Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química. |
| A8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
| A9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Conèixer els principis de la Mecànica Quàntica i la seva aplicació
Conèixer l'origen dels fenòmens espectroscòpics i el fonament quàntic de les diferents tècniques
| | A8 |
Adquirir destressa en el maneig de les principals tècniques instrumentals empleades en química física i en el maneig de programes informàtics de càlcul de propietats microscòpiques de la matèria i de programes informàtics de càlcul de propietats microscòpiques de la matèria i de programes de simulació
| | A9 |
Conèixer els principis de la Mecànica Quàntica i la seva aplicació
Conèixer l'origen dels fenòmens espectroscòpics i el fonament quàntic de les diferents tècniques
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1: Formalisme de la Mecànica Quàntica |
Antecedents històrics
Postulats de la Mecànica Quàntica: postulat de la funció d'ona; mesures i observables, operadors, valors propis i mitjans; simultaneïtat de mesures: commutadors; l'observable 'energia': equació de Schrödinger per estats estacionaris |
Tema 2: sistemes senzills |
Caixes de potencial
Oscil·lador harmònic |
Tema 3: Moviment de rotació |
Moment angular
Rotor rígid |
Tema 4: Els àtoms amb un electró: solucions exactes |
Forces centrals
Hamiltonià d'un àtom monoelectrònic
Solucions: energia i nombres quàntics; orbitals atòmics
Unitats atòmiques |
Tema 5: Els sistemes polielectrònics |
El spin electrònic i el Principi de Pauli o d'antisimetria
Àtoms polielectrònics: sense solució exacta; aproximació de particules independents aplicada a l'Heli; el principi variacional i el mètode variacional; aplicació a l'Heli.
Funcions aproximades antisimètriques: determinants de Slater
Tractament general dels àtoms |
Tema 6: Espectroscòpia atòmica |
Condició de ressonància de Bohr. Interacció radiació-matèria. Moment dipolar de transició i regles de selecció. Efecte de la temperatura.
Espectre de l'hidrogen. Espectres dels metalls alcalins. Espectres d'altres àtoms. Efectes de camps externs: efecte Zeeman
|
Tema 7: Els sistemes moleculars I. |
L'Hamiltonià molecular
Aproximacions: la separació de Born-Oppenheimer.
Corbes de potencial.
Orbitals moleculars: aproximació CLOA.
La molècula H2. |
Tema 8: Els sistemes moleculars II. |
Molècules diatòmiques
Molècules poloatòmiques: separació sigma-pi: mètode de Hückel
Introducció a la Química Computacional
|
PRÀCTIQUES. |
Descripció del software utilitzat en la realització de les pràctiques.
Estudi de l’estructura electrònica de molècules senzilles. Anàlisi dels orbitals moleculars i altres conceptes relacionats.
Aplicació del mètode de Hückel per estudiar l’estructura electrònica de molècules planes.
Interpretació d’espectres atòmics.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
18 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es resumiran els continguts mes importants dels temes, indicant fonts d'informacio |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
A l'aula es resoldran problemes tipus a partir d'una bateria de problemes proposats i les solucions detallades de les quals es pengen al Moodle. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de diferents experiències de simulació mitjançant eines informàtiques. Laboratori "in silico". |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballaran els problemes que resoldrà l'estudiant |
Atenció personalitzada |
|
descripción |
Per a qualsevol dubte relacionat amb continguts i problemes podeu consultar:
Jordi Carbó al despatx 222, correu electronic: j.carbo@urv.cat
Toni Rodríguez-Fortea al despatx 222, correu electronic: antonio.rodriguezf@urv.cat
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
1) Estudis previs:
1a) Lectura del guió de pràctiques
1b) Repàs del contingut teòric associat a les diferents experiències
2) Treballs per equip:
Han d'incloure els resultats més rellevants, la discussió de resultats i la comparació amb dades bibliogràfiques que ha de cercar l'alumne o que se li proporcionaran.
3) Treball individual:
Proves objectives de preguntes curtes (orals) durant el desenvolupament de les pràctiques per avaluar el grau d’aprofitament d’aquestes a nivell individual.
|
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Prova de prolemes |
20 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes curtes i resolució de casos relacionats amb el contingut teòric del temari |
35 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova conjunta de resolució de problemes i preguntes curtes relacionades amb el contiingut teòric del temari. |
25 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes curtes i resolució de casos relacionats amb les pràctiques |
10 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
En la segona convocatòri: - El 80% de la nota correspondrà a un aprova de preguntes curtes sobre els continguts de la sessió magistral i la resolució de problemes. - El 20% de la nota correspondrà a la nota de pràctiques de la 1a convocatòria. - En cas que la part de pràctiques estigui suspesa en 1a convocatòria caldrà realitzar una prova addicional de pràctiques en 2a convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
A. Requena, J. Zúñiga, Espectroscopía, Ed. Pearson Educación S. A., Madrid, 2004.
I.N. LEVINE, Fisicoquímica, Ed. McGraw-Hill, diverses edicions.,
P.W. ATKINS, Química Física, Ed. Addison Wesley,
T. Engel, P. Reid, Química Físca, Ed. Person-Addison Wesley, Madrid, 2006.
J. BERTRAN, J. NÚÑEZ, Química Física, Ed. Ariel Ciencia, Barcelona, 2002.
M. DIAZ PEÑA, A. ROIG MUNTANER, Química Física, Ed. Alhambra, Madrid, 1975.
J. BERTRAN, V. BRANCHADELL, M. MORENO, M. SODUPE, Química cuántica, Ed. Síntesis, Madrid, 2000.
T. P. Softley, Atomic Spectra, Ed. Oxford University Press , Oxford, 1994.
J. C. Paniagua, P. Alemany, Química Quàntica , Ed. Ediciones de la Tempestad S.L., Barcelona, 2003.
A. Requena, Química Física. Problemas de Espectroscopía, Ed. Pearson Educación S. A, Madrid, 2007.
R. CHANG, Fisicoquímica, Ed. Mc Graw Hill,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|