Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Principis generals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B16 |
Raonament clínic |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Nivell de coneixements: |
1. Temari de l’assignatura d’Obstetrícia i Ginecologia. |
Habilitat en la realització de la història clínica i la exploració física: |
2. Saber fer una anamnesi completa i interpretar-la tant de la pacient ginecològica com de l’obstètrica.
3. Saber fer una exploració ginecològica i de l’embarassada i interpretar-la.
4. Conèixer les proves complementàries habituals (ecografia ginecològica, ecografia obstètrica i prenatal, histeroscòpia, colposcòpia), valorant les indicacions, el risc i benefici i sabent interpretar els resultats d’aquestes.
5. Saber interpretar el llibre de registre del control de l’embaràs.
|
Habilitat en el diagnòstic diferencial. |
6. Adquirir els coneixements bàsics per poder fer el diagnòstic diferencial davant dels simptomatologia ginecològica més habitual.
7. Adquirir els coneixements per valorar la simptomatologia de la gestant.
|
Habilitats tècniques: |
8. Aprendre a fer i a interpretar un RCTG.
9. Adquirir el coneixements necessaris per l’atenció al part eutòcic.
10. Aprendre a utilitzar adequadament els fàrmacs més usats.
11. Adquirir coneixements sobre procediments quirúrgics específics, com sutura d’episiorràfia, conització cervical, histerectomia per via vaginal, cirurgia per via laparoscòpica.
|
Relació amb el pacient: |
12. Adquirir la capacitat d’interrogar la pacient, així com d’informar-la de les exploracions i conducta a seguir.
13. Cal respectar la voluntat de la pacient en cas de no autoritzar l’exploració ginecològica per part de l’alumne.
|
Integració a l’equip assistencial, participació en sessions i relació amb l’staff. |
14. Grau d’iniciativa per participar en l’activitat assistencial.
15. Assistència i participació a les sessions clíniques del servei d’Obstetrícia i ginecologia.
16. Capacitat per treballar amb companys, tutors, infermeria.
17. Grau d’iniciativa per adquirir nous coneixements (cerques bibliogràfiques, preguntes al tutor).
18. Grau de participació en la recerca de dades en la documentació dels pacients.
|
Conducta professional. |
19. Assistència a l’activitat i puntualitat.
20. Confidencialitat i secret professional.
21. Indumentària apropiada.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
5 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
130 |
10 |
140 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La durada de la Pràctica Clínica Obstètrica Ginecològica és de tres setmanes completes (15 dies laborals). |
Atenció personalitzada |
Per tal d’adquirir les competències especifiques, durant aquest període cal:
1. Assistència del 100% en horari de 08:00 a 14:00h.
2. Realizar un mínim de tres guardies de 12hores (1 per setmana) durant la rotació.
3. S’ha d’assistir a un mínim de 4 sessions del servei (comités, sessió clínica, sessió bibliográfica, tallers específics).
4. Comentar un mínim de 5 casos clínics amb el metge assignat.
5. S’ha d’elaborar l’anàlisi d’un cas clínic escollit durant la rotació, que será avaluada per un tribunal al final del período de practiques. Aquesta presentació s’ha de penjar en el Moodle.
REGISTRE DE L’ACTIVITAT (full de registre)
Tota l’activitat abans esmentada s’ha d’acreditar mitjançant signatura per part del metge responsable en el full de registre de l’activitat.
|
Descripció |
Cada estudiant tindrà assignat un professor que el tutoritzarà durant les tres setmanes de pràctiques i el guiarà en l'elaboració del treball sobre un cas clínic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Presentació del tutor i explicació de l'activitat a realizar. |
0% |
Atenció personalitzada |
|
Mètodes d’avaluació
El sistema d’avaluació es basarà en dos paràmetres:
a) Full d’avaluació de l’activitat per part del metge assignat responsable. Es puntuarà sobre habilitats específiques de la rotació, que detallarà el professor responsable en base a les competències que s’hagin d’assolir. (avaluació contínua)
|
50% |
Altres |
|
b) Treball avaluat per un tribunal de professors. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El rotatori no té examen de recuperació, donat que es tracta d'una assignatura pràctica. En cas de suspendre, l'alumne se n'haurà de matricular de nou el curs següent. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA/14204133 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA/14204133 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|