Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Principis generals |
| A22 |
Fàrmacs |
| A26 |
Psicològics |
| A28 |
Radioteràpia |
| A29 |
Socials |
| A33 |
Cures pal•liatives |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B16 |
Raonament clínic |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A28 |
Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A33 |
Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1) Epidemiologia i prevenció del càncer |
Les xifres del càncer: epidemiologia descriptiva
Les causes del càncer: epidemiologia analítica
Prevenció del càncer |
2) Generalitats sobre oncologia clínica |
Història natural del càncer
Estadiatge i factors pronòstics
La investigació en oncologia. Metodologia de l'assaig clínic
Tractament farmacològic del càncer: quimioteràpia, hormonoteràpia, dianes moleculars
Urgències oncològiques
Infeccions en el pacient amb càncer
Síndromes paraneoplàsiques
Marcadors tumorals
Informació al pacient amb càncer
Aspectes psicològics del malalt oncològic
Cures pal·liatives i control de símptomes en càncer
Càncer hereditari i consell genètic en càncer |
3) Estudi de les localitzacions tumorals més importants |
Càncer de cap i coll
Càncer de pulmó
Càncer de còlon i recte
Càncer d'esòfag. Càncer d'estómac. Càncer de pàncrees
Càncer de mama
Càncer d'ovari. Càncer d'endometri. Càncer de cèrvix
Càncer de pròstata
Càncer de bufeta urinària. Càncer de vies urinàries. Càncer de ronyó
Càncer de testicle
Càncer metastàsic de primari desconegut
Càncer del sistema nerviós central
Sarcomes de parts toves
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Pràctiques clíniques |
|
10 |
10 |
20 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Seminaris |
|
3 |
0.75 |
3.75 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
A21 | A22 | A26 | A28 | A29 | A33 | B1 | B2 | B3 | B16 | B26 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Pràctiques clíniques |
Assistència de 9 a 12 hores durant quatre dies de la setmana assignada de pràctiques a cada grup.
Atenció a consulta externa, a planta i a comitès de tumors.
Comentaris amb els professors sobre les competències treballades.
Tindrà lloc a l'Àrea d'Oncologia, a l'Hospital Universitari de Sant Joan de Reus. Primer quadrimestre Unitat Docent de Reus i segon quadrimestre Unitat Docent de Tarragona. |
Sessió Magistral |
Dedicació aproximada de 50 minuts en la presentació del professor i de 10 minuts en participació interactiva.
Es trametrà prèviament apunts i/o diapositives sobre cada tema per poder-ho treballar l'alumne abans i després de la sessió magistral.
Es proporcionarà també les principals referències bibliogràfiques per a cada tema. |
Seminaris |
De 9 a 12 hores, un dels dies de la setmana assignada de pràctiques. Es tractaran dos casos clínics/problemes entre els següents tumors: mama, gine, colorectal, digestiu, pulmó, pròstata, urològics i origen desconegut.
Es trametrà prèviament a l'alumne cada cas clínic/problema, així com els aspectes de diagnòstic/tractament/psicològics/socials/etc. que es tractaran en cada cas.
L'alumne disposarà també de les referències teòriques i biliogràfiques de la mateixa manera que en la preparació de la Sessió Magistral.
L'alumne portarà contestades en text lliure les qüestions que se li plantejaran explícitament al final de cada cas clínic. |
Atenció personalitzada |
Accessibilitat als professors prèvia cita per correu electrònic o contacte telefònic a Secretaria Oncologia (977310300 ext. 50111).
Acolliment el primer dia de la setmana de pràctiques. |
Activitats Introductòries |
Revisió de tot el funcionament teòric i pràctic de l'assignatura i aspectes bàsics dels principals continguts. |
Descripció |
Accessibilitat als professors prèvia cita per correu electrònic o contacte telefònic a Secretaria Oncologia (977310300 ext. 50111). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Valoració de la resolució per escrit dels dos casos clínics treballats en la setmana de pràctiques per poder millorar nota.
Són obligatòries i la seva realització és necessària per aprovar. |
|
Seminaris |
|
Examen escrit sobre dos cassos clínics amb 10 preguntes tipus test i text lliure en la línea en que s'ha treballat als seminaris |
10% |
Proves objectives de tipus test |
A21 | A22 | A26 | A28 | A29 | A33 | B1 | B2 | B3 | B16 | B26 |
|
Examen tipus multitest de 50 preguntes per a l'avaluació de l'aprenentatge dels continguts
4 preguntes curtes |
70%
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria es farà a cada Unitat Docent el mateix dia i a la mateixa hora amb el mateix examen, o bé conjuntament a una Unitat Docent després de pactar-ho amb els estudiants. L'examen consistirà en 8-10 preguntes curtes. |
Bàsica |
De Vita VT Jr, Lawrence TS, Rosenberg SA, edts., Cancer. Principles and Practice of Oncology, 10th, 2015, Wolters Kluwer Health / LWW
Casciato DA, Terrino MC Edts., Manual de Oncología Clínica, 7ª, 2012, Wolters Kluwer / Lippincott-Williams and Wilkins P
Sobin LH, Wittekind C, TNM. Classification of Malignant Tumours, 7th, 2009, UICC Wiley-Liss, USA
|
|
Complementària |
|
Quedaran referenciats a cadascun dels temes, lliurats prèviament a principi de curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|