Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5 |
Capacitat per concebre i desenvolupar sistemes o arquitectures informàtiques centralitzades o distribuïdes integrant hardware, software i xarxes. |
| A7 |
Capacitat per definir, avaluar i seleccionar plataformes hardware i software per al desenvolupament i l’execució de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques. |
| CM9 |
Capacitat de conèixer, comprendre i avaluar l'estructura i arquitectura dels computadors, així com els components bàsics que els conformen.
|
| CM14 |
Coneixement i aplicació dels principis fonamentals i les tècniques bàsiques de la programació paral·lela, concurrent, distribuïda i de temps real.
|
| CP1 |
Capacitat per tenir un coneixement profund dels principis fonamentals i models de la computació i saber-los aplicar per interpretar, seleccionar, valorar, modelar i crear nous conceptes, teories, usos i desenvolupaments tecnològics relacionats amb la informàtica.
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5 |
Dissenya i avalua un processador superescalar
Dissenya i avalua un processador paral.lel
Avalua les tècniques novedoses i avançades d’implementació dels processadors.
Comprèn i aplica el fonaments bàsics de la computació paral·lela
| | A7 |
Dissenya i avalua un processador superescalar
Dissenya i avalua un processador paral.lel
Avalua les tècniques novedoses i avançades d’implementació dels processadors.
| | CM9 |
Dissenya i avalua un processador superescalar
Dissenya i avalua un processador paral.lel
Avalua les tècniques novedoses i avançades d’implementació dels processadors.
Aplica les tècniques d’optimització de programes per a un ús eficient de l’arquitectura.
Comprèn i aplica el fonaments bàsics de la computació paral·lela
| | CM14 |
Comprèn i aplica el fonaments bàsics de la computació paral·lela
| | CP1 |
Dissenya i avalua un processador superescalar
Dissenya i avalua un processador paral.lel
Aplica les tècniques d’optimització de programes per a un ús eficient de l’arquitectura.
Comprèn i aplica el fonaments bàsics de la computació paral·lela
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
1. Avaluació de rendiment, consum i cost dels processadors |
1.1. Conceptes bàsics: arquitectura Von Neumann, tecnologies i tendències, reptes en el disseny de processadors.
1.2. Rendiment: MIPS, MFLOPS, temps d’execució, speedup, benchmarks, Top 500.
1.3. Llei d’Amhdal.
1.4. Consum: estàtic i dinàmic, chip multiprocessors, Green 500.
1.5. Àrea i cost de fabricació.
|
2. Anàlisi i disseny de processadors superescalars |
2.1. Conceptes bàsics.
2.2. Model d'execució: etapes.
2.3. Estructures: finestra d'instruccions, estacions de reserva, reorder buffer.
2.4. Execució especulativa: salts, recuperació.
2.5. Excepcions síncrones/asíncrones: interrupcions, traps. |
3. Anàlisi de processadors paral·lels |
3.1. Conceptes bàsics.
3.2. Multiprocessador.
3.3. Coherència de caché.
3.4. Multithread.
3.5. Multicore.
3.6. Altres arquitectures
3.7. Introducció a la programacio paral.lela |
4. Optimització de programes |
4.1. Conceptes bàsics.
4.2. Optimització seqüencial.
4.3. Optimització d'accés a memòria. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
20 |
34 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
16 |
23 |
Pràctiques a laboratoris |
|
26 |
40 |
66 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
12 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada amb el professor |
descripción |
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura |
17% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura |
17% |
Proves pràctiques |
|
Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). |
33% |
Proves orals |
|
Exposició oral i pública per part dels alumnes d'un tema concret que amplli els conceptes teòrics de les sessions magistrals |
33% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada. S'han aprovar les tres parts (teoria, pràctica i presentació) per separat En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes, en una prova pràctica i en una presentació, on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria, pràctica o presentació) que estigui suspesa en 1a convocatòria. |
Bàsica |
Professors AC, Transparències AC , 2012, DEIM-ETSE-URV
John L. Hennessy i David A. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach,, 2011, Morgan Kaufmann
William Stallings, Computer Organization and Architecture: Designing for Performance, 2010, Pearson Education
John Paul Shen, Modern Processor Design: Fundamentals of Superscalar Processors, 2005, McGraw Hill
|
|
Complementària |
Saijan Shiva, Computer Organization, Design, and Architecture, 2008, CRC Press
David Kaeli i Pen-Chung Yew, Speculative Execution in High-Performance Computer Architectures, 2005, Chapman & Hall/CRC
Parhami Behrooz, Computer Architecture: from Microprocessors to Supercomputers, 2005, Oxford University
Harvey Cragon, Computer Architecture and Implementation, 2000, Cambridge
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
COMPUTACIÓ PARAL·LELA I MASSIVA/17234129 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FONAMENTS DE COMPUTADORS/17234002 | ESTRUCTURA DE COMPUTADORS/17234108 | COMPUTADORS/17234107 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|