DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA CIRURGIA Codi 14204143
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
Adreça electrònica jesus.cuenca@urv.cat
santiagojose.blanco@urv.cat
danieldel.castillo@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
jordi.jara@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
merce.hernandez@urv.cat
carles.olona@urv.cat
rogerjesus.pla@urv.cat
francesc.feliu@urv.cat
franciscojavier.rodriguezf@urv.c
rosamaria.jorba@urv.cat
monica.millan@urv.cat
margarida.vives@urv.cat
laia.estalella@urv.cat
erik.llacer@urv.cat
miriam.abellan@urv.cat
Professors/es
CUENCA PEÑA, JESUS
BLANCO BLASCO, SANTIAGO JOSÉ
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
DOMENECH CALVET, JUAN
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
CORBELLA JACOB, EDUARDO
JARA LLUSÀ, JORDI
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, MERCÈ
OLONA CASAS, CARLES
PLA FARNÒS, ROGER JESÚS
FELIU VILLARÓ, FRANCESC
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
MILLAN SCHEIDING, MONICA
VIVES ESPELTA, MARGARIDA
ESTALELLA MERCADÉ, LAIA
LLÀCER MILLÁN, ERIK
ABELLÁN LUCAS, MIRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A13 Cirurgia general i primeres cures
 A15 Col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A30 Nutrició
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B4 Comunicació com a educador
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B16 Raonament clínic
 B22 Responsabilitats dels metge
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
Administrar injectables subcutanis
Administrar injectables intravenosos
Administrar injectables intradèrmics
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
 A30 Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
 A36 Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
 A42 Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A45 Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
 A47 Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
El temari correspon a les competències abans descrites.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B16
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
C3
C5
28 280 308
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de rebuda a l'alumne on se'l distribueix i s'explica el funcionament/normes generals del servei de Cirurgia.
Atenció personalitzada L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B16
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
C3
C5
Assistència, comportament, integració a l'equip. Treball 30%.
Examen tipus test 50preguntes, amb resta de 0.33 per cada pregunta fallada. Avaluació per campana (70%) + 4 preguntes curtes, una d'elles eliminatoria per la resta d'examen (30%)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

l'assistència a clase és obligatàoria


Fonts d'informació

Bàsica Sabiston, Tratado de Cirugía, 16, 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent