DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) APRENENTATGE INTEGRAT DE CONTINGUTS I LLENGÜES ESTRANGERES (*AICLE) Código 12865203
Titulación
Ensenyam. i Adquis. de l'Anglès com a Llengua estrang./segona Llengua(2015)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
ESPADA SANCHEZ, ANA ISABEL
Correo-e anaisabel.espada@urv.cat
Profesores/as
ESPADA SANCHEZ, ANA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante In this course students will examine different aspects of the CLIL methodology. They will be introduced to the principles of CLIL and reflect on several issues that will help them design and implement a CLIL teaching unit. They will learn and discuss strategies to encourage reading, writing and speaking in CLIL lessons, focusing on how to integrate them in an effective way. The course will also provide an overview of different cooperative structures. Moreover,students will understand the different types of assessment and will analyze a set of assessment tools.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Identificar, descriure, analitzar i avaluar recursos, estratègies, mètodes i procediments didàctics emprats en l'ensenyament de la llengua anglesa i aplicar-los adequadament en qualsevol entorns ILE / ISL i en funció de les necessitats de l'alumnat.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Identifica, descriu i analitza els principis metodològics i els elements essencials de l'enfocament CLIL per al disseny de recursos didàctics i el seu ús a l'aula de llengua anglesa
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1- Introduction to CLIL 1.1 What is CLIL?
1.2 Definitions of CLIL
1.3 CLIL Models and Contexts
1.4 Subject and Language teachers’
roles and feedback
2- CLIL Framework 2.1 Do Coyle’s 4Cs
2.2 Content: Teaching Objectives /
Learning outcomes
2.3 Communication: 3As tools
2.4 Cognition: Bloom’s Taxonomy
2.5 Culture
3- Planning and designing a CLIL unit
3.1 Reflecting on the CLIL theoretical and practical framework
3.2 Analyzing CLIL Planning examples
3.3 Assembling materials and sequencing
tasks:Scaffolding
3.4 Auditing your work: Cummins Matrix
3.5 Assessment: Summative /Formative/Peer
4-Collaborative Learning 4.1 Analyzing Kagan’s cooperative structures
4.2 Using Cooperative Structures

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A5
B5
1 3 4
Sessió Magistral
A5
B5
8 12 20
Fòrums de discussió
A5
B5
2 10 12
Treballs
A5
B1
10 15 25
Seminaris
A5
B1
B5
7 5 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Course presentation
Presentacions / exposicions Oral presentations with visual support
Sessió Magistral Presentation of theory, methodologies and approaches
Fòrums de discussió Moodle based discussion groups on specific issues for the different topics
Treballs Various activities and individual didactic planning for the teaching of CLIL sessions
Seminaris Hands-on work on theory, methodologies and approaches to CLIL
Atenció personalitzada Face-to-face or online tutorial to solve doubts

Atenció personalitzada
descripción
Face-to-face or online tutorial to solve doubts

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A5
B5
Group work / presentation 40%
Fòrums de discussió
A5
B5
Online collaboration and class participation 20%
Treballs
A5
B1
Individual didactic planning 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Coyle, D. (2007) Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10:5, 543-562.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
Lasagabaster, R., Ruiz, Y., (2010) CLIL in Spain: Implementation, Results and Teacher Training. Cambridge Scholars Publishing.
Llinares, A., Morton, T. & Whittaker, R., (2012) The roles of language in CLIL. Cambridge University Press
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering Clil. China: Macmillan Publishers Limited.
Navés, T & Victori, M., (2010) CLIL in Catalonia: An Overview of Research Studies.
de Zarobe, Y. R., & Lasagabaster, D. (Eds.). (2010). CLIL in Spain: Implementation, results and teacher training. Cambridge Scholars Publishing.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.