos

A inici de curs s'assignarà  a cada estudiant un tutor acadèmic del seu TFM. El procés de selecció de l'objecte d'estudi del TFM es realitzarà a partir de les preferències del propi estudiant en coordinació amb el seu tutor/a acadèmic/a.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries 2 0 2
 
Selecció/assignació del treball de fi de màster 2 0 2
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster 3 0 3
Elaboració del treball de fi de màster 0 291 291
 
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster 2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Pla específic d'actuació
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial
Selecció/assignació del treball de fi de màster Selecció i assignació de la temàtica del treball de fi de màster a desenvolupar.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster Entrevistes que l’estudiant manté amb el seu tutor/s de treball de fi de màster en diferents moments del desenvolupament del treball. En un context virtual o semipresencial.
Elaboració del treball de fi de màster Elaboració d'un treball per part de l'estudiant en el qual es plasmarà l'assoliment de les competències del màster.
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster Defensa oral i pública per part dels estudiants del treball de fi de màster.
En un context virtual o semipresencial:
Defensa oral i pública per part dels estudiants del treball de fi de grau / màster a través de webconferència (Adobe Connect) o altres eines TAC.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster
Elaboració del treball de fi de màster
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster
descripción
El profesor/a tutor/a assignat a cada alumne/a realitzarà el seguiment del TFM que es desenvolupi: en la fase d'elaboració i en la de la preparació de la defensa pública del TFM. Aquest seguiment es podrà realitzar presencialment, mitjançant la presència a l'aula o es podrà realitzar virtualment, mitjançant un fòrum de dubtes del TFM a la plataforma moodle.

Criteris i procediments d’avaluació
  descripción Peso
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de màster Es valorarà el ritme de treball dels alumnes, la seva capacitat per organitzar-se la feina per presentar puntualment els materials en totes les fases del treball, des del disseny, la recollida de dades i l'anàlisi. 30%
Elaboració del treball de fi de màster Es valorarà :
- La capacitat per seleccionar un objecte d'estudi i per localitzar les unitats d'anàlisi teòriques.
_La capacitat per adequar el disseny metodològic a l'objecte d'estudi i per fer correctament la recollida de dades.
-La qualitat i complexitat de l'anàlisi.
-La claredat expositiva (escrita) i la correcció formal en la presentació de la memòria de recerca.
-La idoneïtat de les conclusions i del projecte d'intervenció (en el cas que sigui pertinent que hi sigui).
60%
Presentació i defensa pública del treball de fi de màster Es valorarà la capacitat de l'estudiant per realitzar una bona defensa pública amb suficient capacitat de síntesi, de comunicació oral i de preparació de mitjans de suport audiovisual. 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

El TFM s'avalua en convocatòria única i continuada, sense possibilitat d'avaluació única final.


Fonts d'informació

Bàsica

ACOSTA HOYOS, L. E. 1972. Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidos.

ANDER-EGG E. 1998. Cómo elaborar un proyecto: guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Buenos Aires, Lumen/Humanitas.

QUIVY, R.; VAN CAMPENHOUDT L. 1997. Manual de recerca en ciències socials. Barcelona, Herder.

QUENEAU, R. 1999. Ejercicios de estilo. Madrid, Ed. Cátedra.

WRIGHT MILLS, C. 1961. La imaginación sociológica. México, FCE.

 

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
MÈTODE ETNOGRÀFIC I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ URBANA/12815105
SOCIETAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES SOCIALS/12815103
CONTEXTOS I ESPAIS D'INTERVENCIÓ EMERGENTS/12815207
HISTÒRIA I TEORIA DE L'ANTROPOLOGIA URBANA/12815201
TALLER DE DEMOGRAFIA/12815107
CIUTATS I METRÒPOLIS CONTEMPORÀNIES/12815101
CONFLICTE SOCIAL, PARTICIPACIÓ I MEDIACIÓ/12815104
 
Otros comentarios
Es recomana cursar aquesta assignatura en el darrer any de màster, quan ja s'hagin cursat les assignatures obligatòries del programa de màster. Simultàniament es poden cursar les pràctiques (en el cas que se'n facin, recordeu que es tracta d'una assignatura optativa) i l'assignatura de Metodologies d'Intervenció en l'àmbit urbà.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.