Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| A3 |
Conèixer en profunditat les principals característiques del marc normatiu de les relacions socials en l'àmbit del treball social |
| A7 |
Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
| B7 |
Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Genèric
| | A3 |
Genèric
| | A7 |
Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
Coneix els fonaments del mètode científic
| | A9 |
Genèric
| | A13 |
Aplica les tècniques d’interpretació i identificació de problemes socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B7 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Ciència i Mètodes de recerca social. |
1.1. La ciència. El falsacionisme i les limitacions de la ciència.
1.2. Causalitat i correlació. Variables dependentes, independents i de control.
1.3. Les fases de la investigació social.
1.4. Els mètodes d’investigació social: quantitatiu, qualitatiu, i experimental
|
Tema 2. Metodologia quantitativa per a la investigació social |
2.1. Nocions sobre població i mostreig
2.2. Tipus de mostratge, Teorema límit central
2.3. Inferència, contrastació i significació
2.4. L’enquesta com a instrument quantitatiu
2.5. L’elaboració del qüestionari
|
Tema 3. El procés d’operacionalització |
3.1. Conceptes, dimensions, indicadors
3.2. Tipus de variables
3.3. Formulació de sistemes d’hipòtesis
3.4. Codificació i recodificació de variables
3.5. La creació d’una matriu de dades |
Tema 4. L’anàlisi descriptiva univariant |
4.1. L’anàlisi de variables categòriques: taules de freqüències
4.2. L’anàlisi de variables escalars: els índex estadístics
4.3. Normalitat i homoscedasticitat
4.4. Representacions gràfiques de l’anàlisi univariant
4.5. L’anàlisi inferencial: els intervals de confiança |
Tema 4. L’anàlisi bivariant. La variable de control. |
4.1. Les taules de contingència
4.3. Residuals tipificats ajustats
4.3. Coeficients per a la mesura de l’associació estadística
4.5 Variable de control
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
80 |
105 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
10 |
10 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als conceptes fonamentals i a la guia de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions de teoria |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Anàlisi de dades mitjançant programari estadístic |
Atenció personalitzada |
Atenció individual tutoritzada |
Descripció |
Tutories individuals i en grup sobre els continguts de l'assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treball individual de pràctiques amb programari estadístic. Aquesta prova equival al 30% de la nota final. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Dos proves tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura. |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen final amb preguntes de desenvolupament i problemes d'anàlisi de dades. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura és presencial i d'avaluació continuada. Consta de tres exàmens individuals i un treball individual. Els dos primers són de tipus test, i el tercer, de desenvolupament. El primer examen és sobre el Tema 1 i el Tema 2. Aquest examen es farà a l'octubreovembre i per poder superar l'assignatura s'ha d'aprovar. El segon examen serà sobre els Temes 3, 4 i 5. La nota dels exàmens representa el 70% de la nota final de l'assignatura. El tercer examen serà de desenvolupament, resolució i interpretació d'anàlisis quantitatives. En els exàmens tipus test les respostes encertades sumen, els errors resten, i les no respostes ni sumen ni resten. El 30% de la nota final correspon a la realització d'un treball individual mitjançant programari estadístic. Per poder sumar les quatre notes de què es compon la nota final, s'ha d'aprovar separadament cadascun dels apartats. La nota final, per tant, és el resultat d'haver aprovat per separat cadascuna de les parts. En segona convocatòria l'avaluació seguirà els mateixos paràmetres que per a la primera convocatòria, avaluant-se amb un examen final i les pràctiques. L'alumnat que no pugui assistir a classe ha d'informar al professor durant les dues primeres setmanes de docència per tal d'organitzar el seguiment de l'assignatura |
Bàsica |
Brunet, I., Belzunegui, A., Pastor, I., Les tècniques d'investigació social i la seva aplicaciço, Editorial Pòrtic, Barcelona
García Ferrando, M., Socioestadística: Introducción a la Estadística en Sociología. Alianza Editorial., Alianza Editorial., 1999
Domínguez, Marius; Simó, Montserrat, Técniques d'investigaciço social quantitatives, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona
López, P. i Lozares, C. , Anàlisi bivariable de dades estadístiques, Servei Publicacions UAB, Barcelona
Sánchez carrión, J.J., Manual de análisis de datos, Alianza Universidad Textos, Madrid
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INVESTIGACIÓ SOCIAL APLICADA/15224113 | TREBALL DE FI DE GRAU/15224301 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL/15224002 | SOCIOLOGIA/15224006 | ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL/15224007 | TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|