Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació |
| A4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| A5 |
Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals |
| A6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| A7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Comprèn el funcionament bàsic del sistema jurídic general de les relacions laborals
Adquireix eines d’interpretació de les institucions polítiques i jurídiques
| | A4 |
Genèric
| | A5 |
Genèric
| | A6 |
Genèric
| | A7 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ |
1. L'Estat. Concepte i elements de l'Estat. Formes d'Estat i formes de govern.
2. La Constitució. Concepte. Tipus de constitució. Funcions de la Constitució. La Constitució espanyola de 1978.
3. L'Estat social i democràtic de Dret. L'Estat de Dret. Els principis configuradors. L'Estat democràtic. La sobirania popular. L'Estat Social. La constitució econòmica.
4. Drets i deures constitucionals (I). El règim general dels drets i llibertats. Classificació dels drets i deures constitucionals. |
II. PRINCIPIS ESTRUCTURALS |
5. Drets i deures constitucionals (II). Garanties no jurisdiccionals i jurisdiccionals. La suspensió individual i els estats excepcionals.
6.L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (I). Principìs constitucionals. El sistema de distribució de competències.
7. L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (II). Les institucions d'autogovern. Les relacions entre Estat i les Comunitats Autònomes.
8.La monarquia parlamentària. La Corona. La contrasignatura.
9. Les Corts Generals. Organització i funcionament. Funcions de les Corts Generals. Relacions entre les Corts i el Govern. La investidura. La moció de censura i la qüestió de confiança. La dissolució de les cambres.
|
III. ELS ÒRGANS DE L'ESTAT |
10. El Govern. Composició i funcions. L'Administració pública: principis constitucionals.
11. El Poder Judicial. Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial.
12.El Tribunal Constitucional. Composició, organització i funcionament. Competències.
|
IV. LES FONTS DEL DRET |
13. El sistema de fonts. La Constitució. La Constitució com a font del dret. Les lleis de revisió constitucional. Els tractats internacionals i el dret comunitari. Les Sentències del Tribunal Constitucional.
14. La Llei. Concepte de llei. La llei orgànica.Normes del Govern amb rang de llei. El decret-llei. El decret legislatiu. El Reglament. Relació del Reglament amb la Llei. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Treballs |
|
7 |
10 |
17 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
10 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es destinarà a exposar el desenvolupament de l'assignatura durant el quatrimestre, a explicar la dinàmica del curs i a la formació de grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Consistirà en el desenvolupament del temari a través d'exposicions orals per part del professor mintjançant un power point, amb tests d'assimilació sistemàtics per valorar la comprensió de la matèria. Períodicament es faran tests destinats a avaluar l'assimilació de continguts. |
Treballs |
DEBATS. Consistirà en fòrums de discussió sobre les notícies de premsa i temes d'actualitat relacionats amb la matèria, amb l'objectiu de despertar l'interès de l'estudiant pel context polític actual, aprendre a interpretar la notícia i estimular l'expressió oral, completat amb un TEST/TREBALL/ final d'avaluació.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
TREBALL PRÀCTIC DE RECERCA. Consistirà en un treball pràctic en grup sobre un tema del programa de l'assignatura en el que s'haurà de realitzar una exposició individual, un vídeo resum i un dossier en paper, segons un calendari prèviament publicat.
En cada exposició hi haurà un petit debat sobre el contingut exposat.
|
Atenció personalitzada |
Qualsevol dubte podrà ser consultat al professor, bé en les seves hores de despatx que seran comunicades degudament, o bé per correu electrònic, que seran contestades en temps breu.
L'alumne podrà seguir l'assignatura en una pàgina web creada pel professor específicament per la matèria, on l'estudiant hi trobarà tot el material necessari i complementari adient. |
descripción |
Al llarg del curs, el professor responsable de l'assignatura podrà establir tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Tota vegada que tindrà a disposició de l'alumnat el seu correu electronic. Qualsevol estudiant podrà conectar amb el professor per resoldre els dubtes, aclarir conceptes o quedar a hores de despatx. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
DEBATS sobre temes d'actualitat relacionats amb l'assignatura. Es valorarà la intervenció a classe i un TEST/TREBALL de resum final.
L'assistència a classe i el grau d'interès i implicació de l'estudiant podrà ser valorada, a criteri del professor.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
La part teòrica de la primera convocatòria s'avaluarà a través d'una prova escrita.
PROVA ESCRITA DE DESENVOLUPAMENT. Consistirà en preguntes a desenvolupar cadascuna basades en la totalidad de la part teòrica de l’assignatura. Aquesta prova tindrà una ponderació del 50%.
EXERCICIS TIPUS TEST. Consistiran en diferents exercicis amb preguntes d'elecció múltiple. amb una periodicitat que podrà ser quinzenal i que versaran sobre els continguts teòrics del programa impartits en les classes anteriors. La realització d'aquests exercicis serà requisit indispensable per poder optar a la prova final de la primera convocatòria. La no superació de la prova final de la primera convocatòria suposarà que l'estudiant s'haurà de presentar a la segona convocatòria, malgrat tenir la pràctica superada.
|
50% |
Proves pràctiques |
|
TREBALL PRÀCTIC DE RECERCA en grup relacionat amb un tema del programa de l'assignatura més un video resum i una presentació oral, segons calendari d'intervencions. |
30% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Examen de la segona convocatòria. Consistirà en el plantejament de quatre preguntes, dues teòriques i dues pràctiques, valorades en 2,5 punts cadascuna.En aquest examen entrarà tota la matèria del curs. NOTA: No superaran l'assignatura els estudiants que en l'examen deixin una pregunta en blanc o sigui totalment errònia. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'estudiant no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2008
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1994
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1995
FOSSAS ESPADALER, E.; PÉREZ FRANCESC, J.Ll., Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona, 1997
VIVER PI-SUNYER, C., L'ordenament constitucional. Constitucio, Vicens-Vives, Barcelona, 1991
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director i Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2016
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya.Comentari a l'Estatut, Ariel, Barcelona, 2007
BARCELÓ, M./ VINTRÓ, J.(Coords.), Dret Públic de Catalunya, Dykinson, Barcelona, 2011
CARRERAS CASANOVAS, A., https://sites.google.com/site/constiacc/, Google sites Web, 2012
|
Es recomana la utilització de la pàgina web de l'assignatura per tal de preparar les pràctiques i els continguts de les classes https://sites.google.com/site/constiacc/
• http://www.congreso.es
• http://www.senado.es
• http://www.parlament.cat
• http://www.casareal.es/
• http://www.poderjudicial.es
• https://sede.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Sede/es/1215197884559/DetalleInicioTramites.html
• http://www.tribunalconstitucional.es
• http://www.defensordelpueblo.es
• http://www.la-moncloa.es
• http://www.gencat.cat/generalitat/cat/govern/index.htm
• http://www.juntaelectoralcentral.es/portal/page/portal/JuntaElectoralCentral/JuntaElectoralCentral
• http://www.sindic.cat
• http://www.cac.cat
• http://europa.eu
. http://www.boe.es
|
Complementària |
|
Per la preparació dels debats s'haurà d'aprofundir fora de l'aula en els continguts dels temes a debatre, mitjançant la utilització dels materials assenyalats. |
|
Otros comentarios |
Es recomana destinar un temps de trebal i estudi fora de l'aula d'aproximanadament 1,30 hores diaries per aquesta assignatura. CAL UN TREBALL CONSTANT DES DEL PRIMER DIA DE CURS. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|