IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY Code 14224207
Study programme
Bachelor's Degree in Human Nutrition and Dietetics (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Anglès
Department Biochemistry and Biotechnology
Basic Medical Sciences
Coordinator
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
E-mail monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
Lecturers
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Web
General description and relevant information Physiological mechanisms underlying nutrition and physical activity. Macronutrients in physical activity. Vitamins, minerals and trace elements. Hydration in physical activity. Dietary suplements, ergogenic drugs and doping.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Nutrició humana
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A8 Dietètica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A3 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i comprendre com afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida
 A8 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A17 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
Type B Code Learning outcomes
 B1 Learn by asking questions and take an interest in clearing up doubts.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
Autonomously adopt learning strategies in each situation.
Be able to use paradigms from other disciplines.
 B2 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
 B3 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B4 Decide how to manage and organize work and the time required to carry out a task on the basis of an initial schedule.
Decide how to manage and organize work and time.
Reflect on their learning process and learning needs.
 B5 Participate actively and share information, knowledge and experience.
 B9 Ser capaç d’obtenir, utilitzar i interpretar la informaicó científica a partir de les fonts bibliogràfiques
 B10 Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
 C2 Understand basic computer hardware.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C3 Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.

Contents
Topic Sub-topic
ENERGETIC AND MACRONUTRIENTS REQUIREMENTS IN PHYSICAL ACTIVITY 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
PHYSIOLOGICAL MECHANISMS UNDERLYING NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY OF SPECIFIC TARGETS 8. Health and Fitness
9. Physiology in different sport practice contexts
10. Children, Youth and Adult Coaching Environment
11. Patients with chronic disease.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
Lecture
A1
A3
A8
C1
14 21 35
Laboratory practicals
B3
B4
B5
C1
C2
12 18 30
Assignments
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
C2
4 6 10
Personal tuition
0.5 0.25 0.75
 
Objective short-answer tests
A1
A3
A8
A17
B4
C1
C3
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introduction of the Subject
Lecture Lectures of the different issues
Laboratory practicals Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Assignments Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Personal tuition Personal attention to the student

Personalized attention
Description
The timetables will be indicated the first day, during the introducction of the subject.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
C2
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Objective short-answer tests
A1
A3
A8
A17
B4
C1
C3
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures 60%; practical sessions 40%) 85%
Others  
 
Other comments and second exam session

  • "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
  • Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria.
  • Es pot faltar a una pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.
  • L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.

  • Sources of information

    Basic
  • Mc Ardle, W.; Katch F.I. Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance. 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010.
  • Berdanier, L.; Berdanier CD. Case studies in physiology and nutrition. 1st. Ed. CRC Press, 2010.
  • Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L. Physiology of sport and exercise. 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008.
  • Complementary

    Recommendations


    (*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.