IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) MATEMÀTIQUES I Code 16224008
Study programme
Grau d'Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
FERNÁNDEZ BARIVIERA, AURELIO
MARQUEZ ALVAREZ, NORBERTO
VILELLA BACH, MISERICÒRDIA
LLERENA GARRÉS, FRANCISCO
E-mail norberto.marquez@urv.cat
francisco.llerena@urv.cat
cori.vilella@urv.cat
aurelio.fernandez@urv.cat
Lecturers
MARQUEZ ALVAREZ, NORBERTO
LLERENA GARRÉS, FRANCISCO
VILELLA BACH, MISERICÒRDIA
FERNÁNDEZ BARIVIERA, AURELIO
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Desenvolupament de les eines algebraiques i d'anàlisi real necessàries per a l'ensenyament.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Dominar els mètodes i instruments bàsics per a l'anàlisi de la realitat empresarial.
 A3 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financer, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials i econòmiques.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Relaciona dues magnituds econòmico-financeres mitjançant funcions.
 A3 Utilitza eines de càlcul integral per relacionar magnituds.
Representa i opera matricialment la informació quantitativa de caràcter econòmic, empresarial i financer.
Analitza matricialment la informació dels sistemes econòmics representats per sistemes d'equacions lineals.
Entén l'espai de decisions econòmiques multidimensional.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
Type C Code Learning outcomes
 C1 Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
PART I: ANÀLISI REAL
TEMA 1. FUNCIÓ REAL DE VARIABLE REAL 1.1 Continuïtat i tipus de discontinuïtats
1.2 Derivada i elasticitat d'una funció
1.3 Extrems absoluts i relatius. Creixement i decreixement
1.4 Curvatura: concavitat i convexitat
1.5 Representació de funcions
TEMA 2. INTEGRACIÓ 2.1 Integral indefinida
2.2 Integral definida
PART II: ÀLGEBRA LINEAL
TEMA 3. MATRIUS I DETERMINANTS 3.1 Operacions de matrius
3.2 Determinant d'una matriu
3.3 Rang d'una matriu
TEMA 4. SISTEMES D'EQUACIONS LINEALS 4.1 Definició de sistema d'equacions lineals
4.2 Classificació de sistemes
4.3 Resolució de sistemes
TEMA 5. ESPAI RN 5.1 Definicions i exemples
5.2 Dependència i independència lineal
5.3 Producte escalar de vectors

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
C1
C4
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
B2
C1
C4
24 24 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A3
B2
C1
C4
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis
A2
A3
B2
C1
C4
0 25 25
Pràctiques a través de TIC
A2
A3
B2
C1
C2
C4
0 10 10
Atenció personalitzada
B2
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
B2
C1
C4
2 2 4
Proves pràctiques
A2
A3
B2
C1
C4
2 2 4
Proves objectives de tipus test
A2
A3
B2
C1
C2
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
B2
C1
C4
2 proves curtes sobre exercicis de l'aula, cadascuna amb un pes del 15%.
30%
Proves pràctiques
A2
A3
B2
C1
C4
Examen final sobre el total del contingut de l'assignatura. 70%
Proves objectives de tipus test
A2
A3
B2
C1
C2
Proves d'autoavaluació 0%
Others  
 
Other comments and second exam session

El 100% de la segona convocatòria és un examen final sobre el total del contingut de l'assignatura.

NOTA: Durant les proves avaluatives només es podrà fer ús de calculadores científiques.


Fonts d'informació

Bàsica Mauri Masdeu, L., Matemàtiques I: Economia i empresa, Publicacions URV, 2012, Tarragona
Vilella Bach, Cori, Apunts de Matemàtiques I, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 2011,
Sydsaeter, K., Hammond, P., Mathematics for economic analysis, Prentice Hall, 1995,
Sanz, P. et al, Problemas de álgebra lineal. Cuestiones ejercicios y tratamiento en Derive, Prentice Hall, 1998, Madrid
Alegre, P. et al, Ejercicios resueltos de matemáticas empresariales, Vol I, AC, 1991, Madrid
Hammond, P., Sydsaeter, K., Matemáticas para el análisis económico, Prentice Hall, 1996, Madrid
Hoffmann, L. D., Bradley, G. L., Applied calculus: for business, economics, and the social and life sciences, McGraw-Hill, 2007,

Complementària Hoffmann, L. D. et al., Cáculo aplicado a la administración, economía, contaduría y ciencias sociales, McGraw-Hill, 1994, Santafé de Bogotá
Alejandre, F. et al, Problemes de matemàtiques per econòmiques i empresarials, Media, 1995, Sant Cugat del Vallès

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
MATEMÀTIQUES II/16204009

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16204004

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.