Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
| | B6 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
| | B9 |
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Conceptes i Bases de malalties
|
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient. Història clínica i raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació |
II. Digestiu
|
5. Fisiopatologia de les malalties del sistema gastrointestinal.
6. Dolor Abdominal.
7. Patologia esofàgica i gàstrica
8. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció.
9. Malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
10. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular i neoplàsia de còlon. |
III. Fetge i pàncrees
|
11. Insuficiència de la funció hepàtica.
12. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica.
13. Fisiopatologia de la via biliar.
14. Fisiopatologia del pàncrees exocrí. |
IV. Endocrí
|
15. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
16. Fisiopatologia suprarenal.
17. Fisiopatologia tiroïdal.
|
V. Metabolisme intermediari
|
18. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica.
19. Diabetis mellitus tipus 1 i 2.
20. Complicacions de la diabetis mellitus
21. Fisiopatologia del metabolisme lipídic. Dislipèmies.
22. Fisiopatologia del metabolisme proteic. Hiperuricèmia i gota. |
VI. Alteracions ponderals
|
23. Estudi de la pèrdua de pes
24. Alteracions del comportament alimentari
25. Obesitat i síndrome metabòlica
|
VII. Osteo-articular
|
26. Fisiopatologia metabolisme ossi
27. Fisiopatologia osteo-articular. |
VIII. Homeostàsi del medi intern
|
28. Alteracions de l’equilibri electrolític
29. Alteracions de l’equilibri àcid-base |
IX. Renal i vies urinaries |
30. Fisiopatologia del sistema renal
31. Síndromes nefrològics
32. Fisiopatologia de vies urinàries. |
X. Cardiovascular
|
33. Hipertensió arterial
34. Fisiopatologia cardiovascular i arteriosclerosi
35. Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica.
36. Insuficiència cardíaca.
37. Alteracions del ritme cardíac. |
XI. Respiratori
|
38. Fisiopatologia del sistema respiratori.
39. Estudi de la patologia respiratòria.
40. MPOC i asma bronquial. |
XII. Neurològic
|
41. Fisiopatologia del sistema nerviós
42. Malaltia cerebrovascular
43. Malalties neurodegeneratives |
XIII. Hematològic
|
44. Fisiopatologia del sistema hematològic
45. Alteracions de la sèrie vermella: anèmies
46. Alteracions de l’hemostàsia i coagulació |
XIV. Infeccions
|
47. Malalties infeccioses |
XV. Genètiques i regenerativa
|
48. Genètica i malalties neoplàsiques
49. Medicina regenerativa
50. Malalties hereditàries del metabolisme |
Laboratori habilitats - pràctiques |
P01: Presentació dels casos clínics
P02: Taller de RCP bàsica
P03: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P04: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P05: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P06: Com redactar un informe clínic
P07: Seminari metodologia científica i MBE
P08: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P09: Seminari d'eines per la comunicació científica
P10: Discussió dels casos clínics |
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
52 |
78 |
130 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
9 |
18 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
3 |
0 |
3 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic.
Per tal de fer més operatiu el treball en equip, els alumnes se distribuiran en grups d aproximadament 3-5 persones. |
Pràctiques a laboratoris |
Es treballaran diferents habilitats d'anamnesis, exploració i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar bàsica.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es farà una sessió d’introducció a la cerca bibliogràfica |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Es realitzarà:
- de forma presencial, al despatx del professor.
- de forma virtual, mitjançant el correu electrònic i seguiment de diverses proves pràctiques per Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
50 preguntes tipus test amb elecció múltiple |
50% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Assistència obligatòria
Avaluació elaboració d’un informe clínic.
Es valorarà la descripció del cas en anglès.
|
Apte
10%
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Superar l'exercici pràctic al final de la pràctica de RCP |
Apte |
Proves orals |
|
Avaluació presentació oral d’un cas clínic
|
15%
|
Proves objectives de tipus test |
|
20 preguntes tipus test amb elecció múltiple |
20% |
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent. La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació. SEGONA CONVOCATÒRIA: L'estudiant haurà de realitzar proves tipus test i/o de resolució de suposits pràctics en funció de les competències que no hagi superat |
Bàsica |
|
Rozman, C. Cardellach, F. (eds).
Medicina interna. Farreras/Rozman. 18a ed.
Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2016. Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J.(eds.).
Harrison principios de medicina interna. 18a ed. New York, McGraw-Hill, 2011 Pfreundschuh, M.; Schölmerich, J.
Fisiopatología y bioquímica.
Madrid [etc.]: Elsevier Science cop., 2002. Mataix, J.
Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed.
Majadahonda: Argon, 2009. Berg, D.
Advanced clinical skills and physical diagnosis.
Oxford: Blackwell Science, 2004. Falguera, M.
Història clínica: una guia pràctica.
Lleida: Universitat de Lleida, 2000. Munro, J. F.; Cambell, I. W.
Mcleod Exploración clínica. 10a ed.
Madrid: Harcourt, 2001. Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.).
Fisiopatología aplicada a la nutrición.
Barcelona: Mayo, 2004. KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL,
JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.;
McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill,
2016.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|