Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A4 |
Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia. |
| A5 |
Aplicar els principis dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en la electrofisiologia. |
| A6 |
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics. |
| A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació.
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A4 |
Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Identificar les magnituds i unitats utilitzades en els equips productors d'agents físics i els seus mecanismes de control.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Conèixer els principis teòrics i les bases de la biomecànica
Relacionar els principis de la biomecànica amb el coneixement bàsic del cos humà: anatomia, fisiologia, histologia.
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Coneixer els principis i teories dels agents físics i les seves aplicacions en fisioteràpia.
| | A5 |
Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Analitzar el moviment humà.
Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica
| | A6 |
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Relacionar les bases biomecàniques amb els principis ergonòmics i antropomètrics
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics que tenen una base biomecànica.
| | A11 |
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A12 |
Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A14 |
Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Conèixer les bases del moviment humà.
Analitzar el moviment humà.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
Mantenir una actitud d’aprenentatge i millora al llarg del curs.
| | B4 |
Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
| | B6 |
Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Bases matemàtiques |
- Magnituds i unitats: magnituds escalars i vectorials. Sistema Internacional d’unitats (SI)
- Notació científica
- Factors de conversió
- Vectors: representació, operacions i moment d’un vector
|
Tema 2. Bases físiques de la Biomecànica |
- Conceptes bàsics de dinàmica: forces físiques i moment d’una força
- Centre de masses i centre de gravetat
- Estàtica: condició general d’equilibri estàtic en la translació i en la rotació
- Dinàmica de rotació: moment d’inèrcia
- Biomecànica de la marxa humana normal: fases, moviment articular i accions musculars. - Mecanismes d’optimització de la marxa
- Formes d’energia mecànica: treball, energia i potència |
Tema 3. Bioelasticitat |
- Esforç: tracció, compressió, flexió, torsió i cisalla
- Viscositat
- Tipus de sòlids i fluids
- Propietats reològiques dels materials biològics |
Tema 4. Biomecànica dels teixits |
- Introducció: definició i principis fonamentals de la biomecànica
- Teixit ossi
- Cartílag
- Lligaments
- Múscul
- Tendons
- Nervi perifèric
|
Tema 5. Equipament d’un laboratori de Biomecànica |
- Anàlisi del moviment: electrogoniòmetres, acceleròmetres, videofotogrametria i gait walkways.
- Anàlisi de forces: plataformes de força i dinamòmetres.
- Anàlisi de les pressions plantars: plantilles instrumentades i podòmetres.
- Anàlisi fisiològic: cardiovascular, pulmonar, treball i potència
|
Tema 6. Bases físiques de l’electroteràpia |
- Conceptes bàsics: electrostàtica i camp elèctric
- Conductors, semiconductors i aïllants
- Circuit elèctric: corrent elèctric, intensitat, resistència, potència, densitat d’energia. Elèctrodes
- Efectes de l’electricitat en el cos humà
- Iontoforesi
|
Tema 7. Ultrasons |
- Conceptes bàsics: moviment ondulatori, moviment harmònic simple. Tipus d’ones
- Ones sonores: energia, potència, intensitat i nivell d’intensitat. Reflexió i transmissió
- Ones ultrasòniques: producció. Intensitat i nivell d’intensitat. Atenuació. Reflexió i transmissió
- Efecte Doppler |
Tema 8. Radiacions electromagnètiques |
- Concepte d’ona electromagnètica: propietats. Intensitat
- El fotó
- L’espectre electromagnètic
- Aplicació de les radiacions electromagnètiques a la fisioteràpia: radiació òptica, microones, infraroig, ultraviolat. Làsers
- Radiacions ionitzants i no ionitzants
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Seminaris |
|
28 |
42 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
A2 | A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A14 | B1 | B4 | B6 | C3 | |
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als continguts i contextualització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos pràctics i resolució de problemes |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
A2 | A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A14 | B1 | B4 | B6 | C3 |
|
Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat |
Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura de Física per a fisioteràpia i Biomecànica té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física i l'avaluació del temari de biomecànica. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la ponderació de les dues avaluacions amb un 60% de física i amb un 40% de biomecànica, sempre i quan ambdues estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncs l'assignatura cal haver aprovat cada una de les dues parts per separat. En cas de no aprovar una de les dues parts, la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en aquest examen. Avaluació de l'assignatura: 60% física + 40% biomecànica S'ha d'aprovar cada part per separat L'avaluació específica del temari corresponent a cadascuna de les dues parts es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: FÍSICA 60% | Activitats formatives | 8% | Qüestionaris proposats durant el curs a través del Moodle | Pràctiques | 10% | Avaluació dels coneixements treballats previs i posteriors a la realització de les pràctiques. | Examen parcial | 12% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. | Examen | 30% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final. |
BIOMECÀNICA 40% | Activitats formatives | 12% | Avaluacions escrites presencials. | Examen parcial | 8% | Preguntes test, resolució de problemes i preguntes curtes o de desenvolupar, sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. | Examen | 20% | Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final. | Si no es supera la primera avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a una segona avaluació (que tindrà la mateixa estructura i condicionants que la primera avaluació). Durant les proves avaluadores, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
|
Bàsica |
|
- Miralles
RC, Miralles I. Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones.
Barcelona; Masson, 2005.
- Nordin M,
Frankel VH. Biomecánica básica del
sistema músculo-esquelético. Madrid; McGraw-hill Internacional, 2004. 3era edición.
- Biomecánica de la
marcha humana normal y patológica.
Valencia
: Instituto de Biomecánica,
DL 2005.
- Física
aplicada a las Ciencias de la Salud. Pedraza M L, Miangolarra J C, Dias O D, Rodríguez L P. Ed. Masson.
2000.
- Electroterapia en Fisioterapia. J M Rodríguez Martín. Editorial Médica
Panamericana. 2004, 2ª ed.
- Principles of Biomechanics. Huston R. CRC Press. 2009.
- Fundamentals of biomechanics. Knudson, Duane V (New York : Springer, cop. 2007, i edició 2003)
- Física para ciencias de la vida. David Jou Mirabent, Josep Enric Llebot Rabagliati, Carlos Pérez García (2a ed. McGraw-Hill, cop. 2009)
- Introduction to biological physics for the health and life sciences. Kirsten Franklin (Wiley, cop. 2010)
- Biomechanics of human moviment. Marlene J. Adrian, John M. Cooper (2nd ed Brown and Benchmark, cop. 1995)
- Biomechanics of Human Movement. Robert Schleihauf. 2004
|
Complementària |
|
- Whittly MW. Gait Analysis. An introduction. Oxford;
Butterworth-Heinemann, 1991.
- Miralles
RC, Miralles I. Biomecánica clínica de las patologías del aparato
locomotor. Barcelona:
Masson-Elsevier, 2007.
- Gutiérrez
Dávila, Marcos. Biomecánica deportiva : bases para el anàlisis. Madrid
: Síntesis, DL 1999
- Izquierdo,
Mikel. Biomecánica
y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid
: Editorial Médica Panamericana, cop. 2008.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|