Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| A2 |
Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química. |
| A3 |
Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat. |
| A5 |
Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc. |
| A8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
| A9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| A10 |
Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesis i anàlisis), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
| | A2 |
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les forces intermoleculares i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
| | A3 |
Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
| | A5 |
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
| | A8 |
Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les bases de la Química nuclear
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
Saber interpretar dades i resultats experimentals
| | A9 |
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Saber interpretar dades i resultats experimentals
| | A10 |
Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1.- Estructura atòmica |
Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica. |
2.- Enllaç |
Tipus d'enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos. |
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica |
Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
4.- Forces intermoleculars i estats d'agregació |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaços d'hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts d'ebullició, etc. |
5.- Reaccions i estequiometria |
Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions. |
6.- Pràctiques de laboratori. |
1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Preparació d'una solució tampó.
4.- Volumetria redox: determinació de la concentració d'aigua oxigenada en una aigua oxigenada comercial.
5.- Calor de neutralització i calor integral de dissolució.
6.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
7.- Preparació i recristal·lització de l'aspirina.
8.- Preparació d'un complex de Cu(II) amb sacarina.
9.- Cinètica. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
19 |
30 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
12 |
22 |
Pràctiques a laboratoris |
|
50 |
18 |
68 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
5 |
8 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power-Point. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus. |
Atenció personalitzada |
|
descripción |
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 2 hores al llarg de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.
Del 50% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 30% correspon a la qualificació del treball presencial i el 20% restant a la nota d'una prova escrita.
Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 3 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.
Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzarà 1 prova de preguntes curtes.
Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima global de 5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites. |
50% |
Otros |
|
La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall
J. Sales I J. Vilarrassa, Introducció a la nomenclatura inorgànica i orgànica , 2003, Reverté, Barcelona
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
, Nomenclature of inorganic chemistry: IUPAC recommendations, 2008, RCS Publishing, Cambridge
, Nomenclature of organic compounds, 2005, Alpha Science International, Oxford
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, 2006, Thomson
|
|
Complementària |
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives
American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005, W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books
V. López Solanas, Técnicas de Laboratorio, 1994, Edunsa
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
|
|
Otros comentarios |
A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura). |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|