Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| A3 |
Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat. |
| A8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Comprendre els conceptes fonamentals de la Química orgànica i conèixer els principals tipus de compostos i grups funcionals
| | A3 |
Comprendre els conceptes fonamentals de la Química orgànica i conèixer els principals tipus de compostos i grups funcionals
| | A8 |
Adquirir les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
Analitzar les estructures més representatives dels metalls i dels sòlids iònics
Aplicar la teoria d'orbitals moleculars en molècules diatòmiques
Aplicar les regles de Fajans per determinar la contribució covalent en l'enllaç iònic
Calcular l'energia reticular dels compostos iònics
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les diferents formes de representar a l'estructura cristal·lina dels sòlids
Identificar els enllaços covalents polars i comprendre els conceptes relacionats amb els orbitals moleculars deslocalitzats (aromaticitat, etc.)
Reconèixer la relació entre enllaç químic, estructura i propietats
Recordar les diferències en estructura i propietats dels diferents tipus de sòlids
Utilitzar els models de Lewis i VSEPR i aplicar la teoria de l'enllaç de valència per comprendre la forma i estructura electrònica de molècules senzilles
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Bloc 1. Estructura atòmica |
1. Introducció a la mecànica quàntica. Àtom d’hidrogen. Orbitals atòmics.
2. Àtoms polielectrònics. Configuració electrònica. Càrrega nuclear efectiva.
|
Bloc 2. Enllaç químic en molècules. Propietats. |
3. Introducció a l’enllaç covalent. Model de Lewis.
4. Estructura geomètrica. Model VSEPR.
5. Teoria d’enllaç-valència. Orbitals híbrids.
6. Teoria d’orbitals moleculars en molècules diatòmiques.
7. Forces intermoleculars: Forces de van der Waals i enllaç d’hidrogen.
8. Orbitals moleculars deslocalitzats i ressonància. Aromaticitat.
9. Grups funcionals en molècules orgàniques. Relació estructura i propietats. Acidesa i basicitat.
|
Bloc 3. Enllaç químic en compostos no moleculars. Propietats. |
10. Classificació dels compostos no moleculars. Relació amb els estats d’agregació.
11. Introducció a la representació de l’estructura cristal•lina en els sòlids: cel•la unitària, model d’empaquetament d’esferes i agrupacions polièdriques.
12. Enllaç metàl•lic. Teoria de bandes. Propietats dels metalls. Aliatges.
13. Enllaç iònic. Principals estructures iòniques. Energia reticular. Cicle de Born-Haber. Propietats dels compostos iònics. Líquids iònics.
14. Pèrdua dels caràcter no direccional de l’enllaç en estructures iòniques. Caràcter iònic parcial. Regles de Fajans i propietats derivades.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
44 |
88 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
24 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
12 |
18 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
1.5 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura de forma presencial a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
descripción |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es recolliran aleatòriament de manera individual i s'avaluaran algun/s dels problemes proposats per resoldre a l'aula. També els alumnes exposaran al llarg del quadrimestre de forma individual algun/s probleme/s a la pissarra. |
10 % |
Proves pràctiques |
|
Al llarg del quadrimestre es realitzaran 2 proves que inclouran problemes i exercicis a resoldre. Es requerirà una nota mínima de 4 per a cada prova per ser comptabilitzada a l'avaluació. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera raonada els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. També s'inclouran algunes preguntes objectives curtes sobre aspectes concrets de l'assignatura. |
80 % |
Proves objectives de tipus test |
|
Realització de varies proves tipus test d'autoavaluació al Moodle al llarg del quadrimestre. |
10 % |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Pels estudiants de l'itinerari en anglès, totes les activitats d'avaluació seran en idioma anglès i s'hauran de respondre en aquest idioma. Per a la segona convocatòria es realitzarà una prova escrita amb un valor del 90 % de la nota final ja que es tindrà en compte la nota obtinguda durant el curs en l'apartat de lliurament de problemes. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Bàsica |
John McMurry, Organic Chemistry, Thomson/Brooks/Cole, 2004
Lesley Smart and E. Moore, Solid State Chemistry: An introduction, Taylor & Francis/CRC Press, 2005
|
|
Complementària |
Ralph H. Petrucci, General Chemistry : Principles and Modern Applications , Pearson Canada, 2011
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|