DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PSICOLOGIA Código 14214009
Titulación
Grau de Fisioteràpia (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Segon 2Q
Impartición
Departamento Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
Correo-e josealfonso.gutierrez@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
lourdes.martorell@urv.cat
fernando.lopez@urv.cat
mariajose.cortes@urv.cat
mariamontserrat.sole@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
martina.carmona@urv.cat
Profesores/as
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
VILELLA CUADRADA, ELISABET
MARTORELL BONET, LOURDES
LÓPEZ SECO, FERNANDO
CORTÉS RUIZ, MARIA JOSÉ
SOLÉ MOIX, MARIA MONTSERRAT
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
CARMONA PERERA, MARTINA
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A10 Analitzar els factors que intervenen en el treball en equip i en situacions de lideratge.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat
 A8 Considerar la millor estratègia per informar el pacient i / o la seva família
 A9 Reflexionar en grup sobre els casos clínics psiquiàtrics
 A10 Conèixer i aplicar els conceptes que sustenten l'organització assistencial i la nova cultura de coordinació del treball entre unitats que presten serveis diferents al mateix usuari
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
Procesos Basicos de Adaptación Humana 1. Dimensiones de la experiencia de la enfermedad: cognición, emociones y conducta.
2. Personalidad, variables personales e interpersonales en salud.
Estrés 1. Concepto de estrés y fuentes de estrés. Determinantes de la evaluación de un acontecimiento como estresante.
2. Biología del estrés.
3. Afrontamiento del estrés y relación estrés-enfermedad.
4. Trastornos adaptativos y trastornos de ansiedad
Psicopatología Descriptiva 1. Porte y actitud, conciencia, orientación, atención, memoria, conducta motora.
2. Pensamiento, sensopercepción, afecto, introspección y prospección.
3. Psicopatología del desarrollo y fisioterapia.
Medición de Variables Psicológicas en Fisioterapia 1. Conceptos básicos de la aplicación de la estadística en la investigación psicológica (I).
2. Conceptos básicos de la aplicación de la estadística en la investigación psicológica (II).
3.Aplicación práctica de medición psicológica
Adherencia Terapéutica 1. La adherencia y aceptación del tratamiento : dificultades, evaluacion y estartegiasceptación del tratamiento.
Abordaje de Problemas Médicos Específicos 1.El paciente con discapacidad intelectual
2.Trastornos de la conducta alimentaria
3.3. Dolor
4.proceso de adaptación de la discapacidad fisica y enfermedad crónica.
5. La percepción de la propia salud, enfermedad y muerte: el paciente terminal
6.Neuropsiquiatría: afasias, apraxias, agnosias; daño cerebral. demencia y delirium.
7. Pacientes con trastornos de la esfera psicótica .
8. Paciente con trastornos afectivos: depresión mayor y trastorno bipolar
9. paciente con conductas adictivas
10.paciente con trasornos de la personalidad

Habilidades Psicosociales en Fisioterapia 1. Habilidades sociales en el entorno sanitario (I).
2. Habilidades sociales en el entorno sanitario (II).
3. Entrevista psiquiátrica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A9
B1
B5
C4
C5
13 19.5 32.5
Sessió Magistral
A7
A8
A10
C3
C4
C5
30 45 75
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de tipus test
A7
A9
B1
B5
C4
C5
2 30 32
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducción a las clases teóricas, seminarios, metodología de evaluación y demás aspectos relacionados con la asignatura.
Seminaris Actividades prácticas basadas en los temas teóricos o en casos clínicos para analizar en grupos y discutir con los demás compañeros durante el tiempo que dura la actividad.
Sessió Magistral Clases teóricas sobre los subtemas fundamentales relacionados con cada uno de los temas principales de la asignatura.
Atenció personalitzada Entrevista individual o en grupos pequeños, interacción vía correo electrónico de la universidad.

Atenció personalitzada
descripción
Per tal de consultar dubtes referents a l'assignatura caldrà concertar cita prèvia amb el professor responsable de l'assignatura. També es podrà contactar via e-mail

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A9
B1
B5
C4
C5
assistència i participació a seminaris del 80% 20
Proves objectives de tipus test
A7
A9
B1
B5
C4
C5
es realitzaran 2 examens tipus test parcials durant la assignatura: Prueba objetiva basada en los contenidos de los seminarios y las clases teóricas de la asignatura. 80
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La nota final s'obté de la suma dels 2 examens parcials tipus test que compta un 80%. La assitència als seminaris compta un 20% que sol es sumarà si s'aprova la part teorica , és a dir si entre els 2 examens parcials la nota és superior a 5 punts.

Els alumnes que no aprovin en primera convocatòria s'hauran de presentar a un examen de segona convocatòria que incloura tota la teoria del curs i no es tindran en compte les notes dels parcials. El tipus examen s'especificarà segons criteri del professor


Fonts d'informació

Bàsica Isaac Amigo Vázquez, Manual de psicología de la salud, , 2012
Asociación Americana de Psiquiátría, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, Madrid: Médica Panamericana, 2014
Belloch, A., Sandín, B., Ramos, F, Manual de psicopatología, I y II, Madrid: McGraw-Hill, 2008
Bronfenbrenner, U. , La ecología del desarrollo humano, Barcelona: Paidos, 2002

bibliografia que es donara a classe en funció de la classe teorica

Complementària Erikson, E, El ciclo vital completado, Barcelona: Paidos, 2000


Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.