DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18214109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
0
astrid.vidiella@urv.cat
jael.lorca@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
HERRERO RENOVELL, FRANCISCA
VIDIELLA PIÑOL, ASTRID
LORCA CABRERA, JAEL
Web http://mariadelcarmen.nieto@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter practico-clínic que té com propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a les persones al llarg del cicle vital. Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en l'àmbit de les pràctiques clíniques, per aprendre a ajudar als pacients i família en les necessitats humanes bàsiques, en la promoció i prevenció de la salut, orientant el cuidatge a la millora de la qualitat de vida, des de la perspectiva subjetiva de la persona y des de la perspectiva objetiva del professional. En l'aprenentatge d'aquestes pràctiques els eixos fonamentals són: EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural. EIX 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític. EIX 3: Desenvolupament d'un cuidatge integral a l'ésser humà. Els punts bàsics a desenvolupar en l'aprenentatge d'aquestes pràctiques són: l'observació, el confort, la intimitat, la dignitat i el coneixement personal.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.

Valoració d'un pacient utilitzant l’observació i la relació amb ell, transcrivint mitjançant la narrativa el resultat d'aquesta valoració.

Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.

Analitzar situacions de la pràctica utilitzant el cicle reflexiu de Gibs, descrivint els seus pensaments i sentiment en relació a la situació observada.
Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuits i recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments, i quins cuidatges es donen i qui els gestiona.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.

S'inicia en els conocimienos implícits a la pròpia pràctica clínica
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”.

PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene.
PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures bàsiques d’asèpsia.
PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat.
PROCEDIMENT 4 Constants vitals.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de pràctica serà per als estudiants que no hagin complert els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la Facultati sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura


Fonts d'informació
Bàsica Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas , Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
KozierB, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, porcesos y prácticas., Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B, Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: Interamericana/McGraw-Hill

Complementària Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M , Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona, Última edició disponible, Madrid: Interamericana McGraw-Hill
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos i teorias en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Madrid: Harcourt

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent