Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Especialitat "Aliments Saludables": Conèixer en profunditat la composició dels aliments i els perfils nutricionals saludables. |
|
Recerca |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
|
Comú |
Objetivos |
Competencias |
Conèixer els components dels aliments i la seva influència en les caracterísitiques dels mateixos. |
AP5
|
|
|
Aplicar els coneixements obtinguts sobre els components dels aliments per a modificar les propietats dels aliments finals. |
|
BC2
|
|
Coneixer l'aplicació dels components bioactius en la indústria dels aliments. |
AP5
|
|
|
Estudiar els perfils nutricionals i diferents estratègies per a millorar-los. |
AP5
|
|
|
tema |
Subtema |
1.Paràmetres qeu defineixen un aliments: |
Físico-químicos, Organomèptics, Microbiològics, Reològics, Estabilitat, Seguretat Alimentària i Nutricionals. |
2.Funcionalitat tecnològica dels ingredients dels aliments. |
Conceptes i diferenciació de funcionalitat fisiològica i funcionalitat tecnològica. Possible funcionalitats tecnològiques.
Components implicats:
-L'aigua. Activitat de l'aigua, isotermes d'adsorció. Interès de les isotermes per a la tecnologia alimentaria.
-Propietats funcionals de les proteïnes. Interaccions proteïna-proteïna. Texturització (formació de la matriu proteica). Interaccions proteïna-volàtils: fixació d'aromes. Propietats superficials: Propietats emulgents. Propietats espumants.
-Els hidrats de carboni.
-Els lípids.
|
3.Perfils nutricionals. |
-Concepte i definició de perfils nutricionals adecuats.
-Problemàtica en la definició dels perfils nutricionals adequats: empresarial, tradicional.
-Millora de perfil nutricional. Posibilitats i problemàtica.
.-Millora del perfil lipídico.
.-Millora del perfil de sucres.
.-Disminució de sal.
-Matrius alimentàries més adequades. |
4.Modificacions tecnològiques dels aliments degudes a l'addició de components bioactius amb funcionalitat fisiològica. Casos pràctics en producte acabat. Formulació. Adequació dels processos industrials a la incorporació dels components bioactius. |
-Aplicació sensorial: textura.
-Aplicació per incremento de la seguretat: increment en la vida útil de l'aliment i ingredients amb propietats antimicrobianes.
-Aplicació saludable: millora del perfil nutricional.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
34 |
44 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
26 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Mètode expositiu (lecció magistral) |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball en el que es planteja la modificació del procés de producció d'un aliment per tal de fer front a una millora del producte des del punt de vista organolèptic i/o de millora del seu perfil nutricional
|
Atenció personalitzada |
Tutories individuals i de grup |
|
descripción |
Tutories individuals i de grup. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs o projectes (presentació escrita i/o oral) |
50% |
Proves mixtes |
Proves (examen tipus mixte, text i preguntes curtes) |
50% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assignatura té convocatòria única. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
ASTIASARÁN, I, Alimentos: composición y propiedades, McGraw-Hill Interamericana, 2000
MATISSEK, R, Análisis de los alimentos: fundamentos, métodos, aplicaciones, Acribia, 1998
FENNEMA, O.R., Química de los alimentos, Acribia, 2010
MAZZA, G., Alimentos funcionales: aspectos bioquímicos y de procesado, Acribia, 2000
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|