DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18224008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
Adreça electrònica olivia.hernandez@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Les tecnologies de la informació i comunicació ( TIC ) formen part de la societat de manera inqüestionable , propiciant entre d'altres fenòmens , el creixement exponencial de la informació disponible. En l'actualitat les persones necessiten dos nous tipus d'alfabetització : l'alfabetització digital i l'alfabetització informacional. La primera permet la utilització de forma eficaç les TIC a les activitats tant de la vida diària com de l'exercici professional. L'alfabetització informacional dota els individus de criteri per reconèixer la necessitat d'informació, accedir-hi i seleccionar aquella més rellevant i pertinent a la seva demanda informativa. El propòsit d'aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per al maneig de la informació a través de les TIC en l'àmbit professional de la infermeria , desenvolupant actituds socials ètiques sobre l'accés i maneig d'aquesta informació.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: Informació- coneixement : relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació ( TIC ) Dades , informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat . Concepte i tipus de font d'informació. Concepte de TIC. La competència informacional professional i les TIC
UNITAT TEMÀTICA II : Ètica de la informació Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel·lectual i drets d'autor. Preservació i emmagatzematge de la informació.
UNITAT TEMÀTICA III : Fonaments del maneig de la informació. Cerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques.
UNITAT TEMÀTICA IV : Fonts professionals d'informació. Els catàlegs en ??línia de les biblioteques. Bases de dades prof essionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut.
UNITAT TEMÀTICA V : La informació d'accés lliure a Internet Evaluación de la calidad y fiabilidad de las páginas web. Fuentes de información de acceso libre y aplicación profesional.
UNITAT TEMÀTICA VI : Les TIC com UNITAT TEMÀTICA VI : Les TIC com a eines d' informació i comunicació professional Gestors d'emmagatzematge d'informació en el núvol. Concepte d'e - health i m - health . Aplicatius per a la història clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs , xarxes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial un mínim de tres ocasions, es recomanable i demanar prèviament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert. La modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, sempre que calgui.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura és imprescindible presentar TOTS els treballs i les activitats amb pes a la nota i superar-los.

Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria hauran de presentar un altre cop TOTS els treballs.


Fonts d'informació
Bàsica / José Luis Orihuela , La Revolución de los blogs : cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente, 2006, La Esfera de los libros
Nicholas Carr, El gran interruptor, 2009, Deusto
Enric Bruguera, Els blogs, 2006, UOC
Ricard Ruiz de Querol, Jordi Buira, La Sociedad de la información , 2007, UOC
, http://www.flashticsalut.cat, ,
Miquel Rodrigo i Anna Estrada, Les Teories de la comunicació , 2008, UOC
Julio Cabero Almenara , Diseño y producción de TIC para la formación : nuevas tecnologías de la información y de la comunicación , 2007, UOC
Miquel Tresserras, La Ciutat de risc : el prodigi de la televisió i altres tecnologies , 2005, Trípodos
Adriana Gil i Tere Vida, Els videojocs, 2008, UOC
Francesc Balagué Puxan, Felipe Zayas Hernando, Usos educatius dels blogs : recursos, orientacions i experiències docents , 2007, UOC
Charo Lacalle, El discurso televisivo sobre la inmigración, 2008, Omega
, Integració dels nens sords , 2008, Televisió de Catalunya
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, www.gencat.cat, ,
directed by Charles Winkler, La Red , ,
, , ,
BU. Universidad de Málaga. 2013, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, BU. Universidad de Málaga. 2013
Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información.
Collet Brunet R, Psicologia de las relaciones humanas, 2010, París Leza
Arroyo I. , Cultura audiovisual, 2009, Laberinto
Faus Gabandé, F, Santainés, E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier
Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar... , 2010, Elsevier

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent