DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA Codi 14204205
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.fenoll@urv.cat
Professors/es
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant El metge pren contínuament decisions a partir de l’observació d’imatges, requereix d’habilitats per tal de saber obtenir imatges científico-mèdiques, reproduir-les i gestionar-les en diferents formats per tal de ser capaç d’incorporar-les en publicacions i comunicacions científiques i/o per a educar a la societat. Aquesta optativa ofereix a l’estudiant de Medicina una formació innovadora per conèixer mètodes d’obtenció d’imatges científiques i adquirir les habilitats necessàries per tal de ser capaç d’obtenir-les amb criteris de qualitat, en diferents formats i respectant les normes bàsiques d’ètica i professionalisme que haurà de fer servir en futura tasca professional. A més, introdueix l’estudiant en l’ús de les tecnologies de la informació en Medicina com a eina d’aprenentatge i per a generar i transferir coneixements.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”.
• Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina.
Tema 2 VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Visió humana vs. Visió artificial.
• Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions.
• Conclusió i recomanacions
Tema 3 MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES
• Tipus d’imatges biomèdiques.
• Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara.
• Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita y editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal.
• Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions.
• Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball
Tema 4 IMATGE DIGITAL
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals.
• Obtenció i gestió d’imatges digitals.
• Criteris de qualitat en imatges digitals.
• Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic.
Tema 5 PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC.
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital.
• Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals
• Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts
• Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial.
• Gestió de l’excés d’informació digital.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B3
B4
18 18 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B3
B4
C2
9 9 18
Seminaris
B3
B4
9 0 9
Treballs
B3
B4
C2
1 2 3
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
B3
B4
1 0 1
Proves de desenvolupament
B3
B4
C2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula amb suport iconogràfic (imatges i esquemes) mitjançant ordinador connectat a internet i amb mitjans de projecció audiovisuals.

Projecció de videos científics guardonats en certàmens científic-mèdics.
Debat valoratiu sobre: possibles utilitats, format i metodologia de realització audiovisual i criteris d’avaluació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica 1. Aula informàtica 2h.
CERCA i GESTIÓ D'IMATGES BIOMÈDIQUES i RECURSOS DOCENTS A INTERNET: Treball amb cerca avançada d’imatges

Pràctica 2. Aula informàtica. 3h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB FOTOGRAFIA
Treball amb simulador fotogràfic / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 3. Aula informàtica. 2h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB VIDEO
Treball amb simulador vídeo / aplicació de coneixements teòrics
Seminaris Seminari 1
Sobre les tècniques existents per a l’obtenció d’imatges “no visibles”: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 2
Sobre el processament humà d’imatges i límits de la visió humana: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 3
Sobre fotografia i cinematografia científica: Audiovisual i taller: Lennart Nilsson (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 4
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a metodologies de treball en equip

Seminari 5
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un pla de producció

Seminari 6
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un guió audiovisual

Seminari 7
Presentació dels resultats del treball dels alumnes a les pràctiques.
Treballs Treball opcional:
Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l’avaluació.
Atenció personalitzada Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat

Presencial:
Dilluns i Dimarts de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia

Atenció personalitzada
Descripció
Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat Presencial: Dimecres i Dijous de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B3
B4
C2
L'adquisició d'habilitats i comportament s’avaluarà mitjançant l’assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d’equip a pràctiques i seminaris.
Per aprovar cal haver assistit i realitzat totes les activitats pràctiques.
30%
Proves objectives de tipus test
B3
B4
L'adquisició de coneixements i saber com aplicar-los s'avaluarà mitjançant una prova de 50 preguntes de resposta múltiple.
Només hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta. Cada resposta errònia resta 0,3 punts. Temps de la prova 30 minuts.
Per aprovar cal obtenir un mínim de 35 respostes vàlides.
50%
Proves de desenvolupament
B3
B4
C2
L'adquisició de coneixements, habilitats de comunicació i treball en equip s'avaluarà mitjançant el resultat d'un treball de comunicació audiovisual en format digital de 3 min. realitzat en equip. Fen servir una metodologia d'avaluació a 360º. 20%
Altres  

Treball opcional: Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l'avaluació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

A més, s'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a practiques i seminaris al llarg del curs.

Avís: Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques.


EXAMEN PARCIAL:

Un cop acabat d'impartir el temari teòric, hi ha programat un examen parcial (desembre) que permet alliberar matèria.

Opció a Matrícula d'Honor:

Els estudiants que desitgin optar a Matrícula d'Honor, hauran de resoldre satisfactòriament 10 qüestions addicionals: problemes de caràcter pràctic on demostraran que saben aplicar el que han aprés i preguntes curtes de caràcter conceptual.

Temps de la prova 30 minuts. Es realitza immediatament després de la prova test.


SEGONA CONVOCATÒRIA:

Per aprovar aquesta convocatòria és imprescindible tornar a presentar, omplerts i millorats, tots els manuals de pràctiques via Moodle abans de la prova. Opcional: fer un treball (a concretar amb el responsable de l'assignatura).


Advertència:

No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).


Fonts d'informació

Bàsica Produccions AV ICCAM, Scientific Image and Audiovisual Communication in Medicine , Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/m8MqFKrb7TU?list=PLChev0oX4gg5yG0
Produccions AV ICCAM, Cómo realizar un vídeo, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/w-Aoejj7kxU?list=PLChev0oX4gg5yG0
Fernando Morales Morante, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, , Editorial UOC, 2013
Joan Marimón, El Montaje cinematográfico: del guión a la pantalla, , Universitat de Barcelona, 2014
Vicente Sánchez-Biosca, El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, , Paidós, 1996
Josep Gustems Carnicer (coord.), Música y sonido en los audiovisuales, , Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
Produccions AV ICCAM, My generation, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/sprIYW2jyo4?list=PLChev0oX4gg5yG0
Tom Ang, Manual de Fotografia Digital, , Ediciones Omega, 2003
Tom Ang, La Fotografía digital : [guía para la creación y manipulación de imágenes], , Blume, 2003
John Paul Vetter, Biomedical photography, , Butterworth-Heinemann, 1992
Nora Oliveri; Marcelo Sosa-Iudicissa; Carlos Gamboa, Internet, telemática y salud (CD-ROM), , Médica Panamericana, 1997
Olga Ferrer-Roca, Telemedicina, , Médica Panamericana, 2001
Jaume Horrach, Foto & video tutor (CD-ROM), , CIBAL. Multimedia 1994
diversos, Recursos docents d’accés lliure on-line, , web 2.0

Complementària Ryan Watchins, 75 e-learning activities: making on-line learning interactive, Pfeiffer; 2005,

Recomanacions


 
Altres comentaris
PREMIS: Aquesta assignatura ha estat reconeguda amb el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent l'any 2012 i amb la Distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya l'any 2013. MATERIAL I EQUIPAMENT: No és imprescindible disposar de equipament fotogràfic i audiovisual propi. El Centre de Recursos per a l'aprenentatge i la recerca de la URV (CRAI) ofereix aquest material i el posa a disposició dels estudiants a tots els seus campus. HORARIS: La programació hauria de ser compatible amb altres horaris per tal de facilitar la participació i interacció d'estudiants d'altres cursos. Tal i com s'ha vingut fent fins la implantació del Grau de Medicina.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent