IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) ORGANITZACIÓ D'EMPRESES Code 16914013
Study programme
Doble titulació de Grau d'Administració i Direcció d'Empreses i Dret (2014)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
FIGUERAS GALLISA, FERRAN
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
LIFANTE JORDA, JESUS
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VIVES VENTURA, AMADEU
E-mail mabelen.lopez@urv.cat
gerard.vallduvi@urv.cat
jesus.lifante@urv.cat
ferran.figueras@urv.cat
amadeu.vives@urv.cat
inmaculada.vazquez@urv.cat
Lecturers
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
LIFANTE JORDA, JESUS
FIGUERAS GALLISA, FERRAN
VIVES VENTURA, AMADEU
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
Web
General description and relevant information Introducció als conceptes d'empresa i empresari. Ubicar l'empresa en un entorn on la competitivitat és determinant a l'hora de prendre decisions. Aproximació als subsistemes empresarials: conceptes i mètodes inicials.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 Conèixer la naturalesa i el funcionament d'una empresa o una altra institució pública o privada i de les seves àrees funcionals, entenent la seva ubicació competitiva i institucional i la seva dimensió estratègica.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Sap analitzar la influència de l'entorn sobre l'empresa.
Coneix el concepte d'empresa i el d'empresari.
Sap explicar el concepte de competitivitat empresarial.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Type C Code Learning outcomes
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. EMPRESA I EMPRESARI


1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Introducció conceptual a l’empresa
1.3. La figura de l’empresari
TEMA 2. LES ÀREES FUNCIONALS DE L'EMPRESA 2.1. Administració
2.2. Operacions
2.3. Comercialització
2.4. Recursos humans
2.5. Inversió i finançament
TEMA 3. L'ENTORN EMPRESARIAL 3.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
3.2. Anàlisis de l'entorn general
3.3. Anàlisis de l'entorn específic
TEMA 4. LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 4.1. El procés de direcció estratègica
4.2. Estratègies corporatives i competitives
4.3. L’ètica i la responsabilitat social de l’empresa
TEMA 5. LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 5.1. Concepte de competitivitat empresarial
5.2. Les dimensions i factors de la competitivitat
5.3. Avantatges competitius

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
35 0 35
Treballs
A4
B4
B5
C1
C4
2 20 22
Estudis previs
A4
B4
B6
C4
2 50 52
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A4
B4
B6
C4
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
B4
B6
2 0 2
Atenció personalitzada
A4
B4
B6
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A4
B4
B6
C1
C4
3 20 23
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
Durant la realització de les pràctiques proposades l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professor, tant a l'aula com fora de l'aula. Les hores de tutoria al despatx del professor es comunicaran als alumnes a l'inici del curs.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A4
B4
B5
C1
C4
Es realitzarà un treball en grup al llarg del curs. 25%
Proves mixtes
A4
B4
B6
C1
C4
Es realitzaran dues proves mixtes amb preguntes teòriques i pràctiques. Les proves inclouran un test de teoria i preguntes pràctiques (exercicis, casos, etc.) a desenvolupar. La primera prova es realitzarà a meitat del curs. La segona prova tindrà lloc a la data oficial del examen final i inclourà tots el continguts de l'assignatura. El pes de la primera prova en la nota final és del 15% i el de la segona del 60%. 75%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dues parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen, el pes de la teoria serà del 50% i el de la pràctica, el 50% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs.

No es permetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Fonts d'informació

Bàsica FARHAD ANALOUI and AZHDAR KARAMI, Strategic Management in Small and Medium Enterprises, Thomson, GB, 2003
SCHERMERHORN, JOHN R., Introduction to management (ISE), John Wiley & Sons, 2009
BUENO, E., Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización, Pirámide, 2006
BUENO, Y.; CASANI, F.; SANDOVAL, A.; SANTOS, B.; SORIA, P., Fundamentos de Administración de Empresas. Ejercicios Prácticos, Ediciones UAM, 2016
CASTILLO, A.M. (Dir. y Coord.), Introducción a la economía y administración de empresas, Pirámide, 2003
FUENTES, M. y CORDÓN, E. , Fundamentos de dirección y administración de empresas, Pirámide, 2014
IBORRA, M.; DASÍ, A.; DOLZ, C.; FERRER, C., Fundamentos de Dirección de Empresas. Conceptos y Habilidades Directivas, Paraninfo, 2014
MAYNAR, P. (Dir. y coord.) , La economía de la empresa en el espacio de educación superior, McGraw-Hill, 2008

Complementària , , ,
FLEISHER, CRAIG S. AND BENSOUSSAN, BABETTE, Busines and competitive analysis: effective application of new and classic methods. , Financial Times Prentice Hall, 2007
STAIB, ROBERT., Business management and environmental stewardship: environmental thinking as a prelude to management action., Palgrave Macmillan, 2009
WILLIAMS, CHUCK, Principles of management, South Western, 2009
GARCÍA, J. y CASANUEVA, C. (Coord. y Dir.), Prácticas de la gestión empresarial., McGraw-Hill, 2000
HERNÁNDEZ, M. J. (Coord.), Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide, 2000
GARCÍA, S.; NÁJERA, J.J. Y RICO, M.G., Organización y administración de empresas. Una visión práctica, ESIC, 2001
PÉREZ, E., Prácticas de Administración de Empresa, Pirámide, 2008
SUÁREZ, A. , Decisiones óptimas de inversión y financiación en la Empresa, Pirámide, 2005

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.