DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) GENOMA, MICROBIOMA I NUTRICIÓ Codi 14214218
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
Adreça electrònica mariajose.figueras@urv.cat
loida.lopez@urv.cat
Professors/es
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
LÓPEZ FERNÁNDEZ, LOIDA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A10 Analitzar els factors que intervenen en el treball en equip i en situacions de lideratge.
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
 A42 Motivar els altres, el que suposa tenir la capacitat de generar en els altres el desig de participar activament i amb il.lusió en qualsevol projecte o tasca.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Conèixer a nivell molecular l'efecte dels nutrients dobre l'organisme i sobre l'expressió gènica
Conèixer l'efecte dels polimorfismes sobre l'expressió gènica i sobre la interacció genes-dieta
Conèixer els mecanismes moleculars de la interacció entre gens i dieta
Adquirir els coneixements que donen suport al concepte de nutrició òptima i personalitzada
 A10 Conèixer els fonaments de les interaccions entre gens i nutrients i el seu interés en la prevenció i susceptibilitat personal per al desenvolupament de les malalties més prevalents del nostre entorn
Conèixer l'aplicació de la nutrigenòmica (genòmica, proteòmica, metabolòmica) als estudiants de recerca nutricional
Ser capaç de realitzar recomanacions d'una dieta equilibrada, segons les característiques de cada individu
Saber interpretar els diferents models de interacció gen dieta
 A16 Habilitat per a desenvolupar-se amb soltesa en un entorn professional relacionat amb la Nutrigenòmica i la Nutrició Molecular així com comprendre la diversitat d’àmbits de coneixement que formen part de l’àrea de la Nutrigenòmica i la Nutrició Personalitzada
Conèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma i la seva expressió
Conèixer la relació entre la nutrició i l'estat de salut, així com entre dieta i patologia, i aplicar els coneixements de la disciplina per a promoció de la salut
Conèixer en profunditat l'àmbit de la Nutrigenòmica i la Nutrició Personalitzada i la seva repercussió en la societat
 A42 Conèixer els últims avanços dins del camp de la Nutrigenòmica, la Nutrició Personalitzada i la Nutrició Molecular, i adquirir les habilitats per a mantenir-se en actualització constant
Comprendre, saber extreure informació i explicar el contingut d'articles científics relacionats amb la Nutrigenòmica, la Nutrició Personalitzada i la Nutrició Molecular
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenibilista
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptos básicos de genómica funcional, nutrigenómica y nutrigenética. Presente y futuro.
Tema 2. Tecnologías "ómicas".
Tema 3. Variación genética y nutrición.
Tema 4. El epigenoma.
Tema 5. El microbioma humano intestinal.
Tema 6. Enfermedades a causa de la disbiosis en el microbioma intestinal.
Tema 7. Probióticos, prebióticos y simbióticos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A30
A41
B4
B7
B23
C1
13 26 39
Treballs
A30
A41
B1
B3
B6
B7
B23
C1
C2
C3
C4
10 12 22
Seminaris
A30
A41
B1
B6
B7
C1
C4
3 3 6
Pràctiques a laboratoris
B3
B6
B7
C2
9 1 10
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
B4
B7
C1
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación genérica de la asignatura.
Sessió Magistral Exposición por parte del profesor de los principales contenidos de la asignatura en inglés. Se pretende que los alumnos adquieran los conocimientos teóricos principales en relación a la asignatura y sus aplicaciones.
Treballs Trabajo en grupo (2-3 personas): Revisar durante el desarrollo del curso los nuevos conocimientos aparecidos sobre genoma, microbioma y nutrición en revistas científicas de nutrición, microbiología y/o genética presentándolo en un documento escrito en inglés y defensa oral con una presentación de Power Point también en inglés. El trabajo será evaluado por el profesor en función del contenido, material bibliográfico usado, la calidad de la presentación y la calidad de discusión.
Seminaris Cada alumno deberá escoger un artículo científico experimental (no de revisión) relacionado con la asignatura y deberá exponerlo en clase. El alumno deberá realizar un resumen que entregará al profesor antes de la exposición. Se evaluará la capacidad del alumno de extraer la información más relevante del artículo seleccionado.
Pràctiques a laboratoris Las prácticas son obligatorias para todos los alumnos excepto repetidores. Tendrán ua duración de 9 horas distribuídas en 3 días según el horario oficial.
Es obligatorio traer bata. Antes de cada práctica el alumno deberá haberse leído los protocolos.
Los conocimientos derivados de las prácticas se evaluarán en una pregunta en el examen.
Atenció personalitzada Consulta con el profesor sobre dudas en relación con el trabajo o con el contenido de las sesiones magistrales.

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta con el profesor sobre dudas en relación con el trabajo o con el contenido de las sesiones magistrales.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A30
A41
B1
B3
B6
B7
B23
C1
C2
C3
C4
El trabajo se realizará en grupos de 2-3 personas. Esta actividad consiste en la realización de un trabajo original en grupo que habrá que presentar en un documento escrito y posteriormente se expondrá en las sesiones de seminarios. Para realizar el trabajo el grupo de alumnos deberá hacer una búsqueda bibliográfica de artículos y revisiones científicas en inglés relacionados con el contenido de la asignatura. El trabajo escrito y la presentación oral será evaluada por el profesor en base a las capacidades del alumno de comunicarse, resolver situaciones complejas así como del contenido científico del trabajo. 30
Seminaris
A30
A41
B1
B6
B7
C1
C4
El alumno tendrá que realizar un análisis individual del artículo seleccionado. Se valorará la exposición oral así como la síntesis de análisis. 10
Proves objectives de preguntes curtes
B4
B7
C1
Exámenes de preguntas cortas a desarrollar sobre el temario y el contenido de las prácticas de laboratorio. La calificación mínima exigida será 5 sobre 10. 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1. Nutrigenómica y nutrigenética. Hacia la nutrición personalizada. (2011). David de Lorenzo, José Serrano, Manuel Portero-Otín, Reinald Pamplona. LIBROOKS BARCELONA, S.L.L.

2. Nutrigenetics And Nutrigenomics (World Review of Nutrition and Dietetics). (2004) Artemis P. Simopoulos & Jose M. Ordovas. Karger. ISBN-10: 3805577826 | ISBN-13: 978-3805577823.

3. The Human microbiota. How Microbial Communities affect health and disease. (2013) David Fredricks. WILEY Blackwell.

4. The Human Microbiota. (2014) Julian K. Marchesi. CABI publishing.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent