DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18224101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
9 Obligatòria Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
Adreça electrònica silvia.ferrer@urv.cat
Professors/es
FERRER FRANCES, SILVIA
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripció general i informació rellevant És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sa, desde la perspectiva holística i global. Profunditza en el procès evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;

Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciència del caring
Unitat temàtica II.- El nen/la nena: nounat i infància Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactant, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son
Unitat temàtica III:_ L'Adolescència S'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica IV.- Dones i homes adults S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. Es desenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi


S'aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar

Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
Unitat temàtica VII: Procés de raonament clìnic S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic i judici i acció terapèutica

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. Tutories presencials obligatories planificades dintre del temari i horari de l'assignatura

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És una assignatura d'avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats superades ( proves objectives, seminaris, ABP). Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i PBL (ABPs) són de caràcter obligatori.
La segona convocatòria és per recuperar les parts no superades o no presentades mitjançant una prova objectiva (examen) i/o realització de treballs individuals que siguin adients i indicats pel professor.


Fonts d'informació
Bàsica , , ,
, , ,
, , ,

Acebedo Urdiales,S. Rodero Sánchez,V., Aguarón Garcia, MJ. Jimenez Herrera,M. Tio Molist, C. Vives Relats, C. Ricomá Muntanè, Roser. Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciència de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010

Alfaro-Lefevre,R. Aplicación del proceso enfermero. Barcelona: Masson: 2003

Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009

Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001

Generalitat de Catalunya. Protocol per l'asistencia normal. Departament de Salut: 2007

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Llibre Blanc. Activitats preventives per la gent gran. Generalitat de Catalunya. Département de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona: 1999

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos:

1994

Seguranyes, G. Enfermería Maternal. Barcelona: Doyma: 2000

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Watson, J. Nursing. The Philosophy and Sciencie of Caring. Publishes by the University Press of Colorado. EE.UU: 2008

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent