DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) SENYALITZACIÓ CEL·LULAR Código 13675251
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
Correo-e mariacinta.blade@urv.cat
Profesores/as
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
Web http://moodle.urv.net/
Descripción general e información relevante Complement de formació que s'imparteix des de la URV. Mecanismes moleculars que regulen la funcionalitat de les cèl·lules en funció de la situació fisiològica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització intracel.lular AC1

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Necessitat de controlar el funcionament cel•lular. Mecanismes de control del funcionament cel•lular. Principis bàsics de la senyalització cel•lular i conceptes bàsics.
Tema 2. Receptors: Tipus de receptors. Receptors de membrana i receptors nuclears. Visió general de la senyalització.
Tema 3. Proteïnes G. Proteínes G trimèriques i monomèriques.
Tema 4. Nucleòtids cíclics: AMPc i adeniltat ciclasa. GMPc i guanilil ciclasa. Fosfodiestereases.
Tema 5. Inositol fosfat i altres lípids de membrana: Fosfatidilinositols. Inositol 1,4,5-trifosfat i diacilglicerols. Altres molècules derivades de lípids que actuen com senyals.
Tema 6. Calci: Proteïnes dependents de calci. Calmodulina. Concentració i magatzems intracel•lulars de calci. Mecanismes que mobilitzen calci
Tema 7. Proteïnes quinases i proteïnes fosfatases: Serina/treonina quinases. Tirosina quinases. Mitogen-activated protein kinases. Fosfatases.
Tema 8. Mecanismes de senyalització de la insulina, glucagó, catecolamines i leptina.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 30 50
Seminaris
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introduccio assignatura
Sessió Magistral Continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Aplicació dels conceptes teòrics
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Seminaris
descripción
Departament de Bioquímica i Biotecnologia. Despatx 110 e-mail: mariacinta.blade@urv.cat telèfon: 977 558216

Avaluació
  descripción Peso
Proves objectives de preguntes curtes Examen de preguntes curtes dels contiguts de les classes magistrals 80
Otros

resolució d'exercissis

20
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

Complementària

B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science

, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212

V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.